Десет руски бомбардировача Ту-95 са нанесли масиран удар с крилати ракети по Украйна

Снимка: Туитър

В ранните часове днес руските Въздушно-космически сили са разположили 10 стратегически бомбардировача Ту-95МСМ за мащабни удари с крилати ракети Х-101 по украински цели, съобщава Military Watch

Шест от бомбардировачите излетяха от авиобаза Оленя на полуостров Кола, близо до финландската граница, а други четири излетяха от авиобаза Енгелс в Централна Русия, източно от Саратов. Ракетите бяха засечени да навлизат в Харковска област, където руските сухопътни сили бяха разширени с десетки хиляди военнослужещи през последните дни, преди да преминат над Суми и Полтавска област и да се насочат към столицата Киев. 

Ту-95 в момента представлява гръбнака на руския бомбардировачен флот, с приблизително 60 самолета в експлоатация, разпределени в три ескадрили.

Всеки бомбардировач Ту-95МСМ е способен да носи осем ракети Х-101 на външните си пилони, като ракетите имат много голям обсег от над 5000 километра, усъвършенствани възможности за избягване на радари, интегрирани примамки и носят 400-килограмови бойни глави. 

Ракетите се използват широко от началото на пълномащабните военни действия през февруари 2022 г. от стратегически бомбардировачи Ту-95МС и Ту-160. Въпреки това високата им цена и относително ниският полезен товар, както и способността на ракетите с много по-малък обсег да поразяват цели в Украйна, повдигат въпроси относно рентабилността на използването им в сравнение с други видове оръжия, изстрелвани от въздуха и земята. 

Доклади от началото на май показват, че се очаква производството на ракетите да бъде допълнително разширено до 600 годишно през 2025 г.

Мащабният удар с Ту-95 идва след атака срещу Русия от 1177 украински дрона, от които 788 са били свалени от руски източници. Русия отговори със собствена мащабна атака с дронове на 17 май, изстрелвайки 273   дрона Shahed 136 и примамки. Бомбардировачите Ту-95МС са произведени от 1981 до 1993 г., което ги прави по-нови от всички бомбардировачи, използвани в западния свят, освен малкия флот от 18 B-2 на ВВС на САЩ. 

Пакет за модернизация, за да се приведе самолетът до стандарта Ту-95МСМ, започна разработката през 2009 г. и интегрира най-мощния сериен турбовитлов двигател в света НК-12МПМ и нови витла, за да се улесни увеличаването на товароносимостта на оръжията и обхвата на полета. Модернизациите  удвоиха полезния товар на оръжията на самолета  и осигуриха съвместимост с Х-101 и неговия ядрен аналог Х-102. 

Най-четени