Децата в седми клас - неуки по математика

Автор: Труд news

Решават матурата като тото - с налучкване

На пазара за частни уроци въртят между 30 млн. и 50 млн. лв. годишно

По 1000-1500 лв. дават за уроци

Около 40 на сто от децата, завършващи 7. клас, нямат абсолютно никакви знания по математика, показват резултатите от националното външно оценяване за миналата година. Това заяви пред “Труд news” докторът по математика Тодор Тодоров. Той е един от ентусиастите в Гражданска група “Математика за всички деца”, която води битка за математически класове в училищата. Тодоров обясни, че резултатите от външните оценявания след 7. клас от предходни години не са анализирани, но очаква да са сходни.

Пикът на червената линия е доказателство за игра на тото с въпросите от теста, които имат четири възможни отговора.

Внимателен анализ на резултатите от матурата показал, че около 40% от учениците решават теста като тото, с налучкване на отговор и това обяснява, че близо 30 хиляди деца имат под 40 точки. “Ако адаптираме международния стандарт за минимум 60 т. за тройка, то 42 хиляди от 57 хиляди явили се ученици през 2024 г. ще имат двойки. Това са 74% от децата и обяснява защо МОН пише тройка за 30 точки,” коментира Тодоров.

В момента се наблюдава голям интерес към кандидатстване с математика след 4. клас - около 20-30% от децата желаят да учат математика след 4. клас в София. Проблемът обаче е, че има огромен недостиг на места в математическите паралелки в четирите големи града на България - София, Пловдив, Варна, Бургас, откъдето настояват за разкриване на допълнителни паралелки.

От “Математика за всички деца” са направили сравнение на данните от матурите след 4. и след 7. клас, а изводите са твърде смущаващи. В София, например, която оглавява националната класацията по математика в 4. клас през 2024 г., 42% от училищата имат среден резултат на своите ученици над 80 точки (от 100 възможни), а 33% имат среден резултат на своите ученици между 70 и 80 т. (виж схемата).
На НВО по математика в 7. клас през 2024 г. в София едва 1% от училищата имат среден резултат на своите ученици над 80 т. - двете математически гимназии, а 7 на сто от училищата имат среден резултат на своите ученици между 70 и 80 т.

На областно ниво в дъното на класацията са учениците от област Видин. Там 85 на сто от завършващите 7. клас имат резултат на теста под 50 т.

Това показва, че сривът по математика в прогимназиалното образование е реалност. Децата не успяват да развият математическите си способности още в 7. клас и това оказва съществено влияние впоследствие върху редица сектори като природни науки, технологии, инженерни науки, математика и икономика.

Българските четвъртокласници са на 9-о място в Европа по математика в международното изследване TIMSS 2023. Страната ни обаче не участва в изследването с осмокласници, а потенциална причина е качеството на знанията им.

Много от родителите се опитват да решат проблема с липса на знания чрез частни уроци, обясниха педагози. Масова практика била учители да напускат работа и да работят в частния сектор - в школи или да дават частни уроци. Около 1000-1500 лв. излизат уроците на година за дете. От “Математика за всички деца” коментираха, че вероятно около 30 на сто от децата ходят на уроци между две и три години преди да кандидатстват след седми клас. Това означава, че на този пазар се въртят между 30 млн. и 50 млн. лв. на година.

Дефицит на преподаватели по природни науки

Фондация дава стипендии за учители по математика

Учениците от варненската математическа гимназия очакват с нетърпение завършването на новата сграда.

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Във Варна и областта вече има дефицит на преподаватели по математика и природни науки, каза пред “Труд news” д-р Ирена Радева, началник на Регионалното управление на образованието. Според нея масово младежите избират да учат начална и предучилищна педагогика. “Избират по-лесното и после трудно си намират работа, защото там за едно място кандидатстват по около 70 души”, допълни Радева.

По думите ѝ варненските гимназии поддържат устойчиво второто място в страната по резултати от НВО след 7. клас, но в региона картината не е такава и има училища, които не стигат дори до средните резултати.

За да не се отрази недостига на преподаватели върху елитната Математическа гимназия “Д-р Петър Берон”, бивши нейни възпитаници, обединени във фондация, учредиха фонд, с който ще дават стипендии на всеки възпитаник на школото, който после се завърне в него като учител по математика.

Входът в МГ и в езиковите гимназии, където баловете всяка година са най-високи, не се случва без частни уроци, защото в училище материалът се предава сгъстено, без време за упражнения, категорични са и родители, и учители. За допълнителна подготовка цените варират от 25-30 лв. на астрономически час в школа, до 60-70 лв. за индивидуални уроци при търсени учители с реноме.

Дъмпинг правят пенсионирани преподаватели, които дават уроци и за 20 лв./час. Повечето ангажирани с тази дейност твърдят, че дистанционното обучение по време на пандемията е оказало голямо поражение, а особено по математика наваксването на пропуснатите знания става много трудно и само ако детето има голямо желание и възможности.

Търсят кадри и с квалификация по физика и астрономия

Родители плащат над 300 лева месечно за частни уроци

Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново

Най-остра нужда във Великотърновска област има от учители по български език и литература, както и по математика.

Много често към кандидатите за вакантното място по математика се предявява изискването да имат квалификация за преподаване и на физика и астрономия.

“Тенденцията не е добра. През следващите години проблемът с наличните преподавателски кадри по “старите” учебни предмети като български език и литература, математика, история, биология, химия и физика, ще става все по-сериозен. Причината е, че броят на младите хора, желаещи да се развиват и да се посветят на учителската професия, прогресивно намалява. А онези от тях, които все пак се ориентират към учителската професия, си избират нови модерни предмети и специалности, насочени основно към чужди и екзотични езици и към компютри”, споделиха преподаватели от Велико Търново.
Оказва се, че интересът към университетските специалности, подготвящи кадри по споменатите учебни предмети, също все повече намалява сред младите хора, кандидатстващи във ВУЗ-овете. За сметка на това се увеличава броят на специалностите с педагогическа насоченост, обединяващи два или повече учебни предмета.

“Подготовката на децата по основните предмети-български език и литература и математика е много слаба. Налага се да наемаме частни учители, за да могат децата ни да наваксат с материала. Месечно това паралелно обучение ни коства над 300 лева, защото един час при частен учител вече струва 70-80 лева”, коментират родители от старата столица.

В Бургас

Няма учители по математика и природни науки

Мария Кехайова,
Труд news, Бургас

“Учителите по математика и природни науки са предизвикателство, все по трудно ги намираме.” Това коментираха от Регионалния инспекторат по образование в Бургас. От институцията смятат, че отговорността за добър учителски състав в голяма степен “пада” върху директорите на училищата, които имали задача да “изграждат” кадрите си и да ги доквалифицират. По български език и литература нямало такъв проблем.

Преподаватели от своя страна, обясниха, че липсват грамотни учители и по химия и физика. Учителка на 72 години например, доскоро била в класната стая, защото не можели да намерят заместник, завършил точно специалността “Химия”.

Примамени от добрите заплати, висшистки предимно със специалност “Педагогика”, придобивали допълнителното образование за самия предмет с година- две квалификация, което не можело да се сравни с едновремешното университетско образование по химия и физика.

Що се отнася до резултатите на учениците, от РИО твърдят, че миналата година, на външното оценяване, учениците имали по-високи резултати: “не е магическо и драстично, но има повишаване”.
В същото време, родители се оплакват, че децата им, например по български език и литература, били далеч от много изучавани произведения, и то от рода на “Под игото”на Вазов. Половината от думите не им били ясни и не можели да си обяснят за какво става дума в него. Родителите смятат, че учителите не могат да се справят да обяснят на децата изучаваните откъси.

Внимавали в час по 15 минути

Ученици питат - това кога ще го ползвам?

Цветелина Георгиева,
Труд news, Шумен

Вниманието на учениците в часовете по математика се задържа много трудно, концентрацията им се свежда до 15 минути, затова трябва да се прилага много нагледност и интерактивни методи. Това обясняват учители по математика от Шумен. Много често при забележка, че не се внимава, се стигало до опониращ въпрос - “Това кога ще ми се наложи да го ползвам?”. Според математици обаче, точно математиката е предметът, който развива логическото мислене, което е нужно за решаване на много проблеми.

Въпреки затрудненията при обучението, през миналата година седмокласниците от област Шумен са имали по-добро представяне на Националното външно оценяване в сравнение с предходните години.
Шуменските седмокласници са изкарали среден резултат от 35,16 точки, а това ги изкачва на 19-то място в страната, при 25-то през 2023 г.

Според песимисти обаче, тези по-високи резултати се дължат на по-лесен изпит.

В края на 4. клас масово не знаят таблицата

70 лева за час вземат в школите

Светлана Василева,
Труд news, Благоевград

В Благоевград ученици и учители имат еднакво мнение - категорично не желаят матура по математика. Според учителите, само два часа изучаване на математика в 11. и 12. клас, не може да даде познания и подготовка за матура. А въвеждането и от днес за утре е нечестно. Те смятат, че учениците още от 4. клас трябва да знаят, че ще има матура, за да залягат сериозно над математиката. Признават, че постъпващите след 7. клас ученици имат огромни натрупани пропуски по предмета. Галопира се през материала и децата трудно го усвояват. Математиците учители казват, че още в четвърти клас масово влизат ученици без да знаят таблицата за умножение, а после като лавина се натрупват пропуски. От тук и голямото незнание на предмета. Родителите, които искат децата им да не изоставят масово, ползват частни уроци. Най-евтини са при учителите, които преподават в домовете си - 35 до 50 лева на час. В школи един час струва около 70 лева.

А що се отнася до наличие на учители по математика, то в целия регион има дефицит на преподаватели.

Най-четени