Джон Гришам - Завръщане в съда

Джон Гришам - Завръщане в съда

Световният шампион на съдебните трилъри в литературата Джон Гришам е водещото име в реална юридическа драма, вдъхновена от все по-ясно очертаващия се на хоризонта сблъсък между човек и машина. Бившият адвокат, политик и прочут писател Гришам предвожда група от големи автори, които съдят собствениците на популярния чатбот с изкуствен интелект ChatGPT - OpenAI за авторски права, нарушени по време на трениране на системата.

Станалият световна сензация ChatGPT и други големи езикови модели (LMM) се „учат“ чрез анализиране на огромни количества данни, често от интернет пространството. Съдебните дела твърдят, че книгите на авторите са били използвани, за да направят ChatGPT по-умен без тяхно разрешение. От OpenAI заявиха, че уважават правата на авторите и вярват, че „трябва да имат полза от технологията на изкуствения интелект“. Делото е внесено до Манхатънския федерален съд от Гилдията на авторите. Според текста OpenAI е обвинен в „системна кражба от масов мащаб“. Дали това дело ще вдъхнови след някоя и друга година нов съдебен трилър от Джон Гришам, в който и той ще бъде герой?

Джон Рей Гришам младши е роден на 8 февруари 1955 г. в Джоунсбъро, Арканзас, в семейството на Уанда и Джон Рей Гришам. Майката е домакиня, а бащата се занимава със строителство и отглеждане на памук. Момчето е второто от пет деца. Когато е на 4 години, фамилията се премества в Саут Хейвън, Минесота.

Като дете Гришам мечтае да стане бейзболист, но на 18 се отказва от спорта поради сериозна травма. Джон започва работа рано – от 14-годишен полива храстите в детска градина, ремонтира огради, а по-късно става водопроводчик. На 17 баща му го назначава на работа като асфалтополагач в пътна бригада. Там младежът претърпява инцидент, който го кара сериозно да се замисли за колеж. Работници от две бригади се сбиват, стига се дори до стрелба. Уплашен, Гришам се крие в тоалетната и остава там, докато полицията не задържа престъпниците.

Младият американец осъзнава, че не иска да прекара живота си в търсене на работа, и постъпва в Северозападния колеж на Мисисипи, а след това в Държавния университет в Кливланд, Охайо. Преминава през 3 институции, преди да се дипломира. През 1977 г. завършва държавния университет на Мисисипи с бакалавърска степен по счетоводство. Гришам решава да задълбочи познанията си и влиза в Юридическия факултет като данъчен адвокат. Правото се оказва по-интересно от икономиката и през 1981 г. младежът получава докторска степен по гражданско право. В продължение на 10 години работи като адвокат, защитавайки интересите на гражданите по наказателни дела и дела за телесни повреди.

През 1984 г. в съдебна зала в Клинтън, Мисисипи, Гришам изслушва показанията на жертви на изнасилване и побой: 12-годишната Марси Скот и нейната 16-годишна сестра Джули. Трагичната история заинтересува адвоката и той се замисля какво ще се случи, ако бащата на момичетата се справи с нарушителите хладнокръвно. Така се ражда идеята за първия юридически трилър „Време за убиване“.

Следва световният успех на романа „Фирмата“ (1991), в който адвокат събира компрометираща информация за колеги, перящи пари на мафията. Книгата остава в списъка на бестселърите на New York Times в продължение на 47 седмици, продава над 1,5 милиона копия за 2 години, а този успех убеждава Гришам да се откаже от адвокатската практика.

През следващите години той продължава да пише юридически трилъри: „Клиентът“, (1993), „Камерата“ (1994), „Присъдата“ (1996), „Партньорът“ (1997), „Адвокатът“ (1998). Поредицата от подобни произведения е прекъсната от романа „Боядисаната къща“, който разказва за детството на автора в Арканзас, изпълнено с бейзбол, бране на памук и постоянна борба с бедността. Много от книгите на Джон Гришам стават филми след световния триумф на екранизацията по „Фирмата“ с Том Круз в главната роля.

 

Първо на мен показва книгите си

Времето между седем и единадесет Джон прекарва в тъмен, тих офис. Сам, без телефон, без интернет, без музика. Аз все още съм първият човек, на когото показва работата си. Винаги ме слуша, когато казвам: „Тази глава се проточва, продължи напред.“ Веднъж написа секс сцена и реши, че е доста еротична, но когато я прочетох, аз само се засмях и му казах на шега, че му липсват познания за секса, което донякъде го обиди. Но после се съгласи с мен и я изтри.

Рене Джоунс, съпруга

 

Презира правителството и политиците

Джон е мистериозен човек, който избягва публичността. Произлиза от семейство на разказвачи. Неговият цигански живот като дете, премествайки се от Арканзас в малките градове в Мисисипи, е храна за романите му. Житейският му опит го оставя пълен с презрение към адвокатите, политиците и правителството. И все пак той е духовен човек, семеен и анонимен дарител на благотворителни организации. Заровен зад своите акри земя в хълмовете на Вирджиния, Гришам е треньор на Малката лига по бейзбол и използва романите си, за да подкрепя каузите си срещу бездомността, застрахователните измами и измамните адвокати. 

Либи Хюз, автор на биографични книги

 

Юристите знаят потресаващи неща

Писането за адвокати е доста страшно и граничи с писането на ужаси. Джон познава юристи, които могат да разкажат потресаващи неща. Приятелството ни с него има дълга история. След като първият му роман „Време за убиване“ попадна в списъка с бестселъри на „Ню Йорк Таймс“, му изпратих съобщение: „Добре дошъл". И двамата сме женени за изключителни жени. Когато Джон бил малък, съпругата му Рене била „едно обикновено момиче от съседната къща“. А след като се върнал от колежа, заварил една прекрасна жена и веднага побързал да се ожени за нея.

Стивън Кинг, писател

Издателства масово отказват първата му книга

През 1984 г. Джон Гришам присъства на изслушване на 12-годишна жертва на насилие, чийто адвокат се впуска в разследване на историята и така идва идеята за първата книга – „Време за убиване“ (от 1989 г.) Цели 28 издателства отказват да я публикуват, но в крайна сметка текстът все пак вижда бял свят, макар и в скромните за американския пазар 5 000 копия. Въпреки неуспешния си дебют, Джон Гришам не се отказва и през 1991-а публикува съдебния трилър „Фирмата“. От холивудското студио Paramount Pictures купуват правата за 600 000 долара, младият тогава писател бързо попада в светлината на прожекторите и скоро името му става синоним на целия съдебен жанр.

Най-четени