Дори и маратонките може да са... оскърбителни

Автор: Труд
Дори и маратонките може да са... оскърбителни

Маратонките също могат да бъда оскърбителни и нетолерантни. Историята показва, че дори известни спортни брандове могат да не преценят добре къде е границата между  креативното и дискриминацията.

Ето и някои от най-фрапантните случаи.

Креативният директор на италианската компания „Москино“ Джеръми Скот неведнъж е попадал в неприятни ситуации, свързани с расизма. Така през 2012-а заедно с „Адидас“ той пуска модел маратонски с белезници за глезените - Jeremy Scott X Adidas Roundhouse Mid 'Handcuff'.

Мнозина обаче не оценяват новаторството. Особено американците, които правят асоциации с насилието. Така след голям обществен натиск скоро маратонките са спрени от производство.

Скандалът едва е затихнал и Джеръми попадна в нов. Година по-късно моделиерът създава колекция, асоциираща се с културата на индианците - Jeremy Scott X Adidas Originals JS Totem. А в САЩ приемат доста болезнено присвояването на нечия култура, особено що се отнася до коренното население. Разбира се, и този скандал не мина без намесата на пресата и активистите, които предизвикаха голяма шумотевица.

Подобна участ има и известният дизайнер Фарел Уилямс, който си сътрудничи с „Адидас“. През 2018-а той пуска линията Adidas X Pharrell Williams Originals ‘Hu Holi’. Колекцията е вдъхновена от свещения индийски празник Холи. И макар че това е ярко, пищно събитие, което се отбелязва с фестивал на цветовете, Холи си остава сериозна религиозна традиция.

Тогава дизайнерите бяха обвинени в изкривяване на индуизма, но независимо от това изработката на спортните обувки не бе спряна и продажбите не спаднаха.

Пред 2019-а пък „Найки“ сваля от производство популярния модел Air Max 1 Quick Strike, посветен на Деня на независимостта на САЩ. А инициатор на това става Колин Каперник, един от най-известните играчи по американски футбол. Проблемът е в това, че отзад на маратонките е изобразена старата версия на знамето на САЩ. Тази, която се е използвала от Американската нацистка партия. Спортистът обвини „Найк“ в пропагандиране на дискриминация и мнозина го подкрепиха.

Ежегодно пред февруари Щатите и Канада отбелязват Месеца на черната история. Тогава се почитат афроамериканците, както и ролята им в културния и политически живот на страната. Хората си напомнят колко е важна борбата с расизма и всякакви други прояви на расистка дискриминация и се призовава за толерантност и уважение правата на всеки един човек.

През миналата година „Адидас“ решава да внесе своя принос в Месеца на черната история. Но незнайно защо избира маратонски с абсолютно бял цвят. И разбира се, това предизвиква бурно недоволство в социалните мрежи, а и от страна на самите американци.

И независимо че компанията винаги се е старала да избягва всякаква расова дискриминация и да пропагандира равенство и толерантност, New Balance продължава да подкрепя бранда, който носят „само белите“. Апогеят на консервативната политика на фирмата обаче идва през 2016-а по време на подкрепата на Доналд Тръмп за президентските избори. Тогава New Balance отделя $400 000 за предизборна агитация. Така компанията става символ на революцията на Тръмп, а във визитката на фирмата трайно се закрепя фразата „New Balance – обувки за бели“.

Сега обаче марката всячески се опитва да се отърве от „клеймото за нетолерантност“. Например, по-рано през годината фирмата в сътрудничество с афроамериканския актьор и рапър Джейдън Смит пусна... „вегански маратонски“.

Най-четени