Йорданка Фандъкова: Знаковият проект за метрото не спира, а продължава

Йорданка Фандъкова: Знаковият проект за метрото не спира, а продължава

20 години след пускането на първия участък знаковият проект за метрото не спира, а продължава. Това каза кметът на Столична община Йорданка Фандъкова по време на церемонията по отбелязване на 20 години от пускането на метрото в столицата.

"Имаме 2 метролинии и сме на средата на строителството на третата. Вълнуващо е 20 години след пускането на първия участък да можем да отчетем един от най-важните факти - знаковият проект за метрото не спира, а продължава. За мен това е най-важното от първия ден, в който станах кмет. Заявих ясно, че метрото ще продължи да се развива и се надявам всички да мислят така. Благодарна съм, защото получаваме огромна подкрепа това да се случва", каза Фандъкова.

"Днес ние строим по над 3 км на година и това е възможно благодарение на огромната финансова подкрепа, която получаваме от ЕК", заяви столичният кмет.

Йорданка Фандъкова благодари и на българските правителства, които са подкрепяли проекта за метрото през всичките години със съфинансиране. Тя отбеляза, че темпът на строителство е възможен благодарение на екипната работа между институциите.

"Искам специално да благодаря на министър-председателя Борисов и в качеството му на кмет, който подготви заедно с екипа си проекта за втората линия и който вече като министър-председател в три правителства подкрепя изключително сериозно проекта за метрото", каза още Йорданка Фандъкова.

Столичният кмет заяви, че метрото е изключително сложен проект, който променя облика на града.

Метрото е не само най-големият транспортен, но и екологичен проект за столицата, каза Йорданка Фандъкова.

"Безспорно метрото променя града ни. Не можем да си представим в последните 20 години градът ни без метрото", заяви столичният кмет.

Фандъкова отбеляза, че метрото е най-добрият и най-големият транспортен проект, който е в десетката на най-добрите проекти, финансирани с европейски средства, според ЕК. "Не можем да си представим развитието на града ни без метрото, не само по отношение на транспорта. Днес метрото заема 34% от градския транспорт, но това е и най-големият екологичен проект", добави тя.

"Днес отново имаме превишение на фините прахови частици. Сутринта благодарение на много хора беше направена добра организация и за първи път в София беше пуснат, след решението на Общинския съвет от четвъртък, в продажба "зеленият билет", заяви Фандъкова и добави, че първи желание да оставят автомобилите си имат хората с достъп до метрото затова задачата им е строителството на метрото да продължи.

Вече 50% от изграждането на първия и най-тежък участък от третата линия на метрото - централния, са готови. Очакваме в края на 2019 г. и началото на 2020 г. да бъдат пуснати всички 12 км метро, които се строят в момента с 12 метростанции и с метрото да свържем Околовръстния път при Горна Баня, район "Овча купел", "Красно село" с центъра на града и с кв. "Хаджи Димитър" в източната част,  каза още кметът на Столична община.

"В момента подготвяме на първо място продължението на третата линия в посока кв. "Левски" - още 3 км, и в посока кв. "Слатина" и бул. "Цариградско шосе", каза още Фандъкова.

"Да си пожелаем на добър час. Проектът променя не просто средата, а и наземната инфраструктура. Всички знаят, че откъдето мине метрото, се изграждат нови булеварди, кръстовища, градинки. Затова хората очакват с нетърпение и единственият въпрос, който се задава, е "Кога и при нас?", отбеляза столичният кмет.

Днес за първи път пуснахме в обращение т.нар. „зелен билет“, който цели да стимулира повече хора да слязат от личните си автомобили и да използват градския транспорт. От сутринта до този момент са продадени над 10 хил. „зелени билета“, обяви Фандъкова.

„В последните 3-4 дни, каквито бяха и прогнозите, се получиха сериозни превишения на нивата на фини прахови частици“, коментира тя. „Снощи до късно работиха колегите, за да могат да изчислят вчерашните превишения и решението ми за „зелените билети“ да бъде законосъобразно. Въпреки че прогнозата за днес беше по-добра все още виждаме, че не се е реализирала. Въвеждането на билета беше съвсем навреме“, обясни Йорданка Фандъкова.

„Хората имат възможност да закупят билетите навсякъде. Там, където свършат, при шофьорите или на касите, се зареждат отново“, заяви тя.

Най-четени