Катрин Деньов - Неустоима носталгия

Автор: Труд news

Катрин Деньов винаги ще бъде една неустоима носталгична причина да си припомняме великите европейски филми, когато актрисите бяха актриси, а произведенията от Стария континент имаха облик, естетика и идентичност. А сега предстои и излизането в България на нейната прочута мемоарна книга “Самата аз”. На страниците незаменимата актриса се представя пред публиката в близък план.

Автобиографията събира съкровените мисли на легендарната красавица, записани между безкрайните часове усилена работа във филмите “Тристана”, “Танцьорка в мрака”, “Индокитай” и други шедьоври на киното. Сред тях е и сниманият у нас “Изток-Запад”, който предлага ценен поглед към 90-те години в България през призмата на Деньов. В края е публикувано и пространно интервю, в което тя прави още интересни признания пред френския журналист, режисьор, сценарист и кинокритик Паскал Боницер.

Емоционалните й преживявания, сложните отношения с режисьорите и колегите, личните грижи, мисли и усещания насред главоломния й успех - това е фокусът в “Самата аз”.

А недостижимата легенда на европейското кино Катрин Деньов продължава да се раздава за седмото изкуство и миналата година през кината мина нов филм с нейно участие - “Светът на духовете”. А междувременно в България наскоро имаше ретроспективна прожекция на класики с Деньов, сред които и “Госпожиците на Рошфор”.

Преди две години “Киномания” отбеляза със специални прожекции 80-годишния юбилей на легендата на френското кино с прожекции на няколко заглавия сред които и модерната комедия “Жената на президента”, където Деньов влиза в образа на любимата на бившия френски държавник Жак Ширак. При настаняването си в Елисейския дворец Бернадет, съпругата на Ширак, очаква най-сетне да заеме мястото, което заслужава. Оставена извън светлината на прожекторите заради старомодния си маниер, тя решава да си отмъсти. Филмът е пикантна комедия, умело съчетаваща фикция с архивни кадри. С финес, хумор и задушевност Катрин Деньов се превъплъщава в Бернадет - или Костенурката, както я наричал съпругът й. 

Деньов е една от богините на големия екран и въплъщение на френския женски идеал и продължава да изпълнява ролята на жива стена срещу вълната на късата памет и културния мазохизъм. Легендарната актриса е изящното припомняне за една друга епоха, която контрастира на днешното обезличаване на киното и размиване на европейската естетика.

През 2019-а тя получава мозъчен удар по време на снимките на “Докато си жив”, а работата спира за няколко седмици. Деньов оцелява, оздравява и се завръща бързо на работа, но после идва пандемията. Тези изпитания в късния етап от бляскавия и бурен живот на Деньов допълнително очертават около нея арка на воля и непреклонност.

Една от кралиците на френските филми от 60-те и 70-те, тя обединява екранен аристократизъм и еротичен магнетизъм - след над 130 роли Катрин все още няма намерение да позволи за нея да се говори само в минало време. Но именно в миналото изплуват контурите на нейното величие. За ценителите на голямото кино тя винаги ще си остане “Дневна красавица”. Това е заглавието на скандалния сюрреалистичен шедьовър на митичния майстор Луис Бунюел от 1967-а година.

В този безупречен естетически експеримент Катрин Деньов играе отегчена и привидно благоприлична френска дама от високите социални етажи на Париж, която решава да инжектира адреналин в своя похитен от фригидност полов живот като стане проститутка. Тя работи само през деня, за да не я заподозре нейният съпруг и постепенно навлиза в света на платения и перверзен секс. В своята кариера тя е била певица, модел и продуцент. Но филмовите роли я правят легенда.

Студената сирена

Нейните героини често са дистанцирани и мистични красавици, които събират в себе си желанията и страховете на мъжкото въображение. Деньов е муза на някои от най-големите майстори на киното. Освен с Бунюел, тя се е снимала при Франсоа Трюфо, Франсоа Озон, Жак Деми, Роман Полански, Режис Варние и много други. Има син с режисьора Роже Вадим. През 1971 година среща Марчело Мастрояни. От него ражда дъщеря си Киара Мастрояни.

Стопроцентова жена 

В нея живеят две жени и на двете не им харесва да бъдат Катрин Деньов. Забавно е да се работи с нея. Хората си мислят, че я познават и знаят много за нея, но това изобщо не е така. Понякога е твърде директна и може да ти каже нещо неприятно, но това не е толкова важно. Важното е, че тя има силно присъствие. Невероятна е! Тя е стопроцентова жена и това е много приятно.

Жерар Депардийо, актьор

Винаги ще я помня в „Тристана” 

Във филма “Тристана” на Луис Бунюел има сцена, в която Катрин Деньов стои гола до прозореца и гледа към младеж на площада, който също гледа към нея с надеждата да я види без дрехи. В този миг камерата фокусира върху лицето й. Това бе най-секси кадърът, който съм виждал, без да всъщност да показва нищо. Винаги ще помня такива сцени.

Франко Неро, актьор и режисьор

Национално съкровище 

Никога няма да забравя първия път, когато я гледах в “Отблъскване”. В “Индокитай” беше превъзходна. В “Площад “Вандом” направи невероятно изпълнение. Катрин Деньов със сигурност е национално съкровище, направила е толкова много за разпространяването на френското изкуство по света.

Венсан Касел, актьор