Украинските военновъздушни сили са установили, че новопридобитите им F-16 са уязвими срещу руските самолети и ПВО системи, пише Military Watch Magazine.
„За съжаление днес Русия разполага с изтребители, които виждат по-далеч, и ракети, които летят по-далеч. Това е дори в сравнение с F-16. Те също така имат мощна противовъздушна отбрана, която работи в тандем с авиацията“, заяви Юрий Игнат. Изявлението му е направено по-малко от месец след като ВВС загубиха третия си F-16, който беше унищожен на 16 май по време на сблъсък с руски цели, за които се смята, че са дронове или крилати ракети. Предходната загуба на F-16, обявена на 12 април, се случи дълбоко в контролираното от Украйна въздушно пространство и беше широко оценена от анализаторите като вероятен резултат от насочване от руски наземни системи за противовъздушна отбрана, използващи ракета земя-въздух 40Н6 с много голям обсег. На Украйна са обещани 80 годни за летене F-16 като помощ, включително 30 от Белгия, 24 от Холандия, 19 от Дания и 12 от Норвегия, като допълнителни негодни за летене самолети са обещани от Норвегия и Съединените щати за канибализиране за резервни части. Първите F-16 пристигнаха в страната на 1 август.
Украинските военновъздушни сили вече са подчертавали ограниченията на F-16 срещу руския флот, който се състои от изтребители, които са не само много по-модерни, но и много по-големи, носещи радари няколко пъти по-големи и значително по-дългосрочни оръжия. Говорителят Юрий Игнат през март сравни F-16 с руския изтребител Су-35 от „поколение 4+“, заявявайки:
„Модификациите, които Украйна има, не могат да се конкурират един на един във въздушна битка. Нуждаем се от цялостен подход, тъй като руският Су-35 е сравнително нов реактивен самолет... Това включва наземна противовъздушна отбрана, системи за електронна война и в идеалния случай бордов радар. От решаващо значение са и бордовите радари за нашите самолети и ракетите „въздух-въздух“. Су-35 се използва широко за противодействие на украинската въздушна мощ от февруари 2022 г., въпреки че възможностите му са засенчени от тези на прехващача МиГ-31БМ и изтребителя от пето поколение Су-57, които също са участвали във въздушни сражения. Руската индустрия в момента работи за значително разширяване на производството на Су-35, което вече е постигнала за изтребителите Су-34 и Су-57.
F-16, доставяни на Украйна, са били употребявани ранни модели, датиращи от 80-те години на миналия век, и не само разчитат на остарели механично сканирани радари, но и нямат системата за предаване на данни Link 16, което ограничава способността им да работят като част от мрежа с други активи.
Дори и да бъдат закупени модернизирани до най-новите стандарти F-16, се очаква те все пак да се сблъскат с огромен недостатък спрямо по-висококачествените руски бойни самолети като МиГ-31БМ и Су-57, както и срещу системи за противовъздушна отбрана като С-400. За разлика от F-16, другата високопрофилна украинска система за въздушна война, доставена от Запада, системата за противовъздушна отбрана MIM-104 Patriot, забележително не е силно демоде и има подобни възможности на най-модерните системи, въоръжени от членовете на НАТО. Въпреки това, характеристиките на Patriot бяха остро критикувани и след множество последователни загуби от руски балистични ракетни удари „Искандер-М“, украинските военновъздушни сили в края на май признаха сериозните си ограничения в защитата срещу подобни атаки.