Годината започна повече от успешно за актрисата Койна Русева, която днес празнува своя рожден ден. Наскоро на сцена бяха представени две постановки, в които тя е в главната роля и те вече дават заявка да се превърнат в театралните събития на сезона, и не само. Пиесите са световни хитове и заглавията им сами по себе си подсказват, че задачата на Койна не е лесна, а очакванията са големи – „Монолози за вагината“ и „Граф Монте Кристо“.
Култовата пиеса на Ева Енслър „Монолози за вагината“ е преведена на 48 езика и се играе в повече от 140 държави по целия свят. От създаването си през 1996 година пиесата не слиза от театралните сцени и продължава да връща на дневен ред темите свързани с насилието върху жени и социалните стереотипи, базирани върху сексуалността. В по-общ смисъл темата за човешкото достойнство и правото на щастлив пълноценен живот, което не може да бъде отказвано на никого. Неслучайно New York Times определя „Монолози за вагината“ като една от най-значимите пиеси от последния четвърт век.
У нас постановката е поставена през 2000 г., а повече от 20 години по-късно Койна Русева, София Бобчева и Светлана Бонин вдъхнат нов живот на прословутите, забавните или покъртителни монолози, под режисурата на Стоян Радев.
„Нищо не се е променило не от 23, а от 100 години. Скорострелно се променят технологиите, а човекът сякаш стои. Много наши сънародници гледат на жената като на второ качество човек. Някои дори не я наричат човек", коментира Койна Русева новата постановка.
Тя е категорична, че не трябва да има каквото и да е притеснение да се говори по темата.
„Това, че трябва да кажа думата вагина, не може да ме спре по никой начин. По-важно е какво искаме да кажем, използвайки тези думи - а ние имаме какво да кажем, самата авторка има какво да каже, този текст минава и през нас. Ние разискваме проблеми, за които трябва да се говори" - категорична е Койна Русева.
Наскоро бе представена още една премира с актрисата, която виждаме този път в коренно различна светлина и тя за пореден път затвърждава своя талант и способността си да се слива с различни образи.
177 години след излизането на един от най-великите романи в историята на литературата – „Граф Монте Кристо“ от Александър Дюма-баща историята влезе в българския театър за първи път с премиера на сцената на Младежки театър „Николай Бинев“.
Франция от XIX-и век оживява пред очите ни, проследявайки изпитанията и премеждията на Едмон Дантес. В образа виждаме Калин Врачански – моряк, несправедливо обвинен в престъпление, което не е извършил, и изпратен в затвора. А Койна Русева влиза в ролята на най-голямата му любов – Мерседес.
Койна Русева от години е една от най-търсените актриси в киното и в театъра у нас. Заради таланата и специфичното й излъчване, с разпознаваем глас, носещ както строгост, така и сексапил. Пред камерата или на сцената Койна Русева се е доказала като актриса, умееща да борави умело със всякакъв вид емоции, независимо дали играе депресираната мечтателка в "Още една мечта" или лудо влюбената Маша в постановката "Три сестри" на Крикор Азарян.
Въпреки мнението на част от публиката, че ролите на Русева са предимно на "кучки", актрисата не един път застава зад позицията си, че играе независими и силни героини, каквито се срещат все по-рядко на българския екран и сцена.
Тук е моментът да отбележим, че голямата й популярност за публиката, която не е изкушена от театъра, дойде с ролята й на адвокатката на мафията Бояна в хитовия сериал „Под прикритие“. Там тя беше перфектен екип с най-емблематичния мафиот от бг екрана – Джаро, изигран от Михаил Билалов.
Койна е родена е на 2 май 1970 г. в Стара Загора. В рода има изявени артисти, писатели, музиканти и творчески натури. Талантът й е шлифован в класа на проф. Крикор Азарян. Актрисата завършва НАТФИЗ през 1993 г., като по това време вече е направила кино дебюта си в игралния филм на Иван Андонов "Индиански игри".
Днес Койна Русева е една от най-известните съвременни български актриси с активно присъствие както в театъра, така и в киното. Виждаме я с главни роли в почти всички от най-популярните филми и сериали през последните години - „Дървото на живота“, „Скъпи наследници“, „Пътят на честта“ и „Привличане“.
Достоверно изповядва трудни теми
Актрисите с доказан талант и широка популярност, както и режисьорското решение, представят в „Монолози за вагината“ достоверно изповядани проблеми, които иначе са трудно споделими или пък умишлено заглушавани от ретроградния заговор на затвореното общество. С оглед консервативните специфики на нашата народопсихология, подновяването на темата, разкрита така вълнуващо от женските образи, е наш артистичен дълг.
Режисьорът Стоян Радев
Забавна и с много таланти
Койна Русева със сигурност е най-дългогодишния ми партньор на сцената. С нея се познаваме от 1992 година, когато аз бях първи курс в НАТФИЗ тя беше четвърти. Започнахме да работим заедно в „Тартюф“ в Младежкия театър, общо взето цял живот после все с нея си играя – „Морска сол“, „Печалбата“ и много други. Тя е един много смешен човек, тя е и много комедийна актриса. Според мен аз съм човекът, който й помогна да открие този си талант – защото тя смяташе, че е силно драматична актриса дълго време, докато не я убедих да се включи в сериала „Морска сол“ и тогава всъщност осъзна, че тя е много смешен човек.
Актьорът Асен Блатечки
Провокативна и секси
За мен най-голямото вдъхновение, като дизайнер е човекът, за който творя. Когато говорим за жената Edis Pala, тя за мен е силната жена, безкомпромисната лейди, която само с един поглед ще те “замрази”. Тя е провокативна, неконтролируема, агресивна и много секси. За мен Койна Русева притежава всичко това. Ако говорим за дизайнера и музата му. Моята муза е Койна Русева. Ако трябва с три думи да я опиша те ще са: интелект, провокация, сила.
Дизайнерът Едис Пала
Характерният плътен тембър на Койна Русева я прави запомняща се не само на екрана, но и в музиката. През 2019-та тя дебютира в изявите си като певица в дует с поп звездата Миро. Идеята за песента и клипа са на Игор Марковски, който събира двамата изпълнители. „Нависоко“ и до днес е сред най-красивите песни в ефира. Тъй като „експериментът“ се прие много добре от публиката последваха още песни. „Ти защо си тук“, отново през 2019 г. и следващите проекти „Съдби“ и „Защо“, които излязоха през миналата година.