Красимир Вълчев: Най-голямата ни грешка е, че се отказахме от задължителната матура по математика

Едно от основните предизвикателства е да пречупим културата на заучаване

Резултатите от държавните зрелостни изпити са сходни и съпоставими с предишните години. От матурата по български език и литература (БЕЛ) са с една точка по-ниски, а по другите предмети резултатите се обуславят от това, че учениците избират на матура по кои предмети да се явяват. Това каза по време на пресконференция министърът на образованието и науката Красимир Вълчев относно представянето на анализ на обобщените резултати от държавните зрелостни изпити от сесията май-юни.

Средната оценка на първата задължителна матура по български език на Випуск 2024 беше „добър“ 4.32, а успехът от втория изпит – по предмет по избор – „много добър“ 4.72.

Министър Красимир Вълчев отбеляза, че оценките от резултатите от изпитите са до голяма степен сходни с миналите години. Той уточни, че един от съществените проблеми пред образователната ни система е липсата на задължителна матура по математика и природни науки.

„Най-голямата ни грешка е, че се отказахме от задължителната матура по математика. Единствената задължителна матура е по Български език и литература (БЕЛ), а втората е по желание, поради което резултатите от втората матура са по-високи от тази по БЕЛ, защото там ученикът избира този предмет, по който се чувства най-силен и подготвен. Друг водещ проблем е ниският брой зрелостници, които избират за втора матура математика, физика или химия. Липсата на математици, физици и химици поставя под предизвикателство инженерното ни образование и редица важни индустрии. Смятам, че трябва да се подобрят резултатите по математика и природни науки. Защото когато говорим за формиране на умения, учениците се представят лошо. Искаме да накараме учениците да учат с разбиране, а не със заучаване“, каза още Вълчев.

„Има различия в резултатите на учениците по области. През следващите месеци ще подложим на обсъждане образователната структура, а в края на месеца ще има дискусия по тази тема. За мен основен проблем си остава ниският брой и процент зрелостници, избрали матура по математика, физика и химия. И тази година направихме крачка по-голяма част от задачите да са насочени към умения, а не само на знания. Едно от основните предизвикателства е да пречупим културата на заучаване. Готови са и резултатите от външното оценяване в четвърти клас. Те са доста прилични и това е от години”, отбеляза Вълчев.

Най-четени