Руският отбранителен сектор е на път да разшири значително производството на основни бойни танкове, за да достигне забележителното производство от 1000 нови танка до средата на 2028 г. и зашеметяващите 3000 танка до средата на 2035 г., според скорошна оценка на екипа за разузнаване на конфликти, пише Military Watch Magazine.
Руската армия преди това е закупувала танкове с много ниски темпове, средно само един годишно през 2010-те години, въпреки че производството остана над 80-годишно, като по-голямата част от продукцията беше насочена към експортните пазари. След избухването на пълномащабни военни действия между Русия и Украйна през февруари 2022 г. обаче руската промишленост успя да отговори на нарастващото вътрешно търсене на съвременни основни бойни танкове, като увеличи производството си повече от три пъти в рамките на две години, като през 2024 г. се очаква производството да бъде 280-300 танка. Това постоянно увеличение се очаква да продължи и се счита за жизненоважно както за попълване на загубите, понесени във фронтовите сражения, така и за противодействие на значителното разширяване на силите на Западния блок през границите на страната.
В момента Русия управлява само едно съоръжение за производство на танкове - заводът за танкове „Уралвагонзавод“, който е един от петте, работещи в Съветския съюз по време на разпадането на държавата, и един от трите най-големи. От другите две основни съоръжения, заводът „Омсктрансмаш“ близо до границата с Казахстан е принуден да фалира и е прекратил производството на танкове в началото на 2000-те години, докато заводът „Малишев“ в Украйна е произвел много малък брой модернизирани Т-80, но оттогава е принуден да прекрати работа. През последното си десетилетие Съветският съюз е произвеждал танкове с темпове, по-малки от тези на съвременна Русия, и по много оценки надвишаващи тези на останалия свят взети заедно, приблизително 4000 годишно. „Уралвагонзавод“ е единственото голямо съоръжение, което произвежда Т-72, докато „Омсктрансмаш“ и „Малишев“ произвеждат много по-скъпия и сложен Т-80.
След разпадането на СССР, по-голямата възприемана икономическа ефективност на Т-72 накара руското Министерство на отбраната да инвестира по-сериозно в този клас танкове, което доведе до предварителното обозначаване на новия вариант Т-72БУ като Т-90, който днес се произвежда в Уралвагонзавод с по-висок темп от всеки друг клас танкове в света. Очаква се производството през 2025 г. да достигне 400 от машините, а именно силно подобрени варианти на Т-90М. Производството на Т-90М с темп от няколко хиляди годишно се очаква да бъде допълнено от възобновеното производство на Т-80 в Омсктрансмаш, след като държавните медии обявиха през септември 2023 г., че работата в съоръжението е започнала. Времевата рамка за това възобновяване на производството обаче остава силно несигурна, тъй като не са построени Т-80 от 29 години, въпреки че успешното възобновяване на производството на сложните и изключително уникални газотурбинни двигатели, използвани от танковете, през април 2024 г. би могло да направи този процес далеч по-лесен.
Мащабът на планираното производство и възможностите на новия вариант Т-80, който ще влезе в експлоатация, са силно несигурни, въпреки че се очаква силно подобрен нов вариант да надмине възможностите на Т-90М и евентуално да има редица общи характеристики с незавършената танкова програма Т-14, включително дистанционно управлявана безпилотна кула. Паралелното производство на комбинация от подобрени Т-80 и Т-90, за да се достигне производство от около 3000 танка годишно, би отбелязало значително възраждане до нивата от съветската епоха, възстановявайки това, което се смяташе за водещо стратегическо предимство на СССР пред западните му противници. Значителни оставащи неясноти, включително как ще продължат да се модернизират Т-80 и Т-90, дали силно забавеният Т-14 ще бъде закупен в каквито и да е количества и дали производството ще бъде финансирано, за да се възстановят и големи резервни бронирани запаси, които бързо се изчерпват от 2022 г. насам поради необходимостта от попълване на загубите.