Минималната парламентарна група трябва да е 9 души. Щото така следва от българската изборна система. В която има две константи: 240 души парламент, щото така е по конституция, и 4% праг, щото така е по един закон от 1990 г.
Сега да си представим избори с 25 партии, всичките с еднакъв брой гласове. Други действителни гласове няма. Какъв е съставът на парламента? Задачата е с понижена трудност, но понеже трябва да я разберат и хора със СОП, ще дам решението. Оказва се, че всичките 25 партии имат по 4% от действителните гласове. Но няма как всички те да имат по 10 депутати, щото това прави 250 депутати. Сега решаваме системата „10 по Х плюс 9 по У равно на 240“ и „Х плюс У равно на 25“. Решението е Х = 15 и У = 10. Казано на човешки език, 15 партии получават по 10 депутати и 10 партии получават по 9 депутати. За да се види коя именно колко получава, трябва да се тегли жребий.
Ще повторя, цели 10 партии влизат в парламента с по 9 депутати. Но според сегашния правилник, който е правен не от математици, а от специалисти по нещо друго, това не е възможно. В резултат получаваме парламент със 150 депутати, по 10 за всяка партия от 15-те партии, ощастливени от жребия. Нонсенс на квадрат, тоест.
Та, мисълта ми е, като ще променят Правилника на НС, за да вкарат МЕЧ обратно в кошарата, поне да сменят числото 10 с числото 9 за размера на минималната парламентарна група. Не че горната ситуация ще възникне в обозримото бъдеще, но това теоретически е възможно и не противоречи на законите на физиката. А тези закони са написани на езика на математиката. Учете, прочие, математика!
Съществени промени в ИК (например преброителни центрове) изискват много време, докато заработят успешно. Разпадаме се твърде бързо и мисля, че време не ни е дадено повече. Затова предлагам някои малки, прости и ясни изменения в ИК, които могат да се реализират веднага.
Първо, да се опрости установяването на действителност на гласовете. Да спрем да мерим колко излизало хиксчето от квадратчето. Номерът на партията да се сложи до, а не вътре в квадратчето за отбелязване, защото хората инстинктивно избягват да пишат върху отпечатан текст. Да се върне простото правило, че гласът е действителен, когато той ясно показва волята на избирателя. Дали това е така, решават всички членове на СИК. Така е по света.
Второ, да се изпраща упълномощен представител на държавата в някои по-специални секции, за да наблюдава изборния процес и главно да не допуска членове на СИК да дращят по бюлетините. Има около 500-600 проблемни секции в страната. Ще напомня, че в чужбина и сега има представител на държавата във всяка секция. Оплаквания там вече няма.
Трето, рязко да се опрости секционният протокол. СИК не трябва да извършва аритметични действия, а само да записва числата според съдържанието на урната. Така ще се опрости и районният протокол.
Четвърто, да отпаднат преференциите поне в изборите за общински съветници. Доказа се, че те са причина за систематично констатираните 15% недействителни гласове САМО при тези избори. При другите избори са 3%. Най-добре преференциите да се махнат изобщо. Те побъркаха партиите и още объркват избирателите.
Пето, да се махнат венецуелските (тайванските) машини за гласуване, както в Германия, Нидерландия, Ирландия и останалите нормални европейски държави. Машините сринаха доверието в изборния процес, не го повишиха. В Европа 99% гласуват с хартия. Ще повторя: 99%.
Шесто, да не се купуват вече каквито и да са машини с цел подобряване на изборния процес. Нито венецуелски, дето са тайвански, нито даже китайски, щото били евтини. Да действаме като ирландците, дето си изхвърлиха машините за гласуване, преди да ги изпробват даже.