Регионалният министър Петя Аврамова инспектира строителството на тунел „Железница“ от АМ“Струма“ и остана доволна от напредъка. Прокопани са първите 800 метра от тунела, който ще бъде най-дългото такова съоръжение в България. 500 метра са прокопани в посока от Кулата към София и в двете тръби. От северната им страна са прокопани по около 320 м. Така във всяка тръба са прокопани общо над 800 метра. В тунела ще има автомобилна връзка, която ще се използва само от Спешна помощ и пожарната.
Министър Аврамова коментира и темата с Кресненското дефиле. Тя увери, че няма да бъдат загубени пари, въпреки забавянето на строежа на ЛОТ-а. „Има осигурени средства. Агенция „Пътна инфраструктура” полага огромни усилия, за да може процедурите по разплащането да вървят в срок”, заяви Аврамова. Тунелът „Железница” трябва да е готов следващата година. А през март 2022 г. трябва да бъде завършен целият ЛОТ от Благоевград до Крупник.
Строителството на тунел „Железница“ се съфинансира от фондовете на ЕС и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка - тунелът, и обслужващ път от двете му страни.
Тунелът, с дължина два километра, се изгражда по нов австрийски метод, като се прокопават около 1,5-2 метра във всяка тръба и посока на денонощие и веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. Регионалният министър поздрави изпълнителя за активната работа, като обясни че тя се извършва по 24 часа в денонощието, на три смени.
При прокопаването на тръбите са извозени около 160 хил. кв. метра скална маса. Прокопани и укрепени са над 35% от трасето на двете тръби на съоръжението. Тунелът ще бъде със системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, ще има и площадка за хеликоптер.
Изпълнител е Консорциум „АМ Струма тунел 2018“, в който участват „Джи Пи Груп“ АД, „Глобал Кънстръкшън“ ООД и „Виа План“ ЕООД. Договорът е за 185,37 млн. лв. без ДДС.
Подучастъкът преди съоръжението, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м. В тази отсечка се изгражда мост, който ще е дълъг 540 м и ще преминава над 6 препятствия – река Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. Виадуктът се строи по иновативна за България технология – потактово избутване на горното строене с хидравлични крикове. Характерното при нея е, че се използва работна площадка с мобилни елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. При строителството на мостовото съоръжение няма да се спира движението по първокласния път Е79 София – Кулата.
Подучастъкът след тунела, пътувайки към Кулата, е с дължина 1,4 км. В него ще бъде изградена аварийна връзка, която при настъпване на непредвидена ситуация в тунела ще може да отведе движението в посока София по път Е79. Ще бъдат построени подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения и др. В участъка са изпълнени 300 000 м3 изкопи и насипи, водостоци, армостени, кофражни, арматурни и бетонови работи по водосток и др. В момента се извършват изкопни и насипни работи за оформяне на тялото на магистралата, укрепителни армостени, водостоци, подлез при аварийната връзка на магистралата, дренажна и отводнителна системи.