Мъск обеща да изстрелва по един Starship на всеки три до четири седмици след последния взрив на ракетата (ВИДЕО)

Илон Мъск обеща да изстрелва по един кораб Starship „на всеки три до четири седмици“, след като неговата визия за изпращане на хора на Луната и Марс претърпя нов неуспех. Още един прототип на мегаракетата му се взриви високо над Земята.

Това, което трябваше да бъде 56-минутен суборбитален тестов полет от Тексас до контролирано кацане в Индийския океан, завърши с огън, след като изтичане на гориво доведе до излизане на космическия кораб от контрол и повторно навлизане в атмосферата като пламтящ дъжд от отломки.

„Сякаш тестът на полета не беше достатъчно вълнуващ, Starship претърпя бързо непланирано разпадане“, заяви компанията, използвайки корпоративен евфемизъм за „катастрофално разпадане“. "Екипите ще продължат да преглеждат данните и да работят за следващия ни тест. При тест като този успехът идва от това, което научаваме, и днешният опит ще ни помогне да подобрим надеждността на Starship, тъй като SpaceX се стреми да направи живота мултипланетен."

Това беше третият от трите тестови полета, които завършиха в пламъци тази година, и деветият полет напълно натоварения космически кораб Starship и ускорителя Super Heavy – най-мощната ракета в света.

Това беше и първият път, когато Starship летя с рециклиран ускорител, който успешно изстреля кораба от Starbase в Бока Чика, Тексас, преди да се отдели според плана, но след това експлодира по време на спускането си.

Горната част на ракетата продължи да лети, преминавайки на изток през Карибско море, Атлантическия океан и над южна Африка с максимална скорост от 26 316 мили в час, изглеждайки като оранжева топка, преминаваща през нощното небе.

Инженерите, които наблюдаваха от централата на компанията в Хоторн, Калифорния, избухваха в радостни възгласи, когато корабът преминаваше през важни етапи от мисията, като запалването на всички двигатели, за да достигне планираната траектория. Те обаче въздъхнахваха с разочарование, когато не успяваше да изпълни други цели, включително невъзможността да разгърне група симулирани Starlink сателити, когато вратата на товарния отсек се заклещи.

„Опитваме се да направим нещо, което е невъзможно трудно, и няма да го постигнем по права линия. Ще има препятствия, ще има завои“, каза Дан Хуот, мениджър по комуникациите на SpaceX.

Опит и грешки

SpaceX възнамерява да проведе до 25 теста тази година, тъй като Мъск се стреми да постигне обявената си цел да изпрати първия Starship на Марс следващата година. На себе си той ще носи Optimus - роботизиран хуманоиден пътник.

Огромни технологични предизвикателства обаче все още трябва да бъдат решени, преди такава мисия да има шанс за успех.

Американската космическа агенция НАСА разчита на SpaceX да има версия на Starship, готова да изпрати хора на Луната като част от лунната мисия Artemis III. Мисията е официално насрочена за края на 2026 г., макар че датата със сигурност ще се промени, тъй като и американската космическа агенция, и SpaceX се борят с прекалено амбициозен график.

SpaceX използва инженерна методология на „бързо итеративно проектиране“ – изграждане на прототип бързо и относително евтино, пускане в действие, след което използване на поуките за подобряване на следващия и повторение на цикъла. Това е неконвенционален подход, който е свързан с по-високи очаквания за провал, тъй като SpaceX изтласква хардуера до границите му, за да получи необходимите данни.

Последните два тестови полета през януари и март бяха прекратени, преди да достигнат тези граници, поради изтичане на гориво и пожари в двигателите – проблеми, за които Мъск заяви часове преди тестовия полет във вторник, че е „80%“ уверен, че са отстранени.

„Това е начинът на SpaceX“

Мъск беше нетърпелив този полет да се фокусира изцяло върху тестването на топлинния щит, който се състои от керамични композити на силициева основа, проектирани да издържат на температури от над 1400 °C, генерирани по време на повторно влизане на космическия кораб в земната атмосфера.

"Starship успя да достигне планираното изключване на двигателя на кораба, което е голямо подобрение в сравнение с последния полет! Освен това, няма значителна загуба на плочки от топлинния щит по време на изкачването. Течове са причинили загуба на налягане в основния резервоар по време на фазата на полет и навлизане в атмосферата. Има много полезни данни за преглед. Темпото на изстрелване за следващите три полета ще бъде по-бързо, приблизително един на всеки три до четири седмици", написа Мъск в X в сряда.

Джеси Андерсън, старши инженер-мениджър в SpaceX, каза: „Това е начинът на SpaceX... Ще учим и ще повтаряме, и ще повтаряме отново и отново, докато не го усъвършенстваме.“

Най-четени