След потвърждението за разработването на Су-57М1 като силно подобрен нов вариант на единствения руски клас изтребител от пето поколение, множество източници посочиха, че новият самолет ще влезе на въоръжение в руските Въздушно-космически сили преди края на 2026 г., пише Military Watch Magazine. Остава значителна вероятност производството да започне в началото на 2026 г., тъй като съоръженията в авиационния завод в Комсомолск на Амур преминават от производството на базовия Су-57 към новия вариант. Тъй като Су-57 се произвежда в бързо нарастващ мащаб, с нови съоръжения, открити през август 2024 г., специално за да се позволи по-голямо производство, се очаква новият вариант Су-57М1 да оборудва голяма част от изтребителните подразделения на руските Въздушно-космически сили и потенциално над една трета от флота.
Двигател AL-51F
Изтребителите Су-57, влезли в експлоатация от края на 2020 г., са оборудвани с двигатели АЛ-41Ф-1, производни на АЛ-41Ф-1С, с които в момента се задвижва изтребител Су-35 от „поколение 4++“. АЛ-41Ф-1 е производно на съветския АЛ-31Ф, въведен в експлоатация през 1984 г. за задвижване на руските изтребители за превъзходство във въздуха Су-27, и е значително подобрен чрез включването на редица технологии, разработени за основния двигател на спрения от производство изтребител МиГ 1.42 от пето поколение. Въпреки това, неговите характеристики и ефективност са под тези дори на най-стария изтребител от пето поколение - американския F119, задвижващ F-22, камо ли на по-модерния F135, задвижващ F-35, или WS-15, задвижващ китайския J-20. Су-57М1 ще интегрира силно отлагания АЛ-51Ф-1 , който е първият двигател „чист лист“, въведен в руска експлоатация от над 40 години. Двигателят значително ще подобри всички аспекти на летателните характеристики на изтребителя, ще подобри неговата стелт функция и ще намали оперативните разходи и нуждите от поддръжка, като същевременно ще увеличи мощността, достъпна за бордовите подсистеми, като например радари. С интегрирането на новите двигатели се очаква Су-57М1 да има по-високи нива на тяга от всеки друг изтребител, с евентуалното изключение на J-20.
Ревизирана по-незабележима и по-бърза конструкция на самолета
Очаква се Су-57М1 визуално да се различава значително от базовия вариант поради значителните промени в корпуса му, за който е потвърдено, че е разширен, за да осигури по-голяма аеродинамична подемна сила и подобрена стабилност при свръхзвукови скорости. Редица непотвърдени съобщения сочат, че AL-51F ще позволи на Су-57М1 да лети със скорости над Мах 2, без да използва форсажна горивна система, но е потвърдено, че промените във корпуса на изтребителя са предназначени да улеснят по-добре поддържания свръхзвуков полет без използване на форсажна горивна система. Очаква се промените да се възползват по-добре от значително подобрения потенциал за летателни характеристики, който AL-51F ще улесни и по други начини. Фюзелажът и вътрешните оръжейни отсеци на Су-57М1 също ще бъдат по-плоски от тези на оригиналния изтребител, което е предназначено допълнително да подобри стелт способностите на самолета.
Нов радар и асистент с изкуствен интелект
Су-57 беше първият руски изтребител, който интегрира радар с активна електронно сканирана антенна решетка (AESA) в носовия си конус и остава единственият, който го прави днес. Макар че малко се знае за радара N036 на изтребителя, Су-57М1 ще интегрира по-усъвършенстван първичен сензор. Много значителните забавяния в разработването и въвеждането в експлоатация на Су-57 може да са позволили на радарните технологии да напреднат достатъчно, че производството на N036 да се наложи да бъде прекъснато, за да се интегрира наследник в най-способния клас изтребители на Русия. Разработването на радара може също да е било повлияно от опита от експлоатацията на Су-57 в украинския театър на военните действия, където се смята, че картографирането на земята и електронната война са били от решаващо значение за основните му роли за нанасяне на прецизни удари и поразяване на вражеска противовъздушна отбрана.
Нова система за прицелване, монтирана на каска
През декември 2024 г. руските държавни медии представиха нова система за насочване, монтирана на шлем, разработена специално за Су-57, която изглежда има много сходни възможности със системите, използвани отдавна в китайските изтребители J-20 и американските F-35. Шлемът проектира критична информация директно върху визьора, включително данни за полета и насочването, и според съобщенията предоставя цялостен поглед върху оперативната среда, когато се сдвоява със сензорите на изтребителя. Очаква се шлемът да намали ключова разлика в производителността с J-20 и F-35.
Ракета Изделие 810 с голям обсег:
По време на бойни операции на украинския театър е потвърдено, че Су-57 е използвал ракетата „въздух-въздух“ с най-голям обсег на Русия - Р-37М, за да поразява цели. Ракетата съчетава несравнима скорост от 6 Маха, обсег на поражение от 400 км и много голяма бойна глава от 60 кг, доказвайки своята висока бойна мощ. Ракетата е разработена за много по-големия, по-бърз и летящ на по-високи нива прехващач МиГ-31, но теглото ѝ не само оказва значително влияние върху летателните характеристики на Су-57, но и компрометира радарното му сечение поради невъзможността да бъде съхранявана във вътрешните оръжейни отсеци на самолета. По този начин „Изделие 810“ е разработена като миниатюризирана версия на Р-37М, която според съобщенията може да бъде носена във вътрешните оръжейни отсеци на Су-57. Очаква се въвеждането ѝ в експлоатация да съвпадне почти с това на Су-57М1, осигурявайки най-големия обсег на поражение „въздух-въздух“ от всеки изтребител от неговото поколение. Ракетата е способна да поразява цели с размерите на изтребител, но е оптимизирана и за неутрализиране на самолети за поддръжка, като танкери и самолети за ранно предупреждение, както и тежки бомбардировачи, на големи разстояния, въпреки че остава значителна вероятност ракетата да носи малък радар и да има малко по-къс обхват от много по-тежкия си предшественик. Способността за изстрелване на атаки „въздух-въздух“ на много големи разстояния от ниско забележим изтребител има потенциал да представлява особено мощна комбинация и позволява на Су-57 да действа много различно от другите изтребители от своето поколение, включително за атаки „удари и бягай“ срещу високоценни вражески самолети за поддръжка.