Омбудсманът Диана Ковачева изпрати индивидуална препоръка до осемте ВиК оператора в страната, които от 1 януари 2021 г. повишават цената на водата, с настояването да не прилагат новите, по-високи цени на ВиК услугата, утвърдени от Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) на 30 декември 2020 г.
Такава препоръка от доц. Ковачева получиха управителите на „ВиК - Варна" ООД, „ВиК“ ООД гр. Кърджали, „ВиК“ ООД гр. Перник, „ВиК“ ЕООД гр. Плевен, „ВиК“ ЕООД гр. Пловдив, „Водоснабдяване - Дунав“ ЕООД гр. Разград, „Софийска вода“ АД и „ВиК“ ЕООД гр. Хасково, съобщиха от екипа на Омбудсмана.
Тя е категорична, че в настоящата епидемична обстановка, когато доходите на хората непрестанно намаляват, не бива да се допуска цената на ВиК услугите да се превърне във фактор, който ще задълбочи бедността и социалното изключване.
Диана Ковачева обръща внимание и на факта, че въпреки повишението на цената на услугата качеството й на много маста в страната не се подобрява. Омбудсманът акцентира и върху големите загуби на вода по водопреносните мрежи, както и върху незадоволителното изпълнение на показателите за качество.
„С Решение № Ц-46/30.12.2020 г. КЕВР утвърди нова, най-висока за страната цена на ВиК услугите за битови потребители, предоставяни от „Водоснабдяване-Дунав“ ЕООД гр. Разград - от 3,420 лв. (с ДДС) на 3, 632 лв. (с ДДС)”, пише омбудсманът до управителя на „Водоснабдяване - Дунав“ ЕООД инж. Стоян Иванов. Диана Ковачева допълва, че освен това дружество е с оценка от КЕВР „пълно неизпълнение“ на 23 показателя за качество. Сред тях са „качество на питейната вода в големи зони на водоснабдяване“, „непрекъснатост на водоснабдяването“, „аварии по водопроводната мрежа“, „налягане във водоснабдителната система“, „аварии на канализационната мрежа“ и др.
Столицата е на второ място по завишаване цените на ВиК услугите, предоставяни от „Софийска вода“ АД за 2021 г. - от 2,766 лв. (с ДДС) те скачат на 2,935 лв. (с ДДС). Това се случва при положение, че социалната поносимост на цените на водата за 2019 г. за област София-град е намалена от 8,357 лв. на 6,786 лв., отчетените загуби на вода за битови нужди са 45,17%, а оценката на КЕВР е „пълно неизпълнение“ по 10 показателя за качество. Сред тях - „непрекъснатост на водоснабдяването“, „аварии по водопроводната мрежа“, „ефективност на разходите за услугата доставяне на вода на потребителите“, „ефективност на разходите за услугата отвеждане на отпадъчни води“ и др.
В писмото си до управителя на „ВиК“ ЕООД гр. Хасково инж. Тодор Марков общественият защитник обръща внимание на друг факт - данните на Регионална здравна инспекция Хасково (16-30.11.2020 г.), според които при лабораторните изследвания на редица от взетите проби вода от различни населени места в областта са констатирани несъответствия в качеството на питейната вода по микробиологични и химични показатели.
„Явно за клиентите на ВиК оператора полза от увеличението на цената на водата няма“, отсича доц. Ковачева и настоява да не прилага новата, по-висока цена на ВиК услугите - 3,524 лв. (с ДДС) за област Хасково.
До управителя на „ВиК“ ООД гр. Перник инж. Борислав Иванов, омбудсманът подчертава, че дружеството е допуснало 76,69% загуби на вода по мрежата, а освен това оценката на регулатора е „пълно неизпълнение“ на показателя „общи загуби на вода“.
„Ако ВиК операторът започне да прилага Решение № Ц-46/30.12.2020 г., потребителите ще трябва да заплащат с 4,34% по-висока цена за 1 куб. м вода”, негодува омбудсманът.
И в писмата до управителите на останалите четири ВиК дружествата – Варна, Кърджали, Пловдив и Плевен, където цената на ВиК услугата се повишава от 1 януари т.г., доц. Ковачева е категорична че цената на водата трябва да бъде обвързана с качеството на предоставяната услуга и недопускането на високи загуби по водопреносната мрежа.