Великият художник Пикасо е бил известен с похотливия си характер и многобройните си връзки. Сексът и скандалите са съпътствали целия му живот. Неговите привърженици и изследователи биха казали, че жените са неговата муза и причина той да създава шедьоври, вдъхновен от женското тяло. Но скептиците биха го определили като жесток, циничен и използващ жените за плътски удоволствия, които след като вече изгубят интереса му биват заменени лесно с други. Брилянтният художник често е използвал жените в живота си, за да изрази своята идентичност.
Негова е фразата: „Има само два вида жени, богини и изтривалки“. Въпреки многото жени в живота на Пикасо, има някои, на които е отредено специално място както в живота, така и в творбите му.
Фернанде Оливие
Първата значима жена в живота на Пикасо е Фернанде Оливие. Двамата се срещат в Париж и тя става негова любовница и модел през 1904 г. Фернанде оказва значимо влияние върху ранните му кубитски творби. Вдъхновението от Оливие е илюстрирано в творбите му„Les Démoiselles d'Avignon“ (1907) и „Head of a Woman“ (Fernande) (1909). Пикасо рисува над 60 нейни портрета. Връзката им се разпада през 1912 година, когато и двамата си изневеряват. Когато се разделят, Пикасо вече е много популярен, а Оливие иска да се възползва от известността му като пише серия мемоари. За да не разклати реномето му, Пикасо и предлага пенсия, която тя приема. Мемоарът все пак е издаден след като и двамата вече не са сред живите през 1988г.
Олга Хохлова
С Хохлова Пикасо се запознава докато е сценограф в нейна постановка. Тогава той е на 36 години. Тя привлича художника с руската си синя кръв и темпераментен характер, двамата се женят през 1918 година и създават своя резиденция във Франция. По-късно тя ражда сина им Пауло. По време на връзката им, Пикасо започва да твори отвъд кубизма, вдъхновява се от майчинството и домакинството. Малко след раждането на детето, Пикасо вече се отдава на ласки с други жени. Една от тях е Мари Терез Валтер, която забременява от него през 1935 г. Гордата Хохлова иска да се раздели с Пикасо, но той категорично отказва, заради активите си, които при развод с нея трябва да раздели. Оставайки я без избор Олга Хохлова остава омъжена за Пикасо до смъртта си през 1955 г.
Мари-Терез Валтер
17-годишната Мари Терез Валтер пленява Пикасо и той се влюбва безпаметно в нея.Тогава той е на 45 години и за него контурите на женското тяло и лицето са въпрос на похотливо желание. Според него, Валтер има перфектните извивки за женско тяло, които той по-късно започва да илюстрира в творбите си. Малко след като стават любовници, Пикасо тайно започва да гравира техните инициали в произведенията си. След 1930 г. испанският художник започва все по-осезаемо да рисува извивките на Валтер в своите творби, които подчертава с жестове на еротика. През 1935 г. се ражда и дъщеря им Мая. След десет години обаче времето на Мари-Терез като муза на Пикасо изтича. Появява се френската фотографка Дора Маар, която измества Валтер в сърцето на Пабло.
Дора Маар
Дора Маар привлича като магнит Пикасо. Тя е своенравна, интелигентна, политически пристрастна. Двамата започват да творят заедно и експериментират с фотография и живопис. Нейното влияние се забелязва и в творбите му. Изкуството на Пикасо отразява интензивното влияние на Маар върху него чрез използването на остри ъгли, деконструирани форми и ярки цветове. Като фотограф Маар заснема направата на маслената картина на Пикасо „Герника“ (1937). Връзката им е бурна, изпълнена с насилие, ревност, заплахи. През 1946 година пътищата им се разделят. Маар изпада в нервен срив и се превръща в отшелник. По-късно тя прави едно свое изказване: „След Пикасо, само Бог“.
Франсоаз Жило
Една от причините за разпадането на връзката на Маар и Пикасо е връзката му с художничката Франсоаз Жило, която е само на 21, когато се запознава с великия творец. Малко след запознанството им двамата заживяват заедно и имат син и дъщеря. И тази връзка е била бурна. Пикасо често е малтретирал Жило, изневерявал и, отнасял се с нея като с изтривалка. През 1953 г. тя го напуска и пише книга за злополучната им връзка, която вбесява художника, в следствие на което той се отрича от децата им.
Жаклин Роке
Още едно младо попълнение в живота на Пикасо е 26-годишната Жаклин Рок. Тогава Пикасо е на 71 г. но все така упорит и настъпателен ухажва младото момиче и в крайна сметка тя се предава в обятията му и двамата се женят и остават заедно до смъртта му през 1973 г. През този период, Пикасо се фокусира върху по-абстрактното изкуство, като смесва различни елементи. Роке присъства в над 160 рисунки в над 400 творби – повече от всяка друга жена в живота му. След смъртта му, тя продължава да управлява имението му.
Роке се бори с Жило за имението на Пикасо, като категорично отказва да позволи на нея или нейните деца да присъстват на погребението му, но в крайна сметка двете жени сключват мир помежду си и дори работят заедно по основаването на Музея на Пикасо в Париж. През 1986 г. Роке самоубива.
Такъв е бил великият Пикасо – скандален, бурен, насилник, вдъхновяващ, щедър, любящ. Благодарение на богатият му опит с нежния пол, Пикасо създава брилянтни творби, които го превръщат в най-великия творец на 20-ти век!