Подводницата не е била сертифицирана, според експерти е била опасна
Камерън: Ужасна идея е да се прави от въглеродни влакна
Смъртта на петимата мъже на борда на туристическата подводница “Титан” е настъпила за милисекунди, като те дори не са разбрали какво се случва. Това заявиха специалисти, след като бе оповестена най-вероятната причина за трагичния инцидент - имплозия, предаде Би Би Си.
Това бе съобщено късно в четвъртък, в четвъртия ден от трескавата операция по издирването на изчезналата подводница. Тя загуби всякаква връзка с външния свят в неделя по обед българско време, малко след гмуркането си на около 4 км в Атлантическия океан, на около 700 км от канадския остров Нюфаундленд. В този район се намират останките на потъналия през 1912 г. лайнер “Титаник”, които петимата възнамеряваха да огледат под вода.
На борда бяха британският милиардер и авантюрист Хеймиш Хардинг (58 г.), един от най-богатите пакистанци Шахзада Дауд (48 г.), заедно с 19-годишния му син Сюлейман, френският военен водолаз Пол-Анри Наржоле, (77 г.), и Стоктън Ръш (61 г.) - главен изпълнителен директор на OceanGate - фирмата, която управлява пътуванията с “Титан”, който е бил и пилот на батискафа.
Късно в четвъртък издирвателните операции дадоха резултат, но за съжаление бяха открити само останки от подводницата. Ръководителят на спасителната операция - контраадмирал Джон Могър от американската брегова охрана, посочи, че видът на останките говори за “катастрофална имплозия”. Имплозията е процес, при който обектите се разрушават чрез свиване (или притискане) върху самите себе си. Предполага се, че причината за имплозията на “Титан” е проблем по корпуса като пукнатини например, които са разрушили целостта му и подводното налягане буквално е смазало батискафа.
Могър посочи, че от началото на спасителната операция не са засечени данни за катастрофални събития като имплозия. А военноморските сили на САЩ съобщиха, че малко след като батискафът е загубил връзка с кораба майка в неделя, са уловени звуци, “съответстващи на имплозия”.
Последваха и множество критики за безопасността на “Титан”, като същевременно стана ясно, че батискафът не е бил сертифициран и компанията собственик на подводницата сама се е грижила за неговата безопасност. Филмовият режисьор и авантюрист Джеймс Камерън, който е правил 33 спускания до отломките на “Титаник” покрай създаването на едноименния филм заяви, че е предсказал имплозията още преди тя да бъде потвърдена.
“За да се срине електрониката на подводницата, комуникационната ѝ система и транспондерът за проследяване едновременно - подводницата е престанала да съществува”, обясни Камерън, който притежава фирма за производство на батискафи за изследвания и туризъм. Камерън освен това определи като “ужасна идея” построяването на дълбоководна подводница с корпус от композитни въглеродни влакна и титан. И отбеляза, че експерти са писали писма до OceanGate с опасения за безопасността му.