Документите са за доставчици на обществени услуги
Да отпадне искането за ваденето на удостоверение за липса на задължения, а администрациите да могат да обменят информацията по служебен път. Това предлагат с промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) депутати от ППДБ.
Всяка година НАП и общините издават хиляди удостоверения за липса на задължения, казват в мотивите вносителите. С направените предложения се урежда задължението за служебно събиране на информация по Закона за електронното управление.
На база справка от НАП може да се направи заключение, че голям процент от удостоверенията за липса на задължения се издават, за да послужат пред лица, осъществяващи публични функции и доставчици на обществени услуги като банки, частни съдебни изпълнители и т. н.
Предлага се и по-значително използване на системата за предоставяне на информация за липса на задължения и по Закона за местните данъци и такси.
Част от държавните органи също изискват такива удостоверения, а това е в нарушение на принципите на Закона за електронното управление, аргументират се от ППДБ.
Ако промените в ДОПК бъдат въведени, така ще се намали значително административната тежест за гражданите и бизнеса в редица производства.
Чрез законопроекта се предвижда и връчване на съобщения по ДОПК чрез системата за сигурно електронно връчване.