Според европейското законодателство до 2029 г.
ЕК е приела законодателство, според което до 2029 г. пристанищата от основната европейска мрежа, включително във Варна и Бургас, трябва да имат изработени точки и инсталации за зареждане на корабите с алтернативно гориво, тоест втечнен газ. Това съобщи кап.Живко Петров, шеф на ИА"Морска администрация" по време на европейски форум "Стратегия и политики в морския транспорт, който се провежда във Варна.
Според него корабоплаването е един от най-слабо регулираните сектори по отношение на вредни емисии във връзка с климатичните промени. Необходими са много големи инвестиции във флота, тъй като досегашните плавателни съдове са с двигатели, които не могат да горят втечнен газ. Създават се европейски фондове в подкрепа и финансиране на европейските корабособственици за подмяна на двигателите, а и вероятно новите кораби, които се строят, ще могат да работят с екогориво.
Другата голяма тема е за конкурентноспособността на европейския флаг, заменен през последните години от така наречения "удобен" флаг на държави с по-големи данъчни облекчения, но с по-малка социална защита на екипажите. Европа е континентът, открил целия останал свят с корабоплаването, но европейското знаме все по-рядко се вее, а това е недопустимо, посочи шефът на "Морска администрация". Проблемът за България е много важен, защото е водеща страна по предоставяне на морски кадри в света. Над 7-8000 български офицери и над 10000 моряци работят по всички точки на планетата и за тях е важно под какъв флаг работят и каква социална защита имат, каза кап.Петров.
На форума се разисква и въпросът за сигурността. Над 80 % от стоките на Европа минават по море, а над 50 % от природните богатства се добиват в него, посочи командирът на ВМС контраадмирал Митко Петев. Форумът във Варна беше открит от зам.-министъра на транспорта Велик Занчев и от кмета на града Иван Портних.