Русия въведе в експлоатация последната модернизирана подводница от клас „Кило“

Докато американската отбранителна индустриална база - най-вече военноморските корабостроителници - продължава да е в криза, руските военноморски корабостроителници продължават да изпълняват критериите, които техните лидери са им поставили за изпълнение, пише The National Interest.

Влезте в „Якутск“, шестата и последна единица от проекта 636.3 „Варшавянка“ на руския флот, известен по-общо с отчетното си име в НАТО - клас „Кило“. Присвоена на руския Тихоокеански флот, тази нова дизел-електрическа подводница е последната от най-новия транш модернизирани подводници от емблематичния клас „Кило“, който руският флот трябваше да получи.

Усъвършенстван вариант на по-ранните подводници от клас „Кило“, проектирани от легендарното Централно конструкторско бюро „Рубин“, тези подводници са известни със своята незабележимост - заради ниския си акустичен отпечатък те получиха прозвището „Черната дупка“ от Военноморските сили на САЩ. Подводниците са предназначени предимно за водене на противоподводна и противокорабна война, събиране на разузнавателна информация и нанасяне на стратегически ракетни удари. 

Якутск, заедно с петте си сестрински подводници, е предназначена да подсили възможностите на руския Тихоокеански флот в Индо-Тихоокеанския регион. В продължение на години правителството на Путин се опитваше да укрепи слабия контрол на Русия върху богатите на ресурси, макар и слабо населени и неразвити далекоизточни региони. 

Макар че руският флот далеч не се доближава до размера и мащабите на американския или китайския, руските подводни сили отстъпват само на САЩ.

„Якутск“ е разположен в Адмиралтейските корабостроителници в Санкт Петербург, които са част от Обединената корабостроителна корпорация (ОКС). Тази корабостроителница е единственият производител на модернизираните подводници от клас „Кило“ за руския флот. 

Тази подводница има водоизместимост около 2350 тона, когато е на повърхността, и между 3100 и 4000 тона, когато е потопена. Якутск се задвижва от два дизелови генератора и електромотор, които задвижват един-единствен седемлопастен винт с фиксирана стъпка. Максималната му скорост на повърхността е 17 възела (19,56 мили в час), а при потапяне - 20 възела (23 мили в час); оперативната му дълбочина е 787 фута, а максималната - 984 фута. Подводницата може да измине до 7500 мили, докато е на повърхността, а когато работи с икономична скорост, обхватът ѝ е около 460 мили, когато е потопена.

Подобно на другите подводници от своя модернизиран клас, „Якутск“ разполага с усъвършенствана технология за намаляване на шума, подобрена акустична скритост и ниска акустична сигнатура, което я прави една от най-тихите конвенционални подводници в света - и реална заплаха за корабите на НАТО. Шестте 533-милиметрови носови торпедни апарата са разположени в линията на подводницата и могат да изстрелват тежки торпеда.

„Якутск“ може да изстрелва четири ракети „Калибр“ в един залп на кратки интервали от време, като максималният товар е осем ракети. Налична е и преносима система за противовъздушна отбрана за наземни операции. 

Сонарната система MGK-400EM на „Якутск“ е особено мощна, както и сонарът MG-519EM, който се използва за откриване на мини. 

Подводниците ще играят ключова роля във всички потенциални конфликти между великите сили. Руснаците са измислили как да изградят истински динамични подводни сили, които са смесица от атомни и дизелово-електрически подводници. С подобна комбинация Кремъл ще остане конкурентоспособен, което гарантира, че той ще има постоянна сила във всяка морска битка и няма да бъде възпрепятстван от прекомерна зависимост от по-скъпите и по-сложни подводници с ядрена мощност, с които са се ангажирали американците.

Брандън Джей Уейхарт, старши редактор по въпросите на националната сигурност в The National Interest.

Най-четени