Руският отбранителен сектор значително увеличи производството на основни бойни танкове Т-90 - от приблизително 90-110 танка годишно през 2020-2021 г. до 280-300 танка през 2024 г., което представлява ефективно утрояване на производството, пише военното издание Militaty Watch. Това забележително постижение е резултат от концентрирани усилия от средата на 2022 г. за значително разширяване на производството на танкове. Три основни фактора повлияха на решението за драстично увеличаване на производството на Т-90, включително тежките загуби на руска бронетанкова техника на украинския театър на военните действия, особено в началото на 2022 г., както и разширяването на руската армия и ескалацията на напрежението с членовете на НАТО.
Степента, в която се увеличиха темповете на закупуване на танкове Т-90 от руската армия, не е пропорционална на увеличението на темповете на производство на танкове, тъй като преди 2022 г. по-голямата част от построените танкове са били изнасяни за клиенти в чужбина, което е позволило на Индия и Алжир да разполагат с по-големи флотилии от Т-90, отколкото самата Русия. Смята се, че производството на експортно конфигурирания танк Т-90МС е приключило в началото-средата на 2022 г., като впоследствие всички Т-90 са построени по стандарта Т-90М, използван от руската армия.
Докато преди 2022 г. руската армия е разполагала само с около 420 танка Т-90, тя е получила още 540-630 по консервативна оценка от началото на пълномащабните военни действия през февруари същата година. За да се постави това в перспектива, поръчките за Т-90 от руската армия през 2010-те години са били средно само един танк годишно.
Освен малък брой предпроизводствени танкове Т-14 от следващо поколение , чието въвеждане в експлоатация е забавено с близо десетилетие, Т-90 е единственият клас танкове, произвеждани в Русия, като превозното средство се сглобява в танковия завод „Уралвагонзавод“. Коментирайки значението на нарастването на производството на танкове в Русия, разследващи с отворени източници от Екипа за разузнаване на конфликти (CIT) отбелязаха, че в сравнение с предишни западни оценки „действителният темп на производство е значително по-висок“.
Те цитираха визуални доказателства за големи влакове с Т-90 и постоянни наблюдения на единици Т-90М на множество фронтове в украинския театър на военните действия и отвъд него, както и данни от руската инфраструктура за обществени поръчки за отбрана.
„Ограничаването на руското военно производство трябва да се превърне в крайъгълен камък на стратегията за възпиране на НАТО в Европа“, заключиха разследващите, като се застъпиха за тезата, че „целенасочените ограничения върху оборудването и прилагането на вторични санкции остават от съществено значение за забавяне на растежа на отбранителния капацитет на Русия“.
Въпреки че увеличението на руското производство на танкове далеч надхвърли очакванията на Запада, разследващите отбелязаха, че то все още е далеч от достатъчно, за да се справи с темповете на загуби в украинския театър на военните действия , които по някои оценки са били близо 1000 танка годишно през 2023 и 2024 г. и по-високи през 2022 г.
Въпреки тежките загуби, руската армия успява да поддържа и дори да разширява бронираните си части, като изважда от склад танкове, построени в Съветския съюз, и в много случаи ги модернизира значително, като резервите от танкове Т-72 и Т-80 са особено големи. Тъй като самият Т-90 е силно подобрена версия на Т-72Б, който първоначално е обозначен като Т-72БУ, пакетите за модернизация на Т-72Б, разработени от 2022 г. насам, доведоха нивата на бронирана защита на танка до стандарт, подобен на този на Т-90М.
Тъй като запасите на Русия от основни бойни танкове на склад са сериозно изчерпани, до голяма степен поради бракуването или лошото съхранение на голяма част от инвентара, наследен от СССР, по-нататъшното разширяване на производството на Т-90М остава неотложно, за да се предотврати свиване на размера на флота на руската армия. Поради това е показателно, че следователи от екипа за разузнаване на конфликти са изчислили, че въз основа на текущите траектории производството на Т-90М може да достигне 1000 танка годишно през 2028 г.
Това далеч не би било безпрецедентно, тъй като съоръжението „Уралвагонзавод“ е било в състояние да поддържа значително по-високи нива на производство на Т-72 по време на мирно време в съветската епоха, без да се отчита способността му да увеличи нивата на производство по време на война до над 2000 танка.
Увеличението на общото руско производство на танкове може да надхвърли увеличението на производството на Т-90М, тъй като отбранителният сектор на страната може да започне серийно производство на още два класа танкове. Първият от тях е Т-14, въпреки че остава несигурно кога класът може да влезе в експлоатация или дали разработката може да бъде прекратена след много дългия период на изпитване.
През септември 2023 г. руските държавни медии съобщиха , че танковият завод „Омсктрансмаш“, вторият по големина производствен обект на страната, наследен след разпадането на СССР, е на път да възобнови производството на Т-80, след като силното представяне на класа в украинския театър на военните действия е направило силно впечатление както на персонала, който ги управлява, така и на Министерството на отбраната. Впоследствие през април 2024 г. беше потвърдено, че индустрията е възобновила производството на газотурбинни двигатели за танковете.
Остава несигурно в какъв мащаб могат да се произвеждат танкове Т-80, въпреки че в съветската епоха производството им е струвало повече от три пъти повече от Т-72, до голяма степен поради цената на двигателите им, което прави сравним мащаб на производство с Т-90 по-малко вероятен. Възможно е мащабното производство на Т-90М да бъде допълнено от по-малък мащаб на нов, силно подобрен вариант на Т-80 , който би могъл да формира елита на бъдещ флот.