Руските власти извършва мащабно разширение на Казанския авиационен завод „Горбунов“, който произвежда и модернизира стратегически бомбардировачи, включително носители на ядрени оръжия. Това съобщи финландското издание Yle, позовавайки се на анализ на сателитни снимки. Според публикацията, през зимните месеци на територията на завода са построени нови големи производствени сгради. Най-голямата от тях е с дължина приблизително 320 метра, а площта ѝ е почти 19 000 м² - сравнима с три футболни игрища.
Модернизацията на предприятието се извършва като част от програма на стойност около един милиард евро, чиято цел е да се увеличи вътрешното производство във военната и гражданската авиация. Според Yle обаче изпълнението на програмата върви с трудности: санкциите и недостигът на квалифицирана работна ръка забавят производството и възпрепятстват спазването на графиците за доставки.
Казанският самолетен завод е от ключово значение за руската отбранителна промишленост: именно тук се произвежда и модернизира стратегическата авиация, включително бомбардировачи, способни да носят ядрени оръжия. Заводът остава единственото предприятие в страната, което може да компенсира загубата на такива самолети, отбелязва изданието.
През юни приблизително 30% от руската стратегическа авиация беше повредена или унищожена в резултат на украинската атака срещу руски летища в рамките на операция „Паяжина“.
„Сателитните снимки показват, че са се появили много нови производствени площи. Това обаче няма да реши проблемите на авиационната индустрия и на индустрията като цяло “, каза пред Yle военният експерт Марко Еклунд, бивш служител от финландското военно разузнаване, който следи развитието на руските въоръжени сили повече от 20 години.
Изданието посочва, че въпреки статута си на едно от най-големите и важни авиационни предприятия в Русия, производствените резултати на завода остават доста скромни. Това, според Еклуд, демонстрира изоставането на Русия в технологичното развитие, особено в сравнение със САЩ: „Русия би искала да изглежда равна на САЩ, но продължаването на производството на остарели модели бомбардировачи ясно демонстрира реалните ѝ възможности“.
Казанският завод продължава да сглобява и модернизира самолети Ту-160М, както и да строи нови Ту-160М2. Темпото обаче остава ниско: през 2024 г. са доставени само два Ту-160М2 и два Ту-160М. Освен това заводът обновява флота си от Ту-22М3, които, подобно на Ту-160, се използват активно във войната срещу Украйна за нанасяне на удари с крилати ракети.
В допълнение към военните задачи, заводът произвежда и граждански самолети, по-специално Ту-204, а също така се очаква да стартира производство на нови Ту-214. Както обаче посочва Yle, въпреки договора за 23 самолета Ту-214, през 2025 г. е построен само един такъв самолет.
Финландското издание пише още, че въпреки западните санкции, Русия е успяла да се сдобие с компоненти за своите самолети на стойност поне един милиард евро през последните години, използвайки заобиколни маршрути. Yle обаче отбелязва, че тези схеми за обществени поръчки сега стават все по-неефективни и все по-трудни за изпълнение.