Възмутени сме от опита да бъдат подчинени българските висши училища на временни политически интереси. Това се казва в позиция на Стратегическия институт за национални политики и идеи по повод приет на първо четене законопроект за изменение на Закона за висше образование.
Според експертите на СИНПИ Комисията по образование и наука трябва да оттегли предложението си като нецелесъобразно в частта Министерски съвет да получи правомощия да оценява качеството във висшите училища. „Това е в правомощията на НАОА и за нас като експерти важният дебат и законодателни решения трябва да засягат нейната работа и принципите на прилаганата методика“, категорични са от СИНПИ.
Пълен текст на позицията:
ПОЗИЦИЯ
на СИНПИ
по повод приет на първо четене законопроект за изменение на ЗВО,
чл.18, ал.1, т.4
Възмутени сме от опита да бъдат подчинени българските висши училища на временни политически интереси. С гласувания на първо четене законопроект, предложен от Комисията по образование и наука, с който се разрешава на Министерския съвет да преценява кое висше училище дава качествено образование и кое не, като по такъв начин предлага на Народното събрание неговото закриване, се нарушава драстично гарантираната по Конституция свобода и автономия на висшите училища, като се дава възможност на политически субекти да оказват непосредствен натиск върху тях в зависимост от свои конкретни задачи и цели.
Отхвърляме тиражираните внушения и нападки, че висшето образование у нас е некачествено и не подготвя необходимите кадри за обществения ни живот. Народните представители, а и политическата ни класа, би трябвало да са наясно, че и по дефиниция качеството на висшето образование зависи от икономическата ситуация в държавата, от нейните приоритети и планове за развитие. Оценката за качество на висшето образование, поне така е в ЕС, но и във всички развити държави, не се дават от политически фактори, а от самостоятелни институции, легитимни да оценяват процеса на обучение и научна дейност. От друга страна, висшите училища не изпълняват единствено образователни функции. Те са важни научни, творчески и културни центрове. Всяка власт трябва да подхожда с уважение към учените и преподавателите, защото те крепят нейната духовност. Известно е също, че закриването на висше училище винаги е акт, свързан със сериозни последици. Включително и демографски.
Освен това, според законопроекта ректорите и висшите училища стават напълно и абсолютно зависими от министъра, т.е. от политическото лице и политическата власт.
По тези причина настояваме:
Комисията по образование и наука да оттегли предложението си като нецелесъобразно в частта Министерски съвет да получи правомощия да оценява качеството във висшите училища. Това е в правомощията на НАОА и за нас като експерти важният дебат и законодателни решения трябва да засягат нейната работа и принципите на прилаганата методика.
Народното събрание да задължи Министерския съвет да започне разработването на концепция за висшето образование, свързана с развитието на България. Би трябвало да се коментира смисълът от съществуването на картата за висше образование – при положение, че заложените икономически критерии не се реализират, как се очаква висшето образование да ги компенсира. От друга страна, по отношение на държавните висши училища държавата трябва да стимулира развитието на онези специалности и направления, които пряко обслужват националните задачи. Нещо, което в момента не се прави. Правилният подход е прием на висшите училища да се дава в онези техни направления и специалности, в които те са силни и профилирани. Не е нормално технически университет да получава правото да обучава в професионални направления, свързани с изкуства или медицина.
Народните представители би трябвало да подпомогнат реализирането на законодателното решение за заплащане труда на работещите във висшето образование и наука у нас. Ако е необходимо, да го допълнят и с допълнителни законодателни решения.