Су-57Е влиза на въоръжение: Русия обявява крачка напред в бойната авиация

Алжир е едва третият чуждестранен оператор на Су-35 след Китай и Иран

Русия планира да достави първия си изтребител Су-57Е за износ през 2025 г., вероятно за Алжир. Този ход засилва регионалната конкуренция във въоръжаването с Мароко.

В кулоарите на международното изложение за оръжия и военна техника MILEX, което започна тази седмица в Минск, пресслужбата на руската Федерална служба за военно-техническо сътрудничество заяви, че Су-57Е, експортният модел на руския изтребител от пето поколение „стелт“, ще започне да се експлоатира, пише The National Interest.

Руската държавна компания „Рособоронекспорт“ представи Су-57 на множество авиошоута и военни изложения през изминалата година, като демонстрациите се състояха в Египет, Китай, Индия и Близкия изток. 

Очаква се изтребителят да се появи и на 17-ото издание на Международното изложение за морско и космическо дело в Лангкави (LIMA), което се провежда в Малайзия. Русия изтъкваше характеристиките му на всяко изложение и редовно предизвикваше интереса на публиката с въздушните си маневри.

"Су-57 е единственият в света изтребител от пето поколение, който е доказал способността си ефективно да противодейства на системите за противовъздушна отбрана на западните държави в реална бойна среда. Изтребителят може да използва широк спектър от високоточни управляеми оръжия и се отличава с ниска радиолокационна следа", съобщи руската информационна агенция. 

И все пак, както беше съобщено в миналото, продажбите до голяма степен не са се осъществили. През този месец само Алжир е сключил сделка за Су-57. Когато сделката беше „официално“ обявена след 15-ото международно изложение за авиация и космонавтика в Китай през ноември миналата година, това едва ли беше разтърсваща новина. 

От 2020 г. насам се появиха спекулации, че северноафриканската държава, която поддържа тесни връзки с Москва, се стреми да приеме изтребителя. Остава въпросът дали Алжир може да си позволи скъпия самолет.

И все пак „огромното разкритие“ след китайското въздушно шоу може да е било просто опит на „Рособоронэкспорт“ да контролира щетите, след като самолетът беше широко осмиван в китайските социални медии и неблагоприятно сравняван с произвеждания в Китай Chengdu J-20 Mighty Dragon.

През февруари ОАК се опита да направи „повторен опит“, като представи Су-57 на изложението Aero India 2025, където вероятно се надяваше да привлече Ню Делхи да закупи руския изтребител или да сключи сделка за съвместно производство. Нито едно от двете не се случи и вместо това отново бе обявено, че официално е посочен чуждестранен купувач.

Алжирските военновъздушни сили отдавна разчитат на съветски/руски военни самолети. Флотът му включва смесица от изтребители Микоян МиГ-29 и Су-30МКА и още по-стари тактически бомбардировачи Су-24.

Рабат и преди е проявявал интерес към стелт изтребителя от пето поколение, но може да настоява по-силно за разработването му, ако Алжир получи Су-57.

До момента в Алжир не е пристигнал нито един Су-57, но през март Алжир получи първия от две дузини многоцелеви изтребители Су-35, които са част от сделка, сключена миналата година. Самолетите пристигнаха във военновъздушната база Ум ел Буаги, провинция Ум ел Буаги, на 13 март.

Сега Алжир е едва третият чуждестранен оператор на Су-35 след Китай и Иран и може да стане първият чуждестранен оператор на Су-57 още в края на тази година. Русия е повтаряла това толкова често, че звучи почти правдоподобно.

Авторът на статията Питър Сучиу има над 3200 публикувани материала в повече от четири дузини списания и уебсайтове в продължение на тридесет години.

Най-четени