Тръмп иска двумоторна версия "F-55" на изтребителя F-35 Joint Strike Fighter

снимка: The War Zone / Нортроп Груман

В изненадващо развитие по темата, президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че иска Съединените щати да разработят двумоторна версия на F-35 Joint Strike Fighter, който той нарече "F-55". Докъде точно е напреднала подобна концепция на този етап е много дискусионно, но това повдига някои интересни въпроси относно бъдещето както на F-35, така и на F -47 - пилотирания стелт изтребител от следващо поколение на ВВС, пише The War Zone.

Тръмп говори в Катар в четвъртък, където посети и американските сили, разположени във военновъздушната база "Ал Удейд". Посещението на американския президент в Катар съвпадна и със сключването на най-голямата сделка в историята на Boeing за широкофюзелажни самолети, като Qatar Airways поръча 160 самолета 777X и 787 на стойност 96 милиарда долара.

Относно F-35, Тръмп каза: "Правим ъпгрейд, един обикновен ъпгрейд, но също така правим и F-55. Ще го нарека F-55 и това ще бъде съществен ъпгрейд, но ще бъде и с два двигателя, защото F-35 има един двигател. Не харесвам единични двигатели".

В отговор на въпросите на The War Zone относно F-55, говорител на Lockheed Martin заяви: "Благодарим на президента Тръмп за подкрепата му за F-35 и F-22 и ще продължим да работим в тясно сътрудничество с администрацията, за да реализираме визията си за въздушно господство".

Въпреки че ще се върнем към "простото надграждане" по-късно, голямото развитие тук е идеята за двумоторен F-35, нещо, което не е било рекламирано сериозно от стартирането на програмата Joint Strike Fighter.

Въпреки че Тръмп посочи предимството за безопасност от наличието на два двигателя вместо един, това е само един аспект на подобна конфигурация. По-голямата тяга би увеличила и характеристиките, включително потенциално скоростта и височината на самолета, както и полезния товар на самолета. Обхватът може да бъде увеличен или намален в зависимост от конструктивните промени, които биха съпътствали подобна промяна в конфигурацията.

Опциите за двигатели за такъв самолет биха могли да включват тези, разработвани по програмата "Следващо поколение адаптивно задвижване" (NGAP), която е фокусирана предимно върху разработването на нови двигатели като част от инициативата "Следващо поколение въздушно господство" (NGAD), водеща до новия стелт изтребител от следващо поколение F-47. Отдавна се спекулира, че NGAP може да се използва и за други програми за усъвършенствана авиация. През януари тази година Военновъздушните сили увеличиха стойността на договорите по NGAP с General Electric и Pratt & Whitney, като им дадоха таван от 3,5 милиарда долара и на двете.

Преди това Пентагонът разглеждаше възможността за преустройство на F-35 като част от Програмата за адаптивен преход на двигатели (AETP) на ВВС. През 2023 г. ВВС обявиха намерението си да отменят AETP в полза на модернизирането на  съществуващия двигател Pratt & Whitney F135, който понастоящем се използва във всички варианти на F-35. Въпреки това Конгресът  впоследствие разреши допълнително финансиране за AETP. Работата по AETP е използвана и в проектите за NGAP от General Electric и Pratt & Whitney, известни съответно като XA102 и XA103. Възможно е също така подобна промяна да включва съществуващи конструкции на ядра на двигатели.

В същото време, двумоторен F-35 би бил по-тежък и по-скъп и би донесъл със себе си увеличено натоварване по отношение на поддръжката и обслужването. Независимо от това, за да се постигне това, ще е необходима обширна реконструкция на корпуса на F-35 и множество подсистеми.

В случая на F-35B с кратко излитане и вертикално кацане (STOVL), изглежда няма реалистична възможност за създаване на еквивалентна двумоторна версия на F-55.

Изтребител F-35B на морската пехота каца на авиобаза на морската пехота Ивакуни, Япония, на 2 април 2021 г., снимка на морската пехота на САЩ от ефрейтор Тайлър Хармън

От друга страна, има някои убедителни аргументи за двумоторен самолет от класа на конвенционалния F-35A с излитане и кацане и F-35C, способен да бъде превозван от самолетоносач.

В частност, Военноморските сили биха оценили предимствата, които би донесъл двумоторен F-35, като тези предимства стават още по-изразени при експлоатация от палуба на самолетоносач. Тук границите на безопасност са още по-критични, а способността за носене на по-тежък полезен товар е особено ценена. Въпреки това, няма известни сериозни оплаквания относно еднодвигателния F-35C и нито един самолет не е бил загубен от самолетоносачи поради повреди на двигатели.

F-35C се готви за плавно кацане на пилотската палуба на самолетоносача USS Abraham Lincoln (CVN 72). Снимка от ВМС на САЩ, направена от специалиста по масови комуникации моряк Сони Ескаланте

Забележително е, че китайският J-35 , който е широк еквивалент на F-35 и често е описван като „клонинг“ на американския самолет, е оборудван с два двигателя от самото начало. Той също е предназначен за операции на палуби.

Връщайки се към ВМС на САЩ, има вероятност думите на Тръмп днес да отразяват развитието на програмата за изтребители-невидими самолети F/A-XX от шесто поколение. По-рано тази седмица TWZ съобщи, че тази програма все още се преразглежда от Пентагона, Белия дом и Конгреса. Това стана след публикуван доклад, че възлагането на договор за F/A-XX, потенциално на стойност стотици милиарди долари, може да бъде забавено с до три години. Съществува и възможността това да доведе до отмяна или по-нататъшно отлагане.

Първоначално Boeing, Lockheed Martin и Northrop Grumman са се състезавали за разработването на F/A-XX. Според Breaking Defense обаче, Lockheed Martin е била елиминирана от конкурса през март тази година, тъй като предложението ѝ „не е отговаряло на критериите на службата“.

Възможно ли е коментарите на Тръмп за F-55 да се отнасят до претендент за Lockheed Martin F/A-XX, който е бил елиминиран преди това, но сега може би е отново в надпреварата, или потенциално ново предложение от същата компания, базирано на преработен двумоторен F-35C, коментира TWZ.

В същото време, двумоторен, наземно базиран F-55 би могъл да представлява интерес за Военновъздушните сили, които в миналото са обмисляли да въведат в експлоатация някакъв вид по-евтин изтребител с екипаж, който би могъл да действа редом с F-47. 

Междувременно, Военновъздушните сили на САЩ очевидно се затрудняват да си позволят програмите, които вече имат в резервите си, като дори F-47 все по-често се разглежда, поне в някои среди, като жертва на фона на други неотложни нужди. Дори с по-голям бюджет, би било предизвикателство за въоръжените сили да се сдобият и с F-55. Това отново може да подсказва, че разработката на F-35 с два двигателя всъщност би била по-подходяща за ВМС.

Експортните клиенти обаче биха могли да гледат много благосклонно на предимствата, които би предложил наземният F-55. Всъщност, фактът, че Тръмп повдигна въпроса за такъв изтребител по време на посещение в региона на Персийския залив, може би е бил изчислен, за да привлече местния интерес.

В миналото както Саудитска Арабия, така и Обединените арабски емирства бяха свързвани с евентуални сделки за F-35, а Вашингтон може би обмисля да представи F-55 като програма, в която едната или и двете от тези страни биха могли да инвестират. Забележително е, че Катар и Саудитска Арабия изиграха важна роля в разработването на версии на Advanced Eagle, от които сега се възползват американските военновъздушни сили със своя F-15EX .

През април тази година, след като президентът и главен изпълнителен директор на Lockheed Джим Тайклет описа потенциална модернизация на F-35, за която той твърди, че може да осигури 80 процента от възможностите на F-47 на половината от цената му, използвайки технологии, разработени за F-22 и F-47, той я нарече „Ferrari“ версия на F-35 и е напълно възможно Тръмп да е нарекъл точно това „супер ъпгрейд на F-35“. 

Що се отнася до забележките на Тръмп за по-скромно модернизиран F-35, това може да се отнася до едно от няколкото начинания, за които вече знаем. Освен най-новата версия Block 4 на Joint Strike Fighter, която носи редица нови възможности, се говори и за допълнително усъвършенстван самолет, който неофициално е наречен F-35X.

В обръщението си Тръмп спомена и друго "супер подобрение" за изтребителя F-22.

„Мисля, че най-красивият изтребител в света е F-22, но ще направим F-22 Super и той ще бъде много модерна версия на изтребителя F-22“, каза Тръмп.

Това изглежда би описало продължаващите усилия на Военновъздушните сили за актуализиране на поне част от съществуващия флот от F-22, докато този самолет бъде окончателно изваден от употреба, потенциално през 40-те години на 21-ви век. Редица нови възможности са в процес на разработка за F-22, включително нова инфрачервена отбранителна система (IRDS), както и други допълнителни сензори и скрити резервоари за спускане, увеличаващи обхвата.

Относно F-22, Тръмп заяви, че това е „най-красивият изтребител в света“, преди озадачаващо да заяви, че „не е голям привърженик на стелт технологията, защото стелт технологията е основно дизайн и форма... Така че ще проектирате грозен самолет от съображения за стелт технология“. След това той обвини Китай, че копира F-22, преди да отбележи, че „няма да могат да копират нашите двигатели толкова бързо“.

Два изтребителя F-22 при финален подход към военновъздушната база Лангли във Вирджиния, снимка: Военновъздушните сили на САЩ

Съществува и съвсем реалната възможност, а някои биха казали дори вероятност, че с F-55 Тръмп е описвал напълно несъществуваща програма.

Има подобен прецедент с неговото съобщение от 2018 г. за доставки на изтребители „F-52 и F-35“ на Норвегия. Въпреки че Норвегия експлоатира F-35, F-52 вероятно е грешка, основана на факта, че Норвегия е поръчала 52 от изтребителите Joint Strike Fighter. Това е само един от многото примери за това, че Тръмп очевидно се е отклонил от сценария, особено що се отнася до бойните самолети, включително описанието му на „невидими“ стелт изтребители.

Дали F-55 е пореден случай на неправилно изказване на Тръмп или споделяне на собствените му идеи в движение, или дали Белият дом е сериозен относно разработването на двумоторен F-35, предстои да видим. TWZ се е свързала с Военновъздушните сили и Военноморските сили с надеждата да внесе повече яснота по тези съобщения.

Най-четени