Това лято умопомрачителната дива Ума Търман се събира с Шарлийз Терон за продължението на жанровата екшън екстраваганца “The Old Guard”, а идеята е двете екранни мацета да сервират на широката публика топ тандем за високите градуси на сезона. Още от епоса на Куентин Тарантино “Убий Бил” Ума Търман се чувства комфортно да раздава шамари, ритници и да върти дълги остриета срещу опасни врагове.
Търман беше нежно бижу в “Опасни връзки”, стилна мафиотска съпруга в “Криминале”, и отмъстителната Булка на име Беатрикс Кидо от в споменатия “Убий Бил”. Тя е една от най-обожаваните и обсъждани жени в киното за последните три десетилетия.
Ума никога не е имала дори шанс за обикновен и предвидим живот. Ражда се с име Ума Каруна Търман в ексцентричното семейство на американски професор будист и европейски модел с аристократично потекло. Ума расте под влиянието на източни религии и философии, на хипи естетика и идеология. Рано развива интерес към актьорската игра.
Нейната опасна красота я тласка по пътя на моделството в ученическите години. На 15 позира за фешън корици и привлича погледите на публиката. На 18 вече се снима в голямото кино. Играе в “Опасни връзки”, “Приключенията на Барон Мюнхаузен” и “Хенри и Джун”. Разгръща своята наситена с еротика естетика в “Последен анализ” и “Бясното куче и Глория”.
Но нищо не може да я подготви за успеха на “Криминале” от 1994-а година. Куентин Тарантино избира младата Ума за ролята на Миа Уолъс - глезена гангстерска съпруга с вкус към дългите разговори, скъпата дрога и стила на 70-те години на миналия век. Образът на Ума като Миа се превръща в една от запазените марки на филма, кариерата на Тарантино и целия поп-културен пейзаж на 90-те години на миналия век. Търман става суперзвезда и световен секссимвол. Но следващите години носят на актрисата горчиви разочарования. Тя играе главна роля в два от най-зрелищните провала на всички времена - “Батман и Робин” и “Отмъстителите”.
Тарантино, който я нарича негова муза. Търман играе Булката в “Убий Бил” - елитна машина за убиване, която тръгва по пътя към отмъщението след като е получила куршум в главата от своя ментор, любовник и баща на нейното неродено дете - Бил. Филмът излиза в две части и става глобален хит.
Образът на Ума в жълтия спортен екип на Брус Лий, оплискана с кръв и със самурайски меч в нежната ръка, обикаля планетата. Нейна героиня маркира второ поредно десетилетие. Миа Уолъс от “Криминале” насити естетическото пространство на 90-те с палава носталгия, игрива красота и обещание за опасно приключение. А Булката от “Убий Бил” даде старт на новия век с внушителното присъствие на силен женски образ без излишни и досадни феминистки претенции. Пред 17 години тя беше това, за което активистите и медиите пищят днес - автентична бойна мацка, която не изглежда фалшиво в екшън сцени.
Търман продължи да търси качествени артистични изяви и пресече професионалния си път с друг екранен провокатор - Ларс фон Триер. Нихилистичният датски палавник с камера даде на Ума възможности да се докаже в “Нимфоманка” и “Къщата, която Джак построи”. После тя се насочи и към телевизията с роли в сериали.
В личен план Търман оставя зад себе си ранна връзка с големия Гари Олдамн. Има три деца от двама мъже - момиче и момче с актьора Итън Хоук и дъщеря с финансита Арпад Бюсон. Третото дете носи печата на ексцентричността, в която цял живот е пребивавала Ума - горкото се казва Розалинд Аруша Аркадина Аталуне Флорънс Търман-Бюсон.
Но дори и ексцентричната Търман не е избягала от баналния алгоритъм на шоубизнеса - и тя се оказа жертва на сексуално насилие от осъдения вече бивш мега продуцент Харви Уайнстийн. Жертва, която е продължила да работи с него и да взима по 12 милиона долара на филм. История по холивудски.
Ума дълги години е екранна муза на режисьора Куентин Тарантино, но преди време се разбра, че техните отношения се развалили след “Убий Бил”. По време на снимките той накарал Ума да шофира бързо по лош път и без сериозни предпазни мерки за една от сцените във филма, въпреки нейното първоначално несъгласие. Тя изгубила контрол над автомобила, катастрофирала и получила тежки контузии на врата. Когато случката стана публична, Тарантино се извини и каза, че това е най-голямата грешка в живота му.
Родена да бъде звезда
Ума беше откритието на “Опасни връзки”. Няма съмнение, че тя даде страшно много на този филм. Придаде особена чувственост и текстура на изпълнението, на ролята, на образа. Още тогава тя беше завършена актриса и за мен бе пределно ясно, че я чака изключителна кариера в киното. Някои звезди веднага се разпознават. Но това не значи, че всичко е било на готово за Ума Търман. Зад тези успехи се крие огромно количество сериозна работа.
Киану Рийвс, актьор
Вдъхнови ме за сцената с Венера
Работих с Ума по “Приключенията на Барон Мюнхаузен” в края на 80-те години на миналия век. Тогава тя беше съвсем млада и неизвестна. Но имаше невероятно излъчване. Тя беше в центъра на решението ни да пресъздадем за една от сцените великата картина на Сандро Ботичели “Раждането на Венера”. Ума беше страхотна филмова Венера. За мен тя е родена да бъде на голямото филмово платно.
Тери Гилиъм, сценарист и режисьор
Влезе в историята на киното с “Криминале”
Ума Търман несъмнено е една от най-ярките екранни икони на 90-те години на миналия век. С “Криминале” тя влезе в историята на киното. После направи още много качествени роли. Игра в комерсиални и жанрови студийни продукции, пробва се в по-арт и по-авторски филми и навсякъде оставя своя творчески отпечатък. Страхотна актриса, която заслужи световната слава с много труд и талант.
Марк Кремод, филмов критик