Чиновниците в атака срещу спекула с еврото

Изпълнителният директор на НАП Румен Спецов (в средата), председателят на КЗП Мария Филипова и председателят на КЗК Росен Карадимов подписаха меморандум за сътрудничество при проверки за необосновано покачване на цените.

Разобличават търговци-мародери, които вдигат цени необосновано

НАП, КЗП и КЗК обединяват усилията си Червени етикети заблуждават потребителите

Стартират проверки на 14 основни храни, ще включат услуги и ресторанти

Три държавни институции - Националната агенция за приходи, Комисията за защита на потребителите и Комисията за защита на конкуренцията, обединяват усилията си срещу некоректни търговци, за да не допуснат необосновано покачване на цените във връзка с приемане на еврото. За целта изпълнителният директор на НАП Румен Спецов, председателят на КЗП Мария Филипова и председателят на КЗК Росен Карадимов подписаха меморандум за сътрудничество.

Вече започнаха проверки в търговските обекти, заяви Румен Спецов. Направени са проверки на цените в над 150 търговски обекта в над 30 града в страната. Сега са проверили цените на 14 основни хранителни стоки, но списъкът на наблюдаваните стоки ще бъде разширен. Към проверките ще бъдат добавени услуги, ресторанти и заведения за бързо хранене. Следващата седмица ще има нови проверки на същите стоки в същите търговски обекти, а целта е да бъде установено дали има покачване на цените и дали то е необосновано. Такива проверки регулярно ще бъдат правени до въвеждане на еврото, а и в първите месеци след това.

Ако има фактори за покачване на цените, ще ги изследваме, но иначе поскъпване не би трябвало да има, коментира изпълнителният директор на НАП. Ако някъде има покачване на цени, служителите на НАП ще искат да разберат каква е причината. Ако причината е повишаване на доставната цена, ще проверят самия доставчик защо е завишил цените.

Държавните институции нямат правомощия да ограничават надценките на търговците. Но могат да информират обществото за некоректни търговски практики. Ще информираме медиите в кой град, коя стока и при кой търговец има отклонение от нормалната цена заедно с обясненията на търговеца, каза Румен Спецов. Ще покажем кой необосновано вдига цените и хората да преценят дали да са лоялни към тези компании, които се възползват от доверието на клиентите си, допълни той.

Целта на проверките е защита на интересите на гражданите на страната. Това се прави, защото трябва да има спокойствие у гражданите, че няма да са измамени и цените няма да бъдат вдигнати необосновано, каза Румен Спецов. При констатиране на недобри практики търговците ще бъдат санкционирани.

Всеки държавен орган има своите правомощия, досега НАП, КЗП и КЗК са работили на своя терен, каза председателят на КЗК Росен Карадимов. Искаме да постигнем ефект от синхронизиране на правомощията, допълни той. Карадимов обясни, че за необосновано вдигане на цени от търговец следи НАП. Но и ако съседният търговец вдигне цените, КЗК ще направи проверка за споразумение с цел нарушаване на конкуренцията. Наличието на синхрон в действията означава комплексна защита на потребителите и на производителите, каза Росен Карадимов. Когато петте пръста на ръката се съберат в едно става юмрук, заяви председателят на КЗК. Стимулираме всяка стопанска инициатива, но който реши да мародерства, използвайки конюнктурата, ще срещне цялата сила на държавните органи, каза Росен Карадимов. Той посъветва никой да не подценява правомощията на КЗК. Комисията може да налага санкции в размер до 10% от оборота за предходната година. Росен Карадимов обясни, че с проверките ще бъдат защитени потребителите и истинският бизнес, който плаща данъци. Защото тормозът върху почтения бизнес идва от изкривяване на пазара от неправомерни картели. Ще бъдем безпощадни към нарушителите, заяви и председателят на КЗП Мария Филипова.

Цените задължително в две валути от 8 август

Червени етикети заблуждават потребителите

Дали са предписания

Поставянето на цени в евро в червено заблуждава някои потребители, че има намаление.  Снимка: Пламен Стоименов

Някои търговци са поставили цени на стоки в евро в червен цвят, което заблуждава потребителите, каза председателят на КЗП Мария Филипова. Досега с цени в червено бяха обозначавани намаления. Затова някои хора смятат, че цената в евро в червено е цената в лева, но е по-ниска, защото е намалена. Тази практика цените в евро да са в червено трябва да бъде преустановена. От КЗК вече да дали необходимите предписания и, ако цените не бъдат променени, ще бъдат наложени и санкции на търговците.

Примери за обозначаване на цените в две валути

В момента търговците още не са задължени да слагат две цени - в левове и в евро, но това не е забранено. Но е важно са бъде правено така, че да не заблуждава хората. На сайта на КЗП вече има примери за правилно обозначаване на цените на стоките в двете валути - левове и евро. Изискването за етикетите е цените да бъдат ясно и четливо изписани с еднакъв размер на шрифта за двете валути. Валутите да бъдат изписвани с обозначения, които са ясни за потребителя (лв., €, BGN, EUR). Да бъдат избягвани прекомерни допълнителни елементи, за да не се обърква потребителят. При превалутирането трябва да бъде използван целият фиксиран курс на лева (1 EUR = 1,95583 BGN), като цената се закръглява до втория знак след десетичната запетая.

Всички търговци трябва да започнат да обявяват цените си в левове и евро до един месец след взимане на окончателното решение за влизането ни в еврозоната. Очакванията са това да стане на 8 юли, след което от 8 август цените в магазините трябва да бъдат в двете валути.

Проверяваме с телефона превалутирането

Правят сайт за цените на храните

Мария Филипова, председател на КЗП

Комисията за защита на потребителите подготвя сайт, в който ще има информация за цените на храните, обяви председателят на КЗП Мария Филипова. Там ще има информация и за намаленията. Така хората ще могат да следят къде има повишение на цените.

Освен това КЗП разработва и приложение за мобилни телефони. Идеята е при влизане в магазина с телефона потребителят само като насочи камерата срещу обявените цени в левове и евро да получи информация дали са спазени правилата за превалутиране.

И фотоволтаиците по-скъпи от 1 юли 2025 г.

Компании вдигнаха цените в пъти

КЗК започва проверки

Комисията за защита на конкуренцията образува преписка за проверка за картел при фирмите за оползотворяване на електроника и електротехника, заяви председателят на КЗК Росен Карадимов. Комисията е сезирана за проблема от Асоциацията на индустриалния капитал в България. Проблемът е че, три от четирите компании в България, които оползотворяват електроника и електротехника, са вдигнали еко таксите за своите членове от 700 до 900 на сто. Засегнати са 127 български компании, каза Росен Карадимов. Увеличението на таксите директно се отразява на цените на домашни електроуреди като хладилници, печки, ютии, телевизори и т. т.

От Българската асоциация за електротехниката и електрониката (БАСЕЛ) алармираха, че поскъпват и фотоволтаици, инвертори и батерии от 1 юли 2025 г. заради продуктова екотакса. Тя нараства от 2% на 16% от стойността, което е в пъти повече над типичния европейски диапазон от 0,3%-3% от цената, например на фотоволтаичен панел - от 40 до 150 евро на тон. Причината е, че три от четирите компании в България, които оползотворяват електроника и електротехника, включително компоненти за соларни системи, едновременно решават да вдигнат цените на услугите си 10 пъти. Това става без сериозни аргументи от страна на тези компании, заявяват от БАСЕЛ.

Българската екотакса за рециклиране на фотоволтаичен панел става една от най-високите в ЕС с огромна разлика. За една средна домакинска фотоволтаична система с 15 панела например, екотаксата нараства от 50,40-90 лв. до 403,20-720 лв. Екотаксата за голяма система с 18 панела ще се увеличи от 56-100 лв. до 448-800 лв. Повечето български домове изискват 15-20 панела за стандартна покривна инсталация. Вдигането на еко таксата ще се отрази на крайните цени за потребителите, а увеличението ще бъде между 350 лв. и 700 лв.

Хората да искат касови бележки, посъветва Румен Спецов

2,26 млн. кв. метра нова жилищна площ за три години

140 млн. лв. за шпакловки

Изисква се борба със сивата икономика в зидаро-мазаческата дейност, заяви изпълнителният директор на НАП Румен Спецов. Той направи бърза сметка за довършителните работи по новите апартаменти, които излизат на пазара. От 2023 г. насам има 22 600 нови жилища в България. При средна площ от 100 кв. метра това прави 2,26 млн. кв. метра. При покупка на ново жилище, за да стане готово за обитаване, трябва да се сложат фаянс, теракота, необходими са зидаро-мазаческата дейност, боядисване, мебели.

Необходимата шпакловка на едно жилище по груби сметки е три пъти квадратурата му, което прави близо 7 млн. кв. метра. При цена от 20 лв. на кв. метър това прави общо 140 млн. лв., които се завъртат в тези услуги, пресметна Румен Спецов. Той посъветва хората да искат касови бележки, защото те са гаранционна карта за качеството на стоките и доказателство, че е платено за услуга. Законът позволява задържане на плащането докато не бъде дадена касова бележка.

Най-четени