2000 коня движат най-мощния автомобил

2000 коня движат най-мощния автомобил

Lotus Evija струва от 2,3 милиона евро нагоре

2000 конски сили мощност, 1700 Нм въртящ момент и 340 км/ч максимална скорост се отскрояват във „визитката“ на поредния нов хиперавтомобил. Той носи емблемата на култовата британска компания Lotus, която прави опит отново да се съживи със свежите пари от китайския концерн Geely. Азиатският гигант купи Volvo през 2010 г., а от 2017 г. е собственик и на Lotus.

Финансовата стабилност позволи на Lotus да разработи първия си нов модел от 11 години насам. Той носи името Evija, което не е избрано случайно. От една страна - на латвийски език това е разновидност на името на първата жена Ева, а в случая маркира първия електрически автомобил на Lotus. От друга страна – продължава традицията моделите на марката да започват с „Е“ – Elan, Esprit, Elise, Evora, а сега – Evija. И на трето място – името започва с „Еv“, което е знак за електрическата задвижваща система.

С капацитета на своите четири двигателя (по един с 500 к.с. за всяко колело) Lotus Evija се нарежда на първо място сред най-мощните серийни коли в света. Общият ресурс на моторите възлиза на 2000 к.с. и 1700 Нм. Пред тези данни бледнее дори Bugatti Chiron с неговите 1500 к.с. и 1600 Нм. Още повече, че електрическите двигатели не се нуждаят от вдигане на оборотите, а доставят на мига максималната си мощност и въртящ момент. Затова британската електрическа машина ускорява за 3 секунди от 0 до 100 км/ч, за за 6 секунди от 0 до 200 км/ч и за 9 секунди от 0 до 300 км/ч. Максималната скорост е ограничена по електронен път до 340 км/ч.

Чудовищният ресурс на задижващата система не позволява дълъг пробег. Акумулаторният пакет с капацитет 70 киловатчаса е вграден в пода и при пълен заряд осигурява преодоляване на дистанция до 400 км/ч. Заради близката си връзка с отбора на „Уилямс“, електромобилът на Lotus е оборудван със системата за бързо зареждане от електрическата „Формула-е“. При наличие на 350-ватова станция празните батерии се пълнят на 80% за 12 минути и на 100% за 18 минути. При пълно натоварване в пистов режим автомобилът е в състояние да реализира максималния си капацитет най-малко за 7 минути, тъй като - при каране с пълна газ - батериите също така бързо се изразходват. Водачът избира освен пистовия между още четири режима на работа.

Evija е също първият модел на Lotus с монокок шаси от карбон, благодарение на което тежи не повече от 1700 кг. Това е не само най-мощният, но и най-лекият хиперавтомобил. Размерите са компактни – 4,46 м дължина и само 1,12 м височина. Аеродинамиката е изпипана докрай, като страничните огледала са заменени с камери.

Дръжки на вратите няма – те се отварят отвън с дистанционното, а отвътре – с бутони от тавана. За първи път в сериен автомобил се инсталират лазерни светлини на Osram, които са много малки и много мощни. Кокпитът е подчертано спортен с голям дисплей над волана и втори екран на конзолата. Водачът и спътникът му се настаняват в тапицирани с алкантара седалки.

От модела Lotus Evija ще бъдат произведени 130 екземпляра. Базовата цена е 2,3 милиона евро, като е необходимо бъдещите купувачи отрано да заплатят 25% капаро.

Най-четени