Swiss отменя полети заради липса на пилоти. Ще обхване ли този проблем цяла Европа?

Националната авиокомпания на Швейцария, Swiss, потвърди, че ще отмени около 1400 полета от сега до октомври, тъй като се сблъсква с продължаващ недостиг на пилоти.

Съкращенията ще засегнат множество маршрути на къси разстояния от Цюрих и Женева, включително полети в цяла Европа. Някои полети на дълги разстояния, като тези до Шанхай и Чикаго, също ще се изпълняват по-рядко.

А някои маршрути, включително лятната линия до Хургада в Египет, са напълно спрени.

Какво прави Swiss, за да се справи с недостига

Swiss казва, че „дълбоко съжалява“ за ситуацията и е въвела редица краткосрочни решения за справяне с недостига на пилоти. Те включват програма за доброволно отсрочване на пенсионирането, схема за обратно изкупуване на ваканции и насърчаване на пилотите на непълен работен ден да увеличат часовете си.

Авиокомпанията работи и със своя пилотски синдикат Aeropers, за да подобри гъвкавостта на графика и да намали отсъствията в последния момент, свързани с умора – всички мерки, целящи да помогнат на националния превозвач да облекчи нуждата си от около 70 пилоти на пълен работен ден.

Swiss обеща да уведоми пътниците за промените възможно най-рано. Засегнатите пътници ще бъдат препратени към полети с Lufthansa Group и други превозвачи от мрежата на Star Alliance, или – в най-лошия случай – всяка друга налична авиокомпания.

Пътниците могат също да резервират нови дати или да поискат пълно възстановяване на сумата.

Може ли това да е лятото на анулираните полети в Европа?

Swiss не е единствената авиокомпания, която се сблъсква с турбуленция. Превозвачите в цяла Европа съкращават графиците си и изготвят планове за действие при извънредни ситуации, за да се справят с нарастващия недостиг на екипаж в пилотската кабина.

KLM публично призна трудностите си с осигуряването на персонал за полети на дълги разстояния това лято, въпреки че твърди, че има повече пилоти от всякога в списъка си.

„Болничните и работата на непълно работно време се увеличиха през последните години. Губим около 50 работни места на пълен работен ден годишно поради цялата работа на непълно работно време“, каза Аймерд Булт, ръководител на летателната служба на KLM, миналия септември, както съобщава холандският вестник Telegraaf.

Пилотите на Air France временно изпълняват полети на KLM по определени маршрути, включително от Амстердам до Ню Йорк, от юли до октомври тази година.

Междувременно British Airways и easyJet агресивно набират нов персонал, борейки се помежду си с конкурентни привилегии, за да откраднат от "съперниците си" и да привлекат обратно пенсионирани пилоти.

British Airways например предложи да плати сметката за обучение на пилоти – което може да струва до 100 000 евро – за до 60 потенциални пилоти годишно.

Това се случва, след като авиокомпанията преустанови няколко маршрута на къси разстояния това лято, включително полети от Лондон Гетуик до Санторини и Миконос, както и избрани маршрути от Хийтроу до Гърция и Хърватия.

Защо има толкова малко пилоти?

Пандемията спря обучението на нови пилоти и ускори пенсионирането им, което е двустранен удар, от който индустрията все още не се е възстановила. Само в САЩ FAA прогнозира около 4300 пенсионирани пилоти всяка година до 2042 г.

Европа е изправена пред подобна криза. Въпреки че някои авиокомпании преди това имаха дълги списъци с чакащи за пилотски слотове, днес те облекчават изискванията за език и националност, за да разширят кръга.

Проблемът не е само в пенсионирането. Това е тръбопроводът.

Дългосрочната перспектива на Boeing прогнозира, че светът ще се нуждае от 674 000 нови пилоти през следващите две десетилетия. Консултантската фирма Oliver Wyman прогнозира, че до 2032 г. секторът може да не разполага с близо 80 000 пилоти в световен мащаб.

Само в Европа може да има недостиг на пилоти в размер от 19 000 души. 

Какво означава това за пътуващите през лятото?

Пътуващите с резервации за кратки разстояния, особено тези, включващи прекачвания, трябва да се подготвят за смущения, тъй като европейските превозвачи намаляват летните си графици.

Експертите предупреждават, че тези по-строги графици могат да доведат до по-малко директни полети, по-дълги престойи и по-голяма конкуренция за места. Пътуващите се съветват да резервират рано, да предвидят допълнително време за трансфери и да следят отблизо известията на авиокомпаниите.

Въпреки че са в сила политики за презаписване и възстановяване на суми, осигуряването на най-добрата алтернатива може да зависи от това колко бързо се местите

Най-четени