Изграждаме въздушна спешна помощ
20 млн. евро са осигурени по “Региони в растеж”
Правителството е готово да започне изграждането на въздушна спасителна система и още през следващата година ще бъде осигурен хеликоптер- линейка, а за това са отделени 20 млн. евро. Средствата са осигурени от допълнително финансиране по ОП “Региони в растеж”, съобщи зам.-министърът на регионалното развитие Деница Николова. Тя увери, че парите ще бъдат пренасочени към здравното министерство, а машината ще се ползва освен за транспортиране на нуждаещи се пациенти и за спасителни и донорски ситуации. Проверка на “Труд” установи, че хеликоптер с медицинско оборудване може да струва около 4 млн. евро.
Медицински вертолети могат да намалят жертвите на пътя с 25-30%. Това сочат статистическите данни от европейските страните, където има развита HEMS (хеликоптерна спешна медицинска услуга). България, е единствената държава в ЕС, която няма такъв тип спешна помощ.
Пред “Труд” инструкторът по планинско спасяване, който е с дългогодишен опит и в хеликоптерното спасяване Красимир Стоянов коментира, че би било добре като начало в България да има поне четири /пет/ хеликоптерни бази /изградени поетапно/ в София, Пловдив, Бургас, Варна и /или Плевен. Хеликоптерните площадки е най-добре да се на покривите на болници/там където има възможност за това/, до които ще се транспортират пострадалите. В момента голяма част от подобни площадки в университетски и областни болници са занемарени/с изключение на тези в правителствена и окръжни болници в София/. Полетът до лечебно заведение не трябва да е повече от 30 минути.
С хеликоптери в Европа освен при ПТП се действа и при инциденти на места, до които няма изградена инфраструктура и до които линейка не би могла да стигне. Това са както планински райони, така и случаи на бедствия и аварии, при които пострадалият може да се вземе от въздуха с помощта на въже и лебедка.
Как е в Швейцария
Най-добре работеща HEMS система има в Швейцария, която е и родината на хеликоптерното спасяване. Спасителните бази на REGA са така разположени в страната, че да могат да достигнат най-далечната точка в района на отговорност за 15 минути.
Средното време за достигане на хеликоптер на REGA на мястото на произшествието през деня е съкратено до осем минути, а средното време от излитане със стабилизиран пострадал на борда до кацане на площадка до или направо на покрив на болница е само 10 минути. Според модела в Швейцария REGA се финансира от своите членове (физически и юридически лица), а също така от лични здравни застраховки на пострадалите или болните, които се превозват по въздуха до подходящо болнично заведение.
Два модела на финансиране
В Европа съществуват два основни модела на финансиране дейността на HEMS. Първият е чрез финансиране от държавния бюджет, като това може да става от бюджета на здравното министерство или по линия на централни здравноосигурителни фондове (такъв в България е НЗОК).
Вторият модел е чрез частно финансиране в комбинация с неправителствени организации - фондации или спортни клубове с членски внос. Пример за това е германският съюз на автомобилистите ADAC. В Холандия, Германия и Австрия се ползва комбинация от първия и втория модел.
Според доклад на експертите Красимир Стоянов и Димитър Димитров за България е удачен финансовия модел на публично - частно партньорство, Част от финансовата тежест се поема от държавата, но потребителите на услугата също трябва да участват в този процес.