Той е едва 28-годишен, но вече се е разписал в историята на технологичните иновации. Държи пет рекорда на Гинес и на Международната автомобилна федерация и е главният виновник за създаването на най-бързия в света електромобил - Concept One. Желаещите да се сдобият с такъв звяр са много въпреки солидната цена от близо 900 000 евро.
С творението си Мате Римац прослави и родната си Хърватия, в която никога не е имало автомобилна индустрия. Мнозина гении като него несъмнено биха се преместили в Силициевата долина, Германия или Италия. Но не и Римац. “Искам да го правя тук, в Хърватия. Голям инат съм. Искаме да сме най-добрите в това, което правим, и да променяме света. Създадохме свой малък остров с позитивни млади хора. Опитваме се да бъдем една от искрите в Хърватия, която да предизвика нужната промяна” - такава е философията на Римац.
Неговият Concept One предизвиква фурор на автоизложението във Франкурфрт през 2011 г., когато е представен за пръв път. Данните му са зашеметяващи - 1088 конски сили, ускорение от 0 до 100 км/ч за 2,6 секунди. Скорост 200 км/ч се постига за 6,2 секунди, след 14,2 секунди тя достига 300 км/ч. Максималната скорост е електронно ограничена до 355 км/ч. С едно зареждане на акумулаторите Concept One може да измине 600 километра.
И всичко това Римац започва като хоби, с което се занимава в гаража на родителите си.
Още като студент Мате си купува над 15-годишно BMW, с което участва в различни гонки. При една от тях през 2007 г. гръмва бензиновият му двигател и Мате решава да преработи автомобила. Основната промяна - моторът да е с електрическо захранване. Докато развива проекта си, разработва и множество нови компоненти. Отново участва в гонки, за да открие слабите точки. Така с всяка надпревара електромобилът става все по-иновативен - по-лек, по-бърз, по-безопасен. Именно с него Римац поставя петте рекорда. Но осъзнава, че на практика от онова BMW не е останало почти нищо. Затова през 2009 г. основава фирмата “Римац автомобили”, която да разработва и произвежда най-напредничави спортни електромобили. Уточнява, че подбудите му не са били екологични, “просто електрическите автомобили са много по-добри”.
Стартира бизнеса си със заем от баща си, който е едър предприемач. “Връщам парите на фирмата на баща си заедно с лихвите. Нито едно евро не съм получил даром”, казва Мате. В началото във фирмата работят само шепа хора. Придържат се към философията на Римац - да създават собствено ноу-хау. Екипът разработва почти всички елементи на Concept One по собствени идеи - от купето през шасито до разпределението на енергията и батериите. “Работехме на принципа “проба-грешка”. Но имахме предимството да започнем от празен лист хартия. Затова се развиваме толкова бързо и ставаме експерти в различни области”, обяснява Мате.
След фурора на Concept One идват и инвеститорите. Първо от Абу Даби, после от Китай, Колумбия. Пазарната оценка на компанията днес е близо 70 милиона евро. Само през 2014 г. успява да привлече 10 млн. евро инвестиции. В нея вече работят 150 души, като амбицията е тази година броят им да се удвои. Средната им възраст е 30 години, като много от служителите са все още студенти.
До момента “Римац автомобили” е произвела 5 броя от Concept One и довършва други три. Единият остава за компанията, докато останалите са за наистина специални клиенти, не просто богати. “Не е важно колко продаваш, а на кого”, обяснява Мате. За пример дава един от клиентите си - очен хирург от Маями, запален по екоавтомобилите и висшите технологии, който смята да представя своя Concept One на изложения, на гонки и други мероприятия за автоманиаци. “Това е типът клиенти, които търсим, защото с покупката на наш автомобил те влизат в ексклузивния клуб, който рекламира продуктите ни”, казва Римац.
Няма личен автомобил
Създателят на най-бързия спортен електромобил в света няма собствен автомобил. Във фейсбук Мате Римац разкри, че обикновено кара шкодата на сестра си или колата мини на приятелката си Катарина. Казва, че предпочита да влага парите, които изкарва в нови технологии и служители, вместо да си купи кола.
Идолът му сред учените е изобретателят Никола Тесла. Римац има награда, носеща неговото име, спечелва я през 2006 г. Тя е за първото му патентовано изобретение iGlove - ръкавица, заменяща компютърната мишка и клавиатура, която разработва като ученик.
ЗА НЕГО
Прилича донякъде на великия Никола Тесла
Следя работата на Мате Римац от премиерата на “Концепт уан” във Франкфурт през 2011 г. Мислех, че колата е единична бройка и проектът няма да се развие. Но не стана така. По-късно видях ентусиазма, научих за мечтите му, той мисли, че всичко е възможно. А такива хора създават нещо ново. Никола Тесла е бил такъв - харизматичен и екстровертен.
Домагой Джукец, шеф на вътрешния дизайн в Бе Ем Ве
Отказа да се премести в по-голяма страна
Мате Римац отказа няколко предложения да премести бизнеса си в по-голяма страна. Сега той е работодател на 150-ина души в предприятието си в покрайнините на Загреб, където те проектират и изработват почти всички компоненти за електромобилите, започвайки от чертежите.
Иво Шпигел, основател на ЗИП, организация в Загреб, подпомагаща стартиращи компании
Започна бизнеса си от нулата
Мате Римац създаде фирмата си от нулата, а през 2014 г. от три международни инвеститори си осигури финансиране от 10 млн. евро. Той развива бизнеса си в Хърватия, докато на ден страната напускат 30-ина души, от които трима висшисти. Затова за мен е особена чест да наградя такъв човек.
Дражен Кларич, главен редактор на „Вечерни лист”, при връчване на отличието на вестника “Личност на годината” за 2014 г.