На 16 ноември 2018 г. да почерпят

Тереза Мей: Вярвам, че курсът, която съм поела, е правилният за нашата страна

Митко от „Фермата“ разказа шокиращи детайли за мутренското си минало

Цветан Цветанов: Системната политическа атака на БСП към нас е изградена с фалшиви новини

Технология запазва косата при химиотерапия Лекувани са над 100 000 пациенти в 35 различни държави

Родители алармират: Охранител на училищен автобус обижда и бие деца

САЩ може да изгубят война срещу Русия Иран и КНДР са новите заплахи

Свалят цените на горивата с нови мерки Фирмите от сектора ще продължат да работят с минимална печалба

Бутонът за бдителност във влака-убиец на Хитрино бил включен

Тайните на ръката – хиромантия Купи утре заедно с „Труд“ само за 14.90 лв. уникалната книга

Премиерите Борисов и Ципрас дискутираха проекти в секторите транспорт и енергетика

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 16 ноември 2018

До 5 г. затвор за тормоз вкъщи И роза върху колата можела да доведе до убийство или самоубийство

Петър Иванов: Проблемът на американския бизнес е, че той идва в Европа през дружества в Холандия или в Ирландия

Самоубиец скочи от виадукт „Бебреш”

Премиера на Христо Бойчев на арт фестивала в Единбург

В своето юбилейно 50-о издание един от най-големите и авторитетни арт фестивали в Европа, в шотландската столица Единбург, има и българско присъствие – пиесата „Оркестър „Титаник“ от Христо Бойчев, чието първо представление бе снощи в театър „Плезънс кортярд“. Спектакълът е отбелязан от авторитетния британски вестник „Телеграф“ като едно от ярките събития на форума, а неговият автор – като носител на наградата на Британския съвет за драматургия.

Представлението, което направи премиерата си в Лондон на 29 и 30 юли, е забележително и с това, че на театрална сцена се завръща известният шотландски актьор Джон Хана. Той е холивудска звезда, познат от филмите „Четири сватби и едно погребение“, „Мумията“ и „Спартак“. След 25-годишно отсъствие от фестивалната сцена Хана се появява в ролята на Худини от „Оркестър „Титаник“ на Бойчев, в превод на Стив Кинг и режисьор Ръсел Болъм.

В спектакъла има и още едно българско име – това на актьора Иван Бърнев, поканен лично от режисьора да изпълнява ролята на Доко. Поканата идва след съвместната им работа преди няколко сезона на сцената на Народния театър, в представлението „Веселите уиндзорки“ на Шекспир.

Британската версия на пиесата на Бойчев ще гостува на Единбургския фестивал от 9 до 31 август в така наречената фриндж програма, която съпътства мащабните проекти на основния афиш. Сред тях в тазгодишното юбилейно издание на фестивала са впечатляващите спектакли – „Антигона“, с Жулиет Бинош, както и представления на Роберт Лепаж и берлинския Фолксбюне. В това представително обкръжение българската комедия на Христо Бойчев достойно представя театралния авторитет на страната ни. Като това не е изненадващо събитие. И 10-те пиеси на Христо Бойчев се радват преди всичко на интерес в чужбина, където те имат над 100 реализации. Бойчев представи преди години изложба с плакати на негови пиеси в чужбина, които с броя си стъписаха доста театрали.

„Оркестър „Титаник“ е абсурдна комедия и е играна на сцената на Младежкия театър с голям успех (премиера 2002 г.). Христо Бойчев определя пиесата си като образ на България, която все повече затъва в изолация и абсурди, покрай която минават влакове, но никога не спират на нейната гара. В ролята на Худини, one-mane show по измъкване, в българския спектакъл бе актьорът Стефан Мавродиев, а негови партньори – Малин Кръстев и Станка Калчева – все големи фенове на Бойчев и неговия абсурден театър.
Особено любопитно е как този нашенски проблем за катастрофата и потъването, за нашенските аутсайдери, които искат да се измъкнат от бедността и безсмислието, са видени и изиграни през един друг, по-универсален поглед. И най-вече – как ще ги приеме интернационалната публика на фестивала? Все въпроси, на които ще получим отговор след края на 50-ото издание на Единбургския фестивал.

През последните 25 години на този авторитетен арт форум в неговата фриндж програма са били гости Нина Димитрова и Зуека с легендарния им спектакъл „Шинел“ по Гогол, както и Възкресия Вихърова и Зарко Узунов и техни студенти от НБУ. В европейската театрална ранглиста явно стигат имена и спектакли, които можем да наречем фестивални, които имат търсения и са синхронни с все по-заглъхващия у нас стремеж към търсене и универсалност.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.