Менда Стоянова: Ще продължим да намаляваме външния дълг спрямо БВП

Властите на САЩ влезли с взлом в дипломатически имот на Русия, Москва ще ги съди

Румен Гечев: Външният дълг не се управлява достатъчно добре

Делян Добрев: Вероятно ще подкрепим Закона за енергетиката, за да няма спекулации в обществото

ДНК експертиза разкри чии са костите на намерения скелет в хотел „Смолян”

Корнелия Нинова: Управляващите обявиха война на всички, а днес ни трябва съзидание

Закриха сайт, използван за милиони кибератаки по света

Служители на НАП отново излизат на протест

Поредно поражение на правителството на Тереза Мей в Камарата на лордовете

Двама загинали при наводнения в Израел и на Западния бряг

Парламентът попълва състава на Антикорупционния орган

Холандският премиер Марк Рюте оцеля след вот на недоверие

Доналд Туск призова Сърбия да продължи да следва пътя на еврочленството

Арестуваха мъж, заподозрян в множество убийства и изнасилвания през 70-те и 80-те години в САЩ

Макрон очаква Тръмп да изтегли САЩ от споразумението за ядрената програма на Иран

Премиера на Христо Бойчев на арт фестивала в Единбург

В своето юбилейно 50-о издание един от най-големите и авторитетни арт фестивали в Европа, в шотландската столица Единбург, има и българско присъствие – пиесата „Оркестър „Титаник“ от Христо Бойчев, чието първо представление бе снощи в театър „Плезънс кортярд“. Спектакълът е отбелязан от авторитетния британски вестник „Телеграф“ като едно от ярките събития на форума, а неговият автор – като носител на наградата на Британския съвет за драматургия.

Представлението, което направи премиерата си в Лондон на 29 и 30 юли, е забележително и с това, че на театрална сцена се завръща известният шотландски актьор Джон Хана. Той е холивудска звезда, познат от филмите „Четири сватби и едно погребение“, „Мумията“ и „Спартак“. След 25-годишно отсъствие от фестивалната сцена Хана се появява в ролята на Худини от „Оркестър „Титаник“ на Бойчев, в превод на Стив Кинг и режисьор Ръсел Болъм.

В спектакъла има и още едно българско име – това на актьора Иван Бърнев, поканен лично от режисьора да изпълнява ролята на Доко. Поканата идва след съвместната им работа преди няколко сезона на сцената на Народния театър, в представлението „Веселите уиндзорки“ на Шекспир.

Британската версия на пиесата на Бойчев ще гостува на Единбургския фестивал от 9 до 31 август в така наречената фриндж програма, която съпътства мащабните проекти на основния афиш. Сред тях в тазгодишното юбилейно издание на фестивала са впечатляващите спектакли – „Антигона“, с Жулиет Бинош, както и представления на Роберт Лепаж и берлинския Фолксбюне. В това представително обкръжение българската комедия на Христо Бойчев достойно представя театралния авторитет на страната ни. Като това не е изненадващо събитие. И 10-те пиеси на Христо Бойчев се радват преди всичко на интерес в чужбина, където те имат над 100 реализации. Бойчев представи преди години изложба с плакати на негови пиеси в чужбина, които с броя си стъписаха доста театрали.

„Оркестър „Титаник“ е абсурдна комедия и е играна на сцената на Младежкия театър с голям успех (премиера 2002 г.). Христо Бойчев определя пиесата си като образ на България, която все повече затъва в изолация и абсурди, покрай която минават влакове, но никога не спират на нейната гара. В ролята на Худини, one-mane show по измъкване, в българския спектакъл бе актьорът Стефан Мавродиев, а негови партньори – Малин Кръстев и Станка Калчева – все големи фенове на Бойчев и неговия абсурден театър.
Особено любопитно е как този нашенски проблем за катастрофата и потъването, за нашенските аутсайдери, които искат да се измъкнат от бедността и безсмислието, са видени и изиграни през един друг, по-универсален поглед. И най-вече – как ще ги приеме интернационалната публика на фестивала? Все въпроси, на които ще получим отговор след края на 50-ото издание на Единбургския фестивал.

През последните 25 години на този авторитетен арт форум в неговата фриндж програма са били гости Нина Димитрова и Зуека с легендарния им спектакъл „Шинел“ по Гогол, както и Възкресия Вихърова и Зарко Узунов и техни студенти от НБУ. В европейската театрална ранглиста явно стигат имена и спектакли, които можем да наречем фестивални, които имат търсения и са синхронни с все по-заглъхващия у нас стремеж към търсене и универсалност.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.