Над 5 тона нелегален алкохол иззеха митнически служители за ден

Корнелия Нинова: Искаме оставката на Румен Порожанов, да не си измиват ръцете с директора на БАБХ

Габриела Колева: Моята муза е Одри Хепбърн Дизайнерката е кръстила модната си къща на френски граф

Заловиха двама мъже с карабини край Вършец Полицията проверява версии за бракониерство и незаконен отстрел на коне

Карлес Пучдемон основа ново сепаратистко движение

Кой и как определя коя категория труд работим

Проучват строителните занаяти и архитектурата на села в Габровско

51-годишен мъж загина при катастрофа край Видин

Митрополитът на Аляска пристига в Монтана Епископ Дейвид и митрополит Даниил ще осветят икона на свети Герман

15 дни затвор за членовете на „Пуси Райът“, нахлули на финала на световното

Всичко или нищо за „Левски“

Повдигнаха обвинение на мъж, измамил търновец и присвоил колата му

Пожар изпепели етаж от къща в Еленско

6 от 1 милион китайски писатели дойдоха у нас Догодина се навършват 70 години дипломатически отношения между София и Пекин

Семейство се натрови с гъби в Благоевград

Премиера на Христо Бойчев на арт фестивала в Единбург

В своето юбилейно 50-о издание един от най-големите и авторитетни арт фестивали в Европа, в шотландската столица Единбург, има и българско присъствие – пиесата „Оркестър „Титаник“ от Христо Бойчев, чието първо представление бе снощи в театър „Плезънс кортярд“. Спектакълът е отбелязан от авторитетния британски вестник „Телеграф“ като едно от ярките събития на форума, а неговият автор – като носител на наградата на Британския съвет за драматургия.

Представлението, което направи премиерата си в Лондон на 29 и 30 юли, е забележително и с това, че на театрална сцена се завръща известният шотландски актьор Джон Хана. Той е холивудска звезда, познат от филмите „Четири сватби и едно погребение“, „Мумията“ и „Спартак“. След 25-годишно отсъствие от фестивалната сцена Хана се появява в ролята на Худини от „Оркестър „Титаник“ на Бойчев, в превод на Стив Кинг и режисьор Ръсел Болъм.

В спектакъла има и още едно българско име – това на актьора Иван Бърнев, поканен лично от режисьора да изпълнява ролята на Доко. Поканата идва след съвместната им работа преди няколко сезона на сцената на Народния театър, в представлението „Веселите уиндзорки“ на Шекспир.

Британската версия на пиесата на Бойчев ще гостува на Единбургския фестивал от 9 до 31 август в така наречената фриндж програма, която съпътства мащабните проекти на основния афиш. Сред тях в тазгодишното юбилейно издание на фестивала са впечатляващите спектакли – „Антигона“, с Жулиет Бинош, както и представления на Роберт Лепаж и берлинския Фолксбюне. В това представително обкръжение българската комедия на Христо Бойчев достойно представя театралния авторитет на страната ни. Като това не е изненадващо събитие. И 10-те пиеси на Христо Бойчев се радват преди всичко на интерес в чужбина, където те имат над 100 реализации. Бойчев представи преди години изложба с плакати на негови пиеси в чужбина, които с броя си стъписаха доста театрали.

„Оркестър „Титаник“ е абсурдна комедия и е играна на сцената на Младежкия театър с голям успех (премиера 2002 г.). Христо Бойчев определя пиесата си като образ на България, която все повече затъва в изолация и абсурди, покрай която минават влакове, но никога не спират на нейната гара. В ролята на Худини, one-mane show по измъкване, в българския спектакъл бе актьорът Стефан Мавродиев, а негови партньори – Малин Кръстев и Станка Калчева – все големи фенове на Бойчев и неговия абсурден театър.
Особено любопитно е как този нашенски проблем за катастрофата и потъването, за нашенските аутсайдери, които искат да се измъкнат от бедността и безсмислието, са видени и изиграни през един друг, по-универсален поглед. И най-вече – как ще ги приеме интернационалната публика на фестивала? Все въпроси, на които ще получим отговор след края на 50-ото издание на Единбургския фестивал.

През последните 25 години на този авторитетен арт форум в неговата фриндж програма са били гости Нина Димитрова и Зуека с легендарния им спектакъл „Шинел“ по Гогол, както и Възкресия Вихърова и Зарко Узунов и техни студенти от НБУ. В европейската театрална ранглиста явно стигат имена и спектакли, които можем да наречем фестивални, които имат търсения и са синхронни с все по-заглъхващия у нас стремеж към търсене и универсалност.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.