Българин убит при атентата в Германия (обзор) Девет души загинаха, а над 12 пострадаха

Шуменци се ожениха след предложение на 14 февруари 10 сватби на огледалната дата

САС потвърди: Няма виновни за рухналата сграда на ул. „Алабин“, убила две момичета

Зам.-министър Кръстева: През пролетта започваме изготвянето на Стратегическия план по новата ОСП

Президентът Радев изразява съболезнования на Франк-Валтер Щайнмайер по повод нападенията в Ханау

В 52 населени места ще ваксинират птиците срещу нюкясълска болест

Прокуратурата разследва как отровата, убила Стефан от Кардам, е попаднала в дома му

Иран съобщи за три нови случая на заразени с коронавируса

Тръмп издигна нов шеф на US разузнаването

МВнР потвърди: Българин е сред загиналите при стрелбата в Германия

Активисти от ВМРО искат четири емблематични храма във Велико Търново да станат действащи Инициаторите настояват средновековната църква "Свети Спас" да бъде възстановена като Музей на иконата

Премиерът Борисов: Обединителят на нацията да преценява с кои хора се сдружава и прави поход

Сърби търсят летни ваканции в Банско Идват заради фестивали, планински турове и спа почивки

Зам.-министър Бойко Пенков: Има пълна готовност на здравните власти за борба с коронавируса

Новият стар областен на Видин встъпи официално в длъжност

Морски мистерии: „Ванеса“ погреба тайната си в Азовско море

Официалната причина за трагедията е лошо време, няма отговор на най-важните въпроси

Капитанът подал сигнал за помощ часове, след като корабът започнал да потъва

Най-жестоката морска катастрофа, която помни Бургас, е потъването на кораба „Ванеса“. България изгуби 9 моряци край Украйна, а истината за жестоката им смърт остава неизвестна.

Два дни след началото на новата 2008 г. корабът, натоварен с тонове метал, тръгва от Украйна за Бургас. В 21,30 ч на 2 януари малко преди Керченския пролив се разразява страшна буря. Температурата пада рязко до минус 18 градуса, а вълнението е над 5 бала. Вълните заливат мачтата и откъсват левия фалшборд. „Ванеса“ се накланя и започва да потъва. Ако съберем всичко установено, описано и чуто за трагедията по часове, то звучи така:

Екипажът се опитва да овладее положението и два часа изпомпва водата. На борда са 10 български матроси и украинец. Капитанът Мирослав Димитров им нарежда да се приготвят за евакуация. Като час се посочва 1 след полунощ, всички слагат спасителни жилетки и термокостюми. Капитанът провежда три разговора с корабособственика кап. Дойчин Дойчев, който е в Бургас. Говори се, че последните думи на Димитров към Дойчев били: „Братле, заминаваме си!“ Мистерията е защо SOS сигналът е подаден от „Ванеса” чак в 2,05 ч – десет минути след тези разговори и 20 минути преди корабът да потъне.

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ В ПОРЕДИЦАТА – Морски мистерии: Турска подводница ли потопи кораба „Хера“?

От пристанище Новоро-сийск изпращат помощ – четири кораба и два хеликоптера. Заради голямото вълнение плавателните съдове не успяват да се доближат до „Ванеса”, чак на сутринта е спасен само един човек – Николай Димитров. Оцелелият сочи лошото време като причина за трагедията. Отрича, че товарът може да е бил разположен неправилно и да е наклонил кораба. Дава пример, че наскоро на същото място са потънали други два кораба. По-късно Димитров дава противоречиви показания пред разследващите и съвсем замъглява причините за трагедията. Любопитен факт е, че единственият оцелял е носил икона на свети Николай Чудотворец в джоба си.

Вече седем години в Бургас се питат защо часове наред капитанът Димитров не е направил нищо и дълго не е търсил помощ. И започват слухове и догадки: „Ванеса” може да е пренасяла контрабанда или дрога, корабът може да е бил умишлено претоварен, собственикът не е искал да плаща за спасителна акция, която е много скъпа, и т.н.

Факт е, че 33-годишният кораб е бил в изключително лошо състояние. Плавателният съд често получавал пробойни и се пълнел с вода, но екипажът успявал да овладее ситуацията и да го изведе до бряг. Освен това „Ванеса“ не е имал „ледови клас“, който е задължителен за кораби, плаващи в студени морета. Без отговор остава въпросът защо старото корито въобще е извършвало курсове, и то с огромни товари в опасни води.

24 месеца след трагедията в Керченския пролив следствените действия приключиха със заключението, че причина за катастрофата е само и единствено лошото време. И още: спасителните операции са били затруднени от бурята и вълните. С други думи – виновни няма, забравете.

##########

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.