Бойко Борисов пристигна в Лондон за инвестиционния форум за Западните Балкани

Златна мечка и за родното кино от Берлин (ОБЗОР) В “Не ме докосвай” една от главните роли се изпълнява от Ирмена Чичикова, а копродуцент е Мартичка Божилова

Георги Първанов: Едно разследване на сделката с ЧЕЗ би дало повече информация

Премиерът Бойко Борисов с 10-годишна прогноза: Балканите ще са най-хубавото място за живеене Проекти за 30 млрд. евро ще променят региона, каза министър-председателят

109 банди разбити при акции на ГДБОП 860 обвинения след разследвания на антимафиотите

НС да даде зелена светлина за „Белене“ Партиите употребили за политически цели референдума за нова атомна централа

Съдът остави за постоянно в ареста съпрузите, обвинени за убийството в столичния квартал “Люлин”

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 26 февруари 2018

Русенец създаде една от най-бързо развиващите се компании в Силициевата долина

Двуметрови преспи блокират страната Комбинацията със студения арктичен въздух, който се спуска към Балканите от север, създават опасна обстановка на пътищата

Земетресение с магнитуд 5,5 по Рихтер край бреговете на Япония

Бандити няма, но ги хващат

Фънки и Хилда Казасян жури в „Като две капки вода“

„Юнайтед“ би „Челси“, Жозе не трепна

Мария и Мегз заровиха томахавките След като получи приза за Попфолк идол на годината, Фики се прибра да отпразнува изписването на първородния му син

Морски мистерии: „Ванеса“ погреба тайната си в Азовско море

Официалната причина за трагедията е лошо време, няма отговор на най-важните въпроси

Капитанът подал сигнал за помощ часове, след като корабът започнал да потъва

Най-жестоката морска катастрофа, която помни Бургас, е потъването на кораба “Ванеса”. България изгуби 9 моряци край Украйна, а истината за жестоката им смърт остава неизвестна.

Два дни след началото на новата 2008 г. корабът, натоварен с тонове метал, тръгва от Украйна за Бургас. В 21,30 ч на 2 януари малко преди Керченския пролив се разразява страшна буря. Температурата пада рязко до минус 18 градуса, а вълнението е над 5 бала. Вълните заливат мачтата и откъсват левия фалшборд. “Ванеса” се накланя и започва да потъва. Ако съберем всичко установено, описано и чуто за трагедията по часове, то звучи така:

Екипажът се опитва да овладее положението и два часа изпомпва водата. На борда са 10 български матроси и украинец. Капитанът Мирослав Димитров им нарежда да се приготвят за евакуация. Като час се посочва 1 след полунощ, всички слагат спасителни жилетки и термокостюми. Капитанът провежда три разговора с корабособственика кап. Дойчин Дойчев, който е в Бургас. Говори се, че последните думи на Димитров към Дойчев били: “Братле, заминаваме си!” Мистерията е защо SOS сигналът е подаден от „Ванеса” чак в 2,05 ч – десет минути след тези разговори и 20 минути преди корабът да потъне.

ЧЕТЕТЕ ОЩЕ В ПОРЕДИЦАТА – Морски мистерии: Турска подводница ли потопи кораба „Хера“?

От пристанище Новоро-сийск изпращат помощ – четири кораба и два хеликоптера. Заради голямото вълнение плавателните съдове не успяват да се доближат до „Ванеса”, чак на сутринта е спасен само един човек – Николай Димитров. Оцелелият сочи лошото време като причина за трагедията. Отрича, че товарът може да е бил разположен неправилно и да е наклонил кораба. Дава пример, че наскоро на същото място са потънали други два кораба. По-късно Димитров дава противоречиви показания пред разследващите и съвсем замъглява причините за трагедията. Любопитен факт е, че единственият оцелял е носил икона на свети Николай Чудотворец в джоба си.

Вече седем години в Бургас се питат защо часове наред капитанът Димитров не е направил нищо и дълго не е търсил помощ. И започват слухове и догадки: „Ванеса” може да е пренасяла контрабанда или дрога, корабът може да е бил умишлено претоварен, собственикът не е искал да плаща за спасителна акция, която е много скъпа, и т.н.

Факт е, че 33-годишният кораб е бил в изключително лошо състояние. Плавателният съд често получавал пробойни и се пълнел с вода, но екипажът успявал да овладее ситуацията и да го изведе до бряг. Освен това “Ванеса” не е имал “ледови клас”, който е задължителен за кораби, плаващи в студени морета. Без отговор остава въпросът защо старото корито въобще е извършвало курсове, и то с огромни товари в опасни води.

24 месеца след трагедията в Керченския пролив следствените действия приключиха със заключението, че причина за катастрофата е само и единствено лошото време. И още: спасителните операции са били затруднени от бурята и вълните. С други думи – виновни няма, забравете.

##########

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.