3 години затвор за мъж, наръгал съквартирант в корема

Шефът на АПИ Георги Терзийски се срещна с кметовете на Бистрица и Панчарево

Втори фалстарт на дело за удавено в басейн момиче

Нов данък „нощувка“ за стаите за гости

40 минути след нагъл грабеж над младежи полицията задържа извършителя

Фандъкова за тол системата: От месеци водим тежки преговори с АПИ, хората няма да плащат

Стотици отдадоха почит на Апостола в Шумен

Съд спря строителството на висока сграда на метри от варненския плаж

Зам.-министърът на земеделието Чавдар Маринов: Над 25% от заетите в област Велико Търново работят в сферата на земеделието Пред над 200 стопани от региона експерти разясниха бъдещето на Общата селскостопанска политика

Слави Трифонов: Дистанцията между политическата класа и избирателите се е задълбочила до нетърпимост

Антики в кашони и амбалажна хартия откриха в офис на Васил Божков (СНИМКИ)

Кобрата: Ще изляза на българска песен срещу Джошуа

Мартеници – късмети, изскачат от орехи

Алисия: Имам мъж до себе си, но не е популярен

Взрив от хепатит в Сунгурларе миналия декември, болните намаляват Общината няма пари за ваксини

Изкуствена кожа може да даде на хора с протези усещане за докосване

Създадена в лаборатория изкуствена кожа “усеща” натиск, подобно на върха на човешки пръст. В бъдеще изобретението може да позволи на хората да чувстват и с изкуствени крайници, посочват изследователи, цитирани от Live Science и „Фокус“.

Учените са успели да изпратят усещане за докосване под формата на електрически импулс към свързаните с това възприятие клетки в мозъка на мишки.

Разтегаемата, гъвкава кожа е направена от изкуствена гума. Тя има микроскопична пирамидална структура, приличаща на пружните в матрак, която я прави особено чувствителна към налягане. Екипът е покрил гумата с въглеродни нанотръбички – микроскопични цилиндърчета от въглерод, които се отличават с изключителна електропроводимост. При докосване сензорите в материала генерират серия от електрически импулси.

Импулсите се изпращат към мозъчни клетки, така както рецепторите в човешката кожа изпращат усещания към мозъка. “Успяхме да създадем система, подобна на биологичните механични рецептори,” казва Бенджамин Тий, изследовател от Агенцията за наука, технология и изследвания в Сингапур.

За да разберат дали кожата е в състояние да създаде електрически импулси, на които мозъчните клетки реагират, учените са свързали синтетичната кожа с електрическа верига, която пък е била свързана със синя LED крушка. При докосване сензорът е преобразувал налягането в електрически импулси и ги е изпращал към крушката, която в отговор е мигала. Колкото по-силен е бил натискът при докосване, толкова по-бързо е мигала крушката.

Експериментът показва, че при докосване на изкуствената кожа мозъчните клетки биха реагирали по същия начин, както при докосване на истинска кожа, заключават изследователите в публикацията си в журнала Science. Използването на светлина за стимулация на мозъчни клетки е сравнително нова област на разработки, наречена оптогенетика. Учените добавят специални протеини към мозъчните клетки, така че да реагират на светлина, показвайки как функционират различни части на мозъка.