Изкуствена кожа може да даде на хора с протези усещане за докосване

Създадена в лаборатория изкуствена кожа “усеща” натиск, подобно на върха на човешки пръст. В бъдеще изобретението може да позволи на хората да чувстват и с изкуствени крайници, посочват изследователи, цитирани от Live Science и "Фокус".

Учените са успели да изпратят усещане за докосване под формата на електрически импулс към свързаните с това възприятие клетки в мозъка на мишки.

Разтегаемата, гъвкава кожа е направена от изкуствена гума. Тя има микроскопична пирамидална структура, приличаща на пружните в матрак, която я прави особено чувствителна към налягане. Екипът е покрил гумата с въглеродни нанотръбички - микроскопични цилиндърчета от въглерод, които се отличават с изключителна електропроводимост. При докосване сензорите в материала генерират серия от електрически импулси.

Импулсите се изпращат към мозъчни клетки, така както рецепторите в човешката кожа изпращат усещания към мозъка. “Успяхме да създадем система, подобна на биологичните механични рецептори,” казва Бенджамин Тий, изследовател от Агенцията за наука, технология и изследвания в Сингапур.

За да разберат дали кожата е в състояние да създаде електрически импулси, на които мозъчните клетки реагират, учените са свързали синтетичната кожа с електрическа верига, която пък е била свързана със синя LED крушка. При докосване сензорът е преобразувал налягането в електрически импулси и ги е изпращал към крушката, която в отговор е мигала. Колкото по-силен е бил натискът при докосване, толкова по-бързо е мигала крушката.

Експериментът показва, че при докосване на изкуствената кожа мозъчните клетки биха реагирали по същия начин, както при докосване на истинска кожа, заключават изследователите в публикацията си в журнала Science. Използването на светлина за стимулация на мозъчни клетки е сравнително нова област на разработки, наречена оптогенетика. Учените добавят специални протеини към мозъчните клетки, така че да реагират на светлина, показвайки как функционират различни части на мозъка.

Следете Trud News вече и в Telegram