На 25 февруари 2020 да почерпят

Дневният хороскоп на Алена за вторник, 25.02.2020

Задържаха четирима заподозрени за нападението над момче в столичен автобус

550 млрд. долара са вложени в бизнес имоти

Турция купува третия си сондажен кораб от Великобритания

Трус от 4,4 по Рихтер в Калабрия

Кухнята влиза в хола на българина Все по-малко софиянци търсят отделно помещение за готвене

14-дневна изолация и наблюдение за всички, пристигнали от Китай в област Сливен

Nasimo отваря прозореца към детството За първи път: Графити изложба в Националната художествена галерия

Полицията в Германия: Шофьорът във Фолкмарзен е врязал умишлено колата си в карнавалното шествие

Медицинските маски свършиха, минаваме на самоделки Заради паниката няма доставки в аптеките

Спират полети от и до Милано Туроператори връщат пари за предплатени екскурзии

Кога ни се полага работно облекло?

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 25 февруари 2020

Ген. Мутафчийски: Всеки ден ще има брифинг във ВМА за коронавируса

Летище Пловдив – паметник за 45 млн. лв. и 5 полета седмично

Четирима държавни директори за 6 години не успяха да го развият. Сега вариантът е отдаване на концесия.

Запуснат паметник за 45 млн.лв. – това е днес летище Пловдив, което се намира по средата на Тракийската низина и в центъра на България. Въпреки стратегическото си местоположение аеропортът край града под тепетата приема и изпраща едва по 5 полета седмично – три до Лондон – Станстед и два до Франкфурт – Хан. Те се извършват от нискотарифния ирландски превозвач „Райънеър“, който не може да си позволи дори половин час престой въпреки сравнително ниските тарифи.

През зимния сезон на пловдивското летище от няколко години кацат и чартъри от Москва, Ростов на Дон, Измир, Белфаст и Лондон-Гетуик, превозващи скиори за курорта Пампорово и летовници за СПА центровете Велинград и Хисаря. Към тях след 13 декември ще се присъедини и холандската авиокомпания Corendon Dutch Airlines, която за първи път тази зима ще докара любители на зимните спортове от Амстердам.

Това са реалностите към днешна дата. А при откриването на новия пътнически терминал за 45 млн. лв. на 1 юли 2009 г. тогавашният премиер Сергей Станишев и транспортният министър Петър Мутафчиев обещаваха тук да кацат самолети на най-големите авиокомпании и туроператори от света, да бъдат обслужвани по 5 полета едновременно, по 1000 пътници на час, и то денонощно. За целта дори бяха направени отделни сектори за пристигащите от зона Шенген и извън нея.

Точно 6 години след фанфарите аеропортът край КЦМ мина на дневен режим, за да се оптимизират разходите. Летището вече не обслужва и каргополети през нощта между 22 и 6 часа, тъй като е на червено от тях – нощните операции са донесли 96 000 лв. приходи, а разходите за осъществяването им са 108 000 лв. Усилията на изредилите се за 6 години четирима изпълнителни директори не се оказаха достатъчни за съживяване на летището. Вместо очаквания разцвет то потъна в дългове. Стигна се до закриването на полетите Милано – Бергамо и драматичен отказ „в 12 без 5“ от новата авиолиния Пловдив – Барселона, за чийто промотър бе поканен най-прочутият българин не само в Каталуня, но и по цял свят – Христо Стоичков.

Лeтището и неговото бъдеще са сред любимите „дъвки“ на кандидатите за кметове на Пловдив преди и по време на предизборната кампания. Основните опоненти на градоначалника Иван Тотев месеци наред тръбяха, че аеропортът е превърнат в хранилка на цели династии и кадри на ГЕРБ начело с печално известната екскметица на район „Южен“ Павлинка Кацарова, която дори влезе в борда на директорите. Другото обвинение е, че летището се води умишлено към фалит, за да бъде взето на безценица от определена икономическа групировка, на която никой от местната опозиция така и не посмя да й назове публично името.

На жадните за хляб и зрелища пловдивчани им остана да чакат резултатите от концесията на аеропорта, обявена от Министерството на транспорта. Докато оттам търсят външен консултант и подготвят тръжната документация, се появи Инициативен комитет за спасение на летище Пловдив. Той написа открито писмо до премиера Бойко Борисов и до Народното събрание, в което обвини кмета Иван Тотев и изпълнителния директор на аеропорта Владимир Щърбанов, че водят „агресивна борба за неговото унищожаване и превръщането му в аналог на летище Горна Оряховица“.

„Истината е, че за да върви напред, летището трябва да бъде отдадено на концесия. Тя се подготвя от месеци. МС дори взе решение, с което бяха прехвърлени неколкостотин декара военни имоти за окрупняване на дружеството. Преди години бе проведена процедура за концесия на карго терминал, но никой не се яви. Логично е, ако правиш карго, да имаш площи и за складове. Затова се извърши и прехвърляне на имоти от Министерството на отбраната. Летището ще бъде предложено за концесия и този път тя няма да е само за карго, а и за пътнически превози“, коментира кметът Тотев.

Преговори за бъдещето на летището с потенциални инвеститори ще водят и по време на посещението на българската правителствена делегация в Китай транспортният министър Ивайло Московски и областният управител на Пловдив Здравко Димитров. „Бъдещето на летището ще е мой основен приоритет като областен управител. Въобще не си помислям, че може да бъде затворено. Каква културна столица на Европа ще е Пловдив без летище?! То е ключов обект за развитие на туризма и бизнеса в региона“, декларира Димитров.

Надеждата му е, че китайски компании проявяват интерес към летището като възможност да бъде превърнато в логистичен хъб за Европа и Азия. Освен ако дотогава не бъде затворено от надзорната агенция, защото не отговаря на нормативната база, както алармира ексдиректорът на аеропорта Дойчин Ангелов.

300 пътници мръзнат 5 часа

В нощта на събота срещу неделя около 300 пътници на нискотарифния авиопревозвач Wizz Air мръзнаха близо 5 часа на летище Пловдив, където заради ураганния вятър над София аварийно кацнаха самолетите им от Валенсия и Дубай. Най-напред пасажерите бяха държани 2 часа в двата еърбъса на тъмната писта, докато бъде събран дежурен екип, който да постави стълбата, за да слязат от тях, а след това трябваше да чакат и в неотопления терминал да пристигнат от столицата автобусите, изпратени от „Уиз еър“. „От 1 юли летище Пловдив е с работно време от 6 до 22 часа. През нощта може да се ползва за аварийно кацане само по заявка, за да може да се гарантира пожарно и аварийно осигуряване“, беше първият коментар на изпълнителния директор Владимир Щърбанов, който ден по-късно още обясняваше какво точно е искал да каже.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.