Отиде си кинорежисьорът Елдар Рязанов

Един от най-талантливите руски режисьори на ХХ в. - Елдар Рязанов, почина на 88 г. в нощта срещу понеделник в московска болница, съобщи РИА “Новости”. Смъртта на създателя на легендарни филми като “Старци разбойници”, “Ирония на съдбата”, “Гара за двама” и “Жесток романс” е предизвикана от белодробна и сърдечна недостатъчност.

“Прощавай, старче разбойнико”, написаха руски медии, подчертавайки неподражаемия стил на Рязанов, особения му усет за таланта на актьорите, направил известни Людмила Гурченко, Олег Ефремов, Инокентий Смоктуновский, Евгений Леонов, Андрей Миронов, Олег Басилашвили, Валентин Гафт и др. Самият Елдар Александрович често прилича на своите вечно търсещи истината, доброто и справедливостта герои. “Всеки мой филм е много личен, защото по друг начин не мога да снимам”, признава приживе той.

Елдар Рязанов е роден на 18 ноември 1927 г. в град Самара. В превод от персийски името му означава “владетел на света”. Като дете мечтае за далечно морско плаване, а пътят му в киното започва с пътешествия из цялата страна - снима документални филми, сред които “Близо до Краснодар” и “Остров Сахалин”. Така продължава до 1955-а, когато режисира първия широкоекранен съветски филм-ревю “Есенни гласове” - за всички вече е ясно, че се е появил нов киноталант с усет към изображението и тънко чувство за хумор. Лично шефът на “Мосфлим” Иван Пирьов разговаря с него и едва ли не насила го принуждава да се посвети на кинокомедиите. Така първо се появява “Карнавална нощ”, който и досега руски тв канали излъчват през новогодишните празници.

Филмите му са неизменни касови хитове, а според критиката практически е невъзможно да се определи най-добрият сред тях. Трудно е да бъдат сравнявани дори близките по сюжет. Коя от т.нар. новогодишни комедии “Карнавална нощ” и “Ирония на съдбата” е по-добра? Къде сатирата е по-ярка - в “Пази се от автомобил” или в “Гараж”? И коя любов е по-велика - в “Служебен роман” или в “Жесток романс”? Рязанов разказва не за “социалистически герои”, а обикновени хора - лекари, инженери, застрахователи... с едничката цел да покаже, че въпреки “всепобеждаващия социализъм”, гражданите на тогавашния СССР се вълнуват от същите неща, както и преди век.

Понякога сам се появява в кадър - в “Гара за двама” например е жп работник. “Това ми напомня момента, в който художникът създава голямоформатна картина с много фигури, а долу в ъгълчето рисува и себе си. Това е моят своеобразен автограф”, казва Рязанов. Поклон пред паметта му.

Коментари

Задължително поле