Пет нови помирителни комисии ще решават безплатно за 90 дни спорове между потребители и фирми в “парливите” сектори енергетика, ВиК, електронни и пощенски услуги, транспорт и финанси. В останалите сектори спорове ще се решават в 12 общи помирителни комисии, стана ясно вчера на дебати, организирани от “Труд”, “24 часа” и Комисията за защита на потребителите (КЗП).
През следващата седмица комисиите ще бъдат нотифицирани пред Брюксел като органи за алтернативно решаване на спорове.
“На разположение сме на гражданите”, каза председателят на КЗП Димитър Маргаритов. “Надяваме се да повишим значително нивото на защита на потребителите. От друга страна, да дадем възможност за бързи, ефикасни, опростени и евтини способи за решаване на спорове”, каза зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева.
Освен спорове, възникнали в страната, помирителните комисии ще разрешават и трансгранични конфликти.
“Това е част от новата услуга на ЕК за електронно решаване на спорове, която ще заработи от 15 февруари”, посочи Везиева.
1645 жалби срещу монополисти
30% от жалбите при омбудсмана през 2015 г., което прави 1645 броя, са срещу доставчици на обществени услуги, или т.нар. монополи, съобщи омбудсманът Мая Монолова по време на дискусията на “Труд” и “24 часа”. Общо 378 от жалбите са свързани с топлоснабдяване, 307 с доставки на електроенергия, 237 са срещу мобилни оператори, 193 срещу ВиК, а 117 срещу банки и кредитни институции.
“Голяма част от гражданите, които се обръщат към мен, вече са минали през помирително производство по старите правила”, каза Манолова. Решените случаи, в които е постигнато споразумение, са едва 70, или 14% от всички. А 35% от помирителните процедури са прекратени заради неучастие на търговеца.
“Новата система е по-добра, но също има пропуски”, каза Манолова. По думите й процедурата е такава, че при жалба се изпраща искане до търговеца за доказателства, не е ясно обаче какво става, ако той не отговори.
Търговците в регистър
Има регистър на търговците, които са заявили желание да участват в помирителни производства. Той е отворен и призоваваме и други да се включат доброволно. Това каза Константин Арабаджиев, член на КЗП. По думите му дори търговецът да не иска да се включи, помирителното производство няма да бъде прекратено, а ще продължи докато завърши с помирително споразумение, което отново ще се предостави на търговеца. Така в случай, че той го приеме, спорът ще бъде разрешен. При започнато помирително производство се спира давността, което е от полза на клиентите, допълни другият член на КЗП Константин Райков.
18 000 оплаквания на година в КЗП
Секторните и общите помирителни комисии ще разглеждат спорове след като първоначално потребителят и търговецът са направили неуспешен опит да решат възникнал проблем, разясни председателят на Комисята за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов. “Тогава потребителят или търговецът отнася спора към съответната помирителна комисия и започва помирителното производство”, обясни Маргаритов. Той допълни, че помирителното производство не е панацея, но може да помогне за решаването на 18-те хиляди жалби, които се получават ежегодно в КЗП.
Оспорени сметки не се плащат
Борим се докрай, това, което сме идентифицирали като неравноправни клаузи при монополите в общите условия, да бъде премахнато, каза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.
“През миналата година имахме пробив с произнасяне на последна инстанция от съда, че не може да бъде изискано плащане на сметки, които са оспорени от потребителите”, каза той. На първа инстанция е спечелено и дело за нелоялна търговска практика с SMS-и и начисляване на мобилен интернет - телекоми обявявали цена за 1 килобайт, но при всяко влизане в интернет калкулирали минимум 1 мегабайт.
“Всички констатации, ако щете, дори неуспешните помирителни производства, могат да послужат като основа за промяна на законодателството, за добри практики и за елиминиране на лошите такива”, допълни Маргаритов.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш