Борисов договаря влака стрела Китай-Берлин през България

По време на посещението си от 23-ти до 26-ти ноември в Китай, премиерът Борисов е обсъдил сериозни инвестиционни проекти, които Китай да осъществи в България. Най-големият между тях е южният Път на коприната, който свързва със скоростен влак Китай и Европа с крайна точка Берлин, като минава през България. Това съобщава в обширно интервю за в. „Стандарт“, генералният ни консул в Шанхай, Димитър Абаджиев.

Информацията съвпада със световната новина, че китайският лидер Си Дзинпин и иранският президент Рохани са подписали на 23-ти януари в Техеран споразумение за изграждане на жп магистралата по Пътя на коприната през Иран в рамките на двустранните инвестиции и стокообмен, които ще достигнат от 600 млрд. долара.

Абаджиев посочва, че трасето през Турция вече е почти изградено, като Китай са финансирали изграждането на тунела под Босфора – „Мармарай“ с 2 млрд. долара. Общо за целия проект за изграждането на трансазиатска високоскоростна железница, основно за товари от Китай до Берлин, Китай е предвидил 38 млрд. долара.

Посочват се и два конкретни обекта в Подбалкана по трасето на жп магистралата, представляващи интерес за Китай. Пекин е заявил желание да придобие индустриалната зона във Ведраре (Карлово), която е наскоро създадена от държавата и е готов да финансира и реализира пробив на тунел между Троян и с. Христо Даново, за да свърже железопътните пръстени на Северна и Южна България. Тунелът, който се изгражда под Шипка с пари на ЕС е само за шосеен транспорт, а е известна и практиката на Китай да инвестира самостоятелно и да завършва от А до Я своите проекти.

Министърът на икономиката Божидар Лукарски, под чиято шапка са индустриалните зони в България, вече е сезиран официално от китайска страна за интереса към посочените обекти, както и други активи в района на Пловдив и Подбалкана.

Южен централен район с център Пловдив е приоритетната зона за инвестиции за китайските фирми. В съществуващите в района индустриални зони, цената на декар земя варира от 19 000 до 50 000 евро. Интересът на Китай към Розовата долина може да се види и по време на розобера, когато десетки хиляди китайци посещават Карлово, Казанлък и селата около тях.

Според запознати, трасето на жп магистралата на българска територия ще се движи успоредно на магистрала Марица, впоследствие покрай магистрала Тракия, от Пловдив - Карлово – с. Христо Даново, а след тунела от Троян до Видин, по нататъшния път предвижда Белград, Будапеща, Виена и Берлин, където ще се срещне със северния жп Път на коприната, който вече беше изграден и превозва товари от Китай. По този начин Меморандумът, който премиера Борисов подписа в Китай за Пътя на коприната, вече има съвсем конкретни измерения и може да се окаже най-големия инфраструктурен проект реализиран в България и на Балканите.Хората в общините от Подбалкана пък са обнадеждени, че ще се открият много нови работни места, а и цената на имотите им ще се повиши.

Коментари

Задължително поле