Новият шеф на киноцентъра Ярив Лернер: „Ню Бояна филм“ търси хора и земя

Ярив Лернер беше назначен преди 2 г. и половина за изпълнителен директор на "Ню Бояна филм". Освен че е синът на Ави Лернер - президент на компаниите “Ню Имидж” и “Милениум Филмс” и от 2006 г. собственик на “Ню Бояна филм”, за Ярив се знае твърде малко - че обича баскетбола, има кратка кариера като каскадьор и се интересува живо от йога, като дори продуцира филми за духовната и физическа практика.

Откакто е на шефското място, новият изпълнителен директор на киноцентъра тази седмица за първи път се срещна с журналисти от печатни и електронни медии.

"Отговарям за 400 служители, а на предишния си пост бях началник на петима. Така че разликата е голяма. Това беше първото голямо предизвикателство, пред което се изправих, когато бях назначен за изпълнителен директор. Но всъщност в "Ню Бояна" работя от 2011 г., когато дойдох тук да правя проекта The Ultimate Yogi - комплект дивидита за йога. На следващата година направих още един проект, след което започнах да работя с вуйчо си по „Непобедимите 3“ и „Херкулес“, а също и малко по "Живи машини" с Антонио Бандерас."

"От 12-годишен съм по снимачните площадки, на 15 бях по-често там, отколкото в училище. Като тийнейджър ми се струваше най-интересно да съм каскадьор. Но така и не се реализирах. Имам един смешен случай: Снимахме "Американски нинджа 2" бях един от нинджите - Стийв Джеймс бягаше от нинджите, ние го преследвахме и стигнахме до един дълъг коридор, в който стените са от картон и по тях има глинени саксии. Започват да стрелят по нас, парченца от саксиите хвърчат над главите ни, ние падаме и умираме. В един момент ми се стори, че чух че режисьорът казва "стоп" и се надигнах. Гледам - всички други нинджи са мъртви, само аз - изправен. И така провалих сцената, а нямаше как да се заснеме наново, защото всичките саксии бяха ръчно изработени и нямаше повече. Та това е - моето славно участие в киното. Режисьорът искаше да ме убие."

Ярив Лернер разказа за работата на Киноцентъра, където всеки момент започват снимките на поредната голяма боливудска продукция в България - "Шивая". Той осветли журналистите и за два важни за българите проекта - филми за царете Борис III и Калоян.

"Историята за цар Борис Трети и ролята му за спасяването на българските евреи е много интересна. Научавам все повече с всеки изминал ден. На 8 януари получихме първоначалния вариант на сценария. Той би трябвало да е готов на 1 март. Всичко става с консултации с експерти. Ще разговаряме и със сина му Симеон Сакскобургготски." Между другото, Лернер съобщи, че Дарина Павлова е сред копродуцентите на тази лента.

Филмът за цар Калоян ще е съвсем различен. Разказът се развива в контекста на Четвъртия кръстоносен поход и се върти около отношенията на българския цар с папа Инокентий Трети. На 16 февруари идва сценаристът - Голан Рамрас, да разговаря със специалистите, един от които е професор по история в Софийския университет.

Г-н Лернер заяви, че засега от Бояна са избрали американски сценаристи и обясни защо:

"Първо, американците знаят малко по-добре английски. Филмите се правят за международния пазар, затова ще са на английски - разбира се, ще сложим и български субтитри - позасмива се той. - Второ, всеки човек може да ви разкаже някаква история. Въпросът е дали ще се намери кой да я слуша. От добрия сценарист - независимо дали е българин, американец или французин, се иска да я разкаже по такъв начин, че всеки зрител да намери в нея нещо за себе си. Тоест не е важно дори колко добър писател е сценаристът. Важно е дали може да разкаже историята така, че тя да стане близка и разбираема за възможно най-голям кръг от хора. Възможно е да вземем и български сценарист. По филма за цар Борис III все още не сме сигурни, че имаме подходящия автор. Но принципно сме наели изпитани автори, които имат зад гърба си много филми. Сценаристът на филма за цар Калоян е Голан Рамрас, който работеше за Marvel Studios. Той е автор на сценариите на "Мистър и Мисис Смит", "Железният човек" и др. Миналата година беше тук като преподавател в нашата филмова академия."

Шефът на "Ню Бояна фимс" обясни в общи линии как стават нещата от продуцентска гледна точка. "Имаш страхотен сценарий, с него привличаш добър режисьор, а той си набира страхотен екип. Поканили сме Мел Гибсън да режисира филма за цар Калоян. Изпратихме предишен вариант на сценария за цар Калоян на асистента на Мел Гибсън. Той в момента работи в Австралия, но когато се върне, ще се свърже с нас. Междувременно ние се опитваме да подобрим сценария."

Той уточни, че не можем да очакваме филмите да са готови още тази година. При най-благоприятно развитие на нещата ще можем да видим на екран двете продукции най-рано през 2017 г.

"Сценарият на филма за цар Калоян ще е готов първи. Надяваме се до края на годината да започнем снимките. След това 30-54 дни е самото заснемане, а постпродукцията продължава 6-9 месеца. Ако не ни мине котка път, трябва да бъдат пуснати през 2017 г."

На въпрос дали няма да бъдат избрани български актьори да изпълнят ролята на българските царе, Ярив Лернер обясни, че това е решение на режисьорите. "Мел Гибсън всъщност предпочита да работи с български актьори. Но, разбира се, няма да подбираме актьорския състав според това от коя националност са, а според това дали са подходящи за ролята."

За филма си "Страстите Христови" Мел Гибсън покани Христо Шопов да изиграе Пилат Понтийски и Христо Живков за образа на Йоан. Ако мегазвездата се съгласи да дойде да режисира новия исторически филм на "Ню Бояна", това ще е второто му идване в България - през 2013 г. беше тук за да участва в "Непобедимите 3".

"Когато направиш филм, може да го продадеш предварително - припомня г-н Лернер. - Филм, който се очаква да набере повече средства - като екшъните например, е лесен за предварителна продажба. Но исторически филм - това е по-трудно. Зависи от звездите, които участват.

Един филмов проект може да ангажира на работа към 500-2000 души, без да броим и заетостта на хотелите, ресторантите и т.н. От тези хора с годините българите стават все повече. Първоначално режисьорите си водеха собствен екип, с който да работят, но вече предпочитат да използват български професионалисти. Около 88% от екипа на една чуждестранна продукция са българи."

"В Бояна започнахме обучение - семинари за актьори, новата стажантска програма "30 под 30" (30 души на възраст под 30 г. се обучават в различните специалности в киноиндустрията) и киноучилището. Обхванали сме целия процес. Студентите пишат сценарии, един от тях се подбира и по него се заснема филм - до завършен продукт. Участват 63-ма студенти, повечето българи, но има канадци, германци, италианци и французин. Има ментори във всеки етап от продукцията, те наблюдават студентите и подбират тези, с които ще работят. Не е нужно да са завършили университет, за да участват. Единственото, което е необходимо, е да имат голямо желание да работят в киноиндустрията. Има много професии, за чието съществуване дори не се знае, а са толкова важни.

Истината е, че си създаваме и набираме кадри. Например през 2012 г., докато снимахме "Херкулес" и "Живи машини", подготвяхме и трети филм - "Илайза Грейвс". Студиото има капацитет да се снимат 4 средномащабни филма едновременно. Но ние имахме достатъчно хора само за две продукции. Бих искал тук да се снимат по 4-5 продукции, но няма достатъчно специалисти.

Търсим да купим земя, за да разширим дейността. Не в квартал Бояна, а в страната. Но всъщност земята не е най-важното условие, за да изградиш едно филмово студио. Хората, които ще работят в него - те са най-важното. Другото е обикновено недвижимо имущество."

Разбира се, става дума и за йога. Оказва се, че Ярив организира голям фестивал на Боровец. От 18 до 22 август там ще се стекат учители по йога от цял свят. "Причините са две - да споделя учението и практиката на йога, а другата - да споделя България с останалия свят, която е много красива страна, останала непокътната в много отношения. Хората са топли и дружелюбни. Странното е, че като го кажа на някой българин, обикновено ме гледа с почуда. Но е така, наистина сте такива."

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Култура