Георги Вълев от „Килърите“: Властта и бизнесът убиха Петър Христов

Дете е със счупен крак в болница, след като е блъснато на пешеходна пътека във Варна

Премиерът Бойко Борисов обсъди темата за единния цифров пазар с министър-председателя на Люксембург Ксавие Бетел

Удължиха извънредното положение в Турция с още три месеца

Вижте акцентите от броя на „Труд“ в петък, 19 януари 2018

Отвод на съдията по делото Мартин Петров – „УниКредит Булбанк” Бивша служителка на трезора обявена за национално издирване

Цветан Цветанов проведе серия от работни срещи в Лондон

Германия задмина САЩ като световен лидер Рекордно ниско доверие към Съединените щати, изпреварва ги и Китай

Екатерина Захариева: Договорът за добросъседство с Македония няма да остане само на хартия

Турция търси руска подкрепа за щурм в Сирия САЩ отричат за новата “сирийска армия”

500 милиона лева търсят общините за туризъм Най-скъпият проект в картата на ресорното министерство е на община Челопеч за Моторспорт парк на стойност 120 млн. евро

Влак блъсна изоставена каруца в Казанлък, спряно е жп движението между София и Бургас 

Румен Порожанов: България притежава значителен потенциал за производство на качествена продукция

Божидар Данев, председател на АОБР, пред “Труд”: Зелените блокират инвестиции и работни места Когато икономиката не се развива, няма работа и увеличение на доходите

Кремъл: Новият закон за суверенитета на Киев се равнява на подготовка за война

Номинираният за 6 „Оскар“-а „Спотлайт“ тръгва по кината

Номинианият за шест статуетки „Оскар“ филм „Спотлайт“ тръгва по кината на 19 февруари. Филмът разказва удивителната истинска история за отличения с награда „Пулицър“ екип „Спотлайт“ от разследващи журналисти на в. „Бостън Глоуб“. Той през 2002 г. шокира града и света с разкритията си, че католическата църква систематично е прикривала многобройни случай на педофилия, в които са замесени над 70 местни свещеници.

Когато през лятото на 2001 г. новоназначеният редактор Марти Барън (Лив Шрайбер) пристига от Маями, за да застане начело на Глоуб, сред първите му задачи е да възложи на екипа на „Спотлайт“ да проследи материал за местен свещеник, обвинен в сексуално малтретиране на десетки млади енориаши в продължение на 30 години. С ясното съзнание, че преследването на католическата църква в Бостън ще има сериозни последици, редакторът на „Спотлайт“ Уолтър „Роби“ Робинсън (Майкъл Кийтън), репортерите Саша Пфайфър (Рейчъл Макадамс) и Майкъл Резендес (Марк Ръфало) и изследователя Мат Карол (Брайън д‘Арси Джеймс) започват да дълбаят все по-навътре в темата.

И преди разследването на „Спотлайт“ са разкривани отделни случаи на сексуална злоупотреба от страна на католически свещеници. Но тяхното задълбочено, съвестно проверено фактологически експозе, разкрива мащаба на извършените престъпления от духовници и участието на Църквата в защита на своите служители от наказателното правосъдие с невиждана дотогава прецизност.

Продуцентите Никол Роклин и Блай Пейгън Фауст влагат усилията си за трансформиране на драматичната история за разследването на Бостън Глоуб на случаите на сексуален тормоз във филм за голям екран. „Помислихме си, че това е най-невероятното нещо, което сме чували, – казва Фауст. – „Спотлайт“ се заема с разследване на институция, която има власт, пари и ресурси, показвайки на хората, че никой не е недосегаем.“

За журналистиката

„Спотлайт“ е свързан с интересен начин с класиката от 1976 г. „Цялото президентско войнство“. Филмът за разследването на Удуард и Бърнстейн по скандала Уотъргейт носи „Оскар“ на Джейсън Робардс за ролята му на редактора на Washington Post Бен Брадли. Той е баща на създателя на „Спотлайт“ Бен Брадли Младши.

Първият филм вдъхновява ново поколение журналисти, които да разследват институциите без ограничения в името на истината. През 2015 г. „Спотлайт“ обръща внимание на добродетелите на разследващата журналистика в момент, когато мнозина смятат, че тя се изразява единствено в 24-часовите новинарски емисии, клюки за знаменитости и сензационни интернет клипчета.

„През последното десетилетие и половина много вестници са притиснати финансово и голям брой опитни журналисти загубиха работа“, отбелязва продуцента Никол Роклин.

„Кой вестник с орязан бюджет може да си позволи ресурсите и работната сила, за да поеме истории като тази? Ако тези репортери не бяха прекарали години от живота си в проучване на случаите, дали истината някога щеше да излезе наяве? Така че всъщност е доста плашещо, че разследващите екипи са изчезнали от редакциите на вестниците из страната“, предупреждава той.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.