Общините Търговище и Попово търсят близо 5 млн. лв. за сметището

52 души са загинали при запалването на автобус в Казахстан

Жители на Смолян се страхуват да напускат домовете си заради силния вятър

МОН посочи в кои училища не се учи заради грип или бури, вижте къде са те

Откраднали пари от джипа на бизнесмен

Кристиан Костов спечели награда на публиката за европейски дебют

Анулираха всички полети на амстердамското летище „Схипхол“ заради тежки бури

Валентин Радев заминава на работно посещение в Гърция

ГДБОП пресече незаконно разпространение на роман на Дан Браун в интернет

Български студенти разказват на ученици какво е да учиш в Холандия

Бургазлии масово търсят спешна помощ в УМБАЛ Близо 31 000 души са приети в държавната болница

Край на сагата със сградата на Турското консулство Наследниците обезщетени със земя и имоти в центъра на града

Община Свищов отпуска 1000 лева помощ на трите жени от къщата на ужасите Психолози започват работа с майката и двете сестри

Съдят шофьор, убил възрастен мъж заради забележка на пътя

С два вълка свърши ловът на глигани под Миджур

Българският филм „Жалейка“ с награда на Берлинале 2016

Александър Донев, Берлин, специално за „Труд“

Студентският филм „Жалейка“ на българската режисьорка от берлинската Академия за кино и телевизия Елица Петкова получи едната от двете награди на официалното жури в секцията 14+ от конкурсната програма „Поколения“ на 66-ото берлинале. Журито включваше двама лауреати от предишните издания на фестивала – датския режисьор Сам де Йонг и английския му колега Петрос Силвестрос, както и австралийската продуцентка Лиз Уотс. В своята мотивировка за наградата на „Жалейка“, главната роля в който изпълнява дебютантката Ана Манолова, те казват: „Бяхме развълнувани от тази умна алегория за разместването на културните пластове и сблъсъка на нови и стари ценности в една Европа, далече от големите градове.

С великолепно око за детайла естествеността на този филм, съчетана със завладяваща история за млада жена, която търси своето собствено място в света и постига свободата, е реализирана брилянтно както чрез актьорското изпълнение, така и чрез режисурата.“ Голямата награда в същата секция получи филмът „Растения“ (Las plantas) на чилийския режисьор Роберто Доверис.

Лентата на Елица Петкова е номинирана и за наградата за първи игрален филм на Берлинале 2016, за която се състезават само 18 дебюта от всички конкурсни програми на фестивала. В журито, което ще определи победителя, са швейцарската режисьорка Урсула Майер, италианският актьор Енрико Ло Версо и мексиканският режисьор и продуцент Мишел Франко, носител на награди от Кан, Берлин и Венеция.

„Жалейка“ е заснет изцяло в България с подкрепата на Нов български университет от екип, който включва български и немски студенти. Извън тях в него участват още продуцентът Светослав Драганов и актрисата Снежина Петрова. Елица Петкова, която е режисьор и сценарист, учи от 2011 г. в берлинската Академия за кино и телевизия и има поредица от късометражни филми, последният от които „Отсъстващ“ участва през миналата година в конкурсната програма за студентски филми на фестивала в Кан. „Жалейка“ е първият й филм на българска тема и има за тема лични преживявания на авторката, обогатени с впечатленията от срещата й с атмосферата и жителите на село Пирин. Тя случайно попада в него и решава именно тук да заснеме българския си филм, който първоначално е 30-минутна новела. Едва в Берлин в разговор със своя преподавател Рали Ралчев разбира, че това е същото село, където той е заснел като оператор „Писмо до Америка“ на Иглика Трифонова. За да предаде най-пълно автентичността на преживяването, Елица Петкова решава да работи с колкото се може повече непрофесионалисти, основно местни жители, които се включват в работата по филма с пълна отдаденост.

„Жалейка“ ще бъде показан съвсем скоро и в България на предстоящия София филм фест, който започва на 10 март, където ще се състезава за Голямата награда на София в международния конкурс за първи или втори игрален филм.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.