Микробус се преобърна край Разлог

Осъдиха родители, държали бебето си на веганска диета

Британска телевизия прави филм за Путин Разказва как той е променил света

Известни турски актьори изгряват на малкия екран

Макрон и Джонсън обсъдиха Споразумението за Брекзит в Париж

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 23 август 2019

24 домашни стопанства не са изпълнили предписанията срещу африканската чума по свинете

Арест за снимки под женски поли в Испания

„Елаците-Мед” чества две годишнини От 20 години те са в групата на “Геотехмин”

Няколко души загинаха от мълния при внезапна буря в Полша

България приема еврото най-рано през 2023 г.

Фандъкова проверява ремонта на Северен парк

В кожата на „Комисар Рекс” са влизали пет немски овчарки

Италия опитва да избегне избори Левицата постави пет условия за коалиция с „Пет звезди”

КАТ свали табелите на автомобил и ги загуби Собственичка на кола от Кърджали 6 месеца чака справедливост

Предумишленото убийство на телефон 112

Системата за спешни повиквания оставена без поддръжка. МВР разработва концепция за нова срещу 50 милиона

От близо година системата за спешни повиквания на тел.112 работи на магия.

Причината е липса на поддръжка от квалифицирани специалисти. Министър Бъчварова обяснява, че МВР се опитва да реши проблемите със собствени сили, като използва ведомствени кадри от дирекция „Комуникационни и информационни системи“. Те обаче нямат нито необходимите сертификати, нито познават сложната система. Борят се с техническите проблеми, доколкото им стигат силите.

Вътрешният министър твърди, че от началото на тази година не е имало прекъсване или забавяне на работата на тел.112. Твърденията й се опровергават от „Пазарно проучване за отстраняване на повредите и възстановяване на функционалността на системата” на единния спешен номер, качено преди седмица на страницата на МВР. От него става ясно, че има сериозни проблеми като:

1 Липсва локализация за повикващия абонат.

2.Нарушена маршрутизация (рутиране) на обажданията към съответните регионални центрове на 112 по местоназначение на инцидентите.

3.Периодично спиране на работата на сървъра за справки поради нарушена синхронизация на данните.

4.Невъзможност за извеждане на цялата информация от архивната база данни и др.

Всичко това означава, че системата работи като обикновен телефон, на който операторите записват на ръка сигнала, след това уточняват кой е най-близкият център, към който да го предадат, и всичко това води до огромно забавяне. Цената за съжаление се плаща с човешки животи.

От страницата на МВР става ясно и че се търсят 30 оператори за шестте центъра на тел.112 в София, Монтана, Русе, Варна, Бургас и Кърджали. Общият брой работни места е 116, което означава, че 25% от тях в момента са вакантни и че има сериозен недостиг на хора, които да приемат сигналите.

Как се стигна дотук

От април 2015 г. системата на единния номер за спешни повиквания не се поддържа. През февруари м.г. МВР, което отговаря за нея, обявява обществена поръчка за следгаранционно обслужване в срок от две години. Стойността е 3,3 млн. лв. Печели фирмата, която и до този момент е извършвала дейността. Ръководството на МВР обаче не сключва договор с мотив, че няма пари. Опитва се да решава техническите проблеми, свързани с тел. 112, със собствени сили.

Бивши оператори разказаха пред „Труд“, че специалисти от МВР се опитват да кърпят системата, като работят на принципа „проба- грешка“. Мъчели се с налучкване да намерят решението. „Уж отстраняват проблема, а след час той отново се появява“, разказа източникът ни.

И поясни, че си тръгнал, защото му омръзнало недоволни граждани да го хокат заради неработещата система. Бившият оператор разкри как през трите месеца, докато работел непрекъснато, се налагало да действат в авариен режим, т.е. да правят всичко на ръка. „На един тефтер записвахме адреса, ако е селище, което не знаем къде се намира, отваряхме мазен указател като този на пощите за кодовете и в него ровехме, докато открием областта, след това започваше търсенето на телефон на съответната служба, към която да предадем сигнала.“

„Често има грешки с локализацията на пациентите, проблем е и че хора, които нямат медицинско образование, не само приемат сигнала, но преценяват каква е степента на спешност“, коментира проблемите със 112 пред „Труд“ и председателят на Националната асоциация на работещите в Спешна помощ д-р Десислава Кателиева. Тя обясни, че често екипите на Спешна помощ стават обект на агресия заради закъснение, а причината е бавната реакция на операторите от 112. Те пък се оправдават с ръчния режим, при който вместо за 3 минути предаването на сигнала към съответната служба става след 8-10 минути.

Така изглежда реалната картина в системата за спешни повиквания. Потърсихме обяснение как се е стигнало до скапването й от фирмите, които са я изградили, и от ръководството на МВР. Тезите им се разминаха драстично.

Обясненията на фирмите

„Договорът на „Контракс“ за близо 27 млн. лв. беше за цялостно изграждане и въвеждане в експлоатация на системата, а софтуерът като част от нея бе доставен от „Сименс“ и работи в много страни по света. След изграждането поддръжката на софтуера се извършва от „Сименс“, респективно негови представители за България”, обясни собственикът на „Контракс” Йордан Йорданов.

Управителят на фирмата, която е поддържала системата – „Ентърпрайз Комюникейшънс Груп“, Васил Ботушаров е категоричен, че системата е интегрирана за полиция, пожарна и има изнесени работни места в Спешна помощ и другите служби. Той обяснява, че многократно са подавали сигнали към МВР, че срокът на годност на част от хардуера, с които е изградена системата, е изтекъл. Предупреждавали са, че това води до рискове за нормалното й функциониране (сървърите например имат 5 г. експлоатационен живот).

Предмет на договора на „Ентърпрайз Комюникейшънс“ с МВР от 2013 до началото на 2015 г. за поддръжка включвал единствено подмяна на дефектирали части – платки, монитори, клавиатури, слушалки и т.н., но не и ъпгрейди на отделните софтуери на интегрираната система 112.

„Подобни системи, изградени от „Сименс“, работят в редица държави, без значение как се казват поделенията на „Сименс“, които са ги изградили. Всички лицензни такси са редовно заплащани, което гарантира съпорта, който е получаван от отделните производители на системите в състава на 112”, обясняват от фирата, която е поддържала системата.

Обвиненията на МВР

„Трудностите са свързани с липсата на квалифициран персонал, технически и софтуерни проблеми. Паметта, в която се съхраняват записите, е изключително малка и системата забива. Преди няколко месеца направихме така, че да се пренапише софтуерът.” Тази експертна оценка е дадена от вътрешния министър Румяна Бъчварова. Странно е как специалисти от МВР са пренаписали софтуера!

Истинските причини защо е оставена да се скапва системата на спешния телефон станаха ясни от отговор на Бъчварова на парламентарно питане. На 15 април в НС тя обяви, че Националната система 112 не е интегрирана и на практика е телефонен център, за който са изхарчени над 50 млн. лв. Казва и че към 2015 г. най-критичната техника и софтуерни продукти, с които е изградена системата, вече или извън поддръжка на съответните производители. И предлага решение на проблема – изграждане на нова интегрирана система.

Признава, че вече е създадена междуведомствена работна група под ръководството на МВР с участието на министерствата на здравеопазването, на транспорта и на финансите, която да разработи концепция за новия модел за обслужване.

Във въпросната междуведомствена група се оказва съветникът на Румяна Бъчварова в политическия й кабинет Васил Величков.

Пред „Труд“ той обясни, че голяма част от специализирания хардуер (сървъри, комуникационно оборудване) е отвъд края на жизнения си цикъл и не се поддържа от производителите, поради което МВР предприема необходимите стъпки да бъде осигурен нов хардуер. Впрочем още преди три години МВР е информирано за необходимостта от замяна на хардуера и актуализация на софтуера, от фирмата, която е поддържала системата, но нищо не е направено.

Очевидно е, че системата на тел. 112 не блокира нито от къса памет, нито от остарял софтуер, нито заради липсата на обучени кадри. Спирането на поддръжката от квалифицирани специалисти е равнозначно на убийство на системата. И дали това убийство не е предумишлено – в името на 50 млн. лв., колкото ще струва изграждането на нова система?

Ясно е, че старата ще трябва да бъде кърпена, докато се завърши бъдещият проект. В противен случай санкциите на ЕС за спиране на единния телефон за спешни повиквания може да стигнат до 20 000 евро на ден!

На територията на целия Европейски съюз действа единен телефонен номер 112 за спешни повиквания. Въведен е, за да улесни достъпа до службите за спешно реагиране при извънредни ситуации в европейските страни. Разговорите със 112 по мобилен или стационарен телефон са безплатни, номерът може да бъде избран и при заключена клавиатура. В България Националната система 112 започва работа през септември 2008 г. До началото на 2015 г. проблеми с телефона за спешни повиквания нямаше, като се изключат няколко токови удара, които наложиха за часове да се отварят специални телефони за спешна медицинска помощ.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.