Товарен автомобил блъсна излязла внезапно на платното каруца

Ед Шийран имал само 2-ки по музика в колежа

Клошар подпали покрив, съседи гасиха огъня сами

Експерт: Розовото фламинго вече не е необичайна гледка в България

Пожари изпепелиха лек автомобил и селскостопанска постройка Пламъците са засегнали и необитаема къща в свищовското село Алеково

Повдигнаха обвинение на майката на починалото бебе в село Падеш

Пищните форми на Клои Кардашиян

13 с интерес към АЕЦ „Белене“, 7 искат да са инвеститори

Световен отровител 19 със серен двуокис е България (обзор) 350 000 тона от отровния газ изхвърлила страната ни в атмосферата през 2018 г.

Кейти Холмс и Джейми Фокс се разделиха

Засипват с пръст старото сметище на Свищов

Премиерът Борисов към министъра на външните работи на Йордания: Убеден съм, че настоящото посещение ще даде нов тласък в нашите двустранни връзки

Арестуваха мъж, предлагал фалшиви здравни книжки на работници в Слънчев бряг 20-30 лева вървял пакетът здравни документи

Фин прах от африканските пустини минава над страната ни Запрашването ще е най-значително в сряда

Заловиха апаши, задигнали 1000 лева от товарен автомобил Крадците първо спукали гумата на камиона, за да отвлекат вниманието на шофьора

Одит на Сметната палата установява пропуски в професионалното образование

Министерството на образованието и науката не прави достатъчно за осигуряване на условия за качествено и ефективно училищно професионално образование за потребностите на пазара на труда, сочат данните от одита на Сметната палата за периода 2012 – 2014 година, съобщава пресцентърът на институцията.

Анализът показва, че съществуващата мрежа от професионални гимназии и училища с професионални паралелки не е съобразена със социално-икономическите характеристики на съответния регион.

Годишният държавен план-прием в държавните и общинските училища се извършва без да има конкретни данни за потребностите на пазара на труда. Липсва единна система за планиране на държавния план-прием.

В професионалното образование има тенденция за намаляване на броя на дипломираните.

Професионалното образование се извършва в 367 държавни и 157 общински професионални гимназии и училища. Държавните училища с професионални паралелки намаляват, а бавно се увеличават общинските.

Общият брой на отпадналите ученици от системата на професионалното образование е 18 364. Данните показват постоянна тенденция на увеличаване на отпадащите ученици от него, което е тревожен факт.

Одитът посочва различни причини за тези тенденции, като липса на интерес към този тип образование, очаквания за нископлатен и непрестижен труд, регионално и демографско развитие, социални, микро и макроикономически фактори, глобализация и адекватна реакция на отговорните институции.

Списъкът на професиите за професионално образование и обучение включва 47 професионални направления с 239 професии и 570 специалности.

В края на 2014 г. са приети 189 държавни образователни изисквания за придобиване на квалификация по професии, с което е предоставена възможност за разработване на учебната документация.

Липсват държавни образователни изисквания за придобиване на професионална квалификация по останалите професии и специалности, липсва актуализация, и това не осигурява равни условия за изготвянето на учебната документация в професионалното образование.

Няма действаща система за проследяване на реализацията на учениците, завършили професионално образование, което не създава условия за ефективното му управление.

Други констатации и изводи от одита са, че липсва развита система за оценяване на качеството на професионалното образование, което не осигурява условия за обвързване на финансирането с неговото качество. Не са осигурени достатъчно средства и добро сътрудничество с организациите на работодателите за модернизиране и осъвременяване на материално-техническата база на училищата.

Проведени са незначителен брой обучения на учителите, което не създава предпоставки за повишаване качеството на образованието.

Големият брой учители от по-висока възрастова група и намаляването на броя на младите учители поражда риск за осигуреността с подготвени педагогически кадри през следващите години.

От утвърдените от министъра на образованието и науката национални изпитни програми, само 62 на сто са разработени по държавните образователни изисквания, останалите се базират на утвърдените учебни програми.

Не е осигурена равнопоставеност на учениците от професионалните училища при оценяването на постигнатите знания, умения и компетентности в професионалното образование.

В резултат от извършения одит са дадени 22 препоръки на министъра на образованието и науката, които трябва да бъдат изпълнени в срок до шест месеца.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.