Черноморски туристически форум: Ще се рекламираме ударно във Великобритания, Полша, Чехия, Словакия

Бургас и съседните общини ще бъдат представени в големи европейски градове като общ туристически продукт. Масирана реклама по примера на Турция започва до дни по гари, метра и възлови места на няколко европейски града, съвместно с Министерство на туризма. Това стана ясно вчера, по време на конференцията "NextHome Black Sea" 2024: Черноморски форум за ваканционни имоти, която се проведе в бургаския хотел "България". 

Форумът бе открит от изпълнителния директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (Bulgarian Association of Hotel Executives – BAHE) Георги Дучев. Събитието събра предприемачи, професионалисти в управлението на имоти, архитекти и други специалисти, които обсъдиха предизвикателствата и възможностите за инвестиране, проектиране и управление на ваканционни имоти по Българското Черноморие. 

„Идеята ни е да се рекламираме като съвместен продукт, като Бургас ще е центърът, но заедно с него да върви реклама за спа туризъм в Поморие и културен туризъм в Несебър. Рекламата ще е по метростанции, билбордове, както и масирана дигитална“, съобщи заместник кметът с ресор "Туризъм" в Община Бургас- Манол Тодоров.

Той наблегна, че се работи усилено за привличане на събития от спортния календар, които ще доведат туристи и през неактивните месеци. За „Арена Бургас“ има заявки още от януари, допълни той. Освен това, Бургаският залив трябва да стане привлекателен за международни регати.

Спад на израелските туристи след военния конфликт

Израелските туристи у нас са по- малко, след началото на военния конфликт между Израел и Палестина. Във варненския хотел "Черно море" тенденция за спад на израелските туристи бе отчетлива, коментира пък Веселина Попова - клъстър генерален мениджър на хотели "България" - Бургас и "Черно море" - Варна.

"Хотелите, които имаме в Бургас и Варна, са почти идентични. Единствената разлика е по отношение на целогодишната заетост, във Варна тя е малко по-висока, като през 2023 година отчетохме най-високата заетост. Добри бяха и резултатите в Бургас", каза още Попова. Тя добави, че въпреки добрите резултати, проблем остава липсата на достатъчно атрактивни събития през месеците извън активния летен туристически сезон, които да привличат туристи. 

Изключение правят театралните постановки, оперните спектакли и няколко по-малки събития. В Бургас ситуацията е идентична. Във Варна обаче положението облекчават полетите до Летище Варна, сред които е и редовната линия София - Варна. 

"Голяма част от посещенията във варненския ни хотел са бизнес клиентите, част от гостите ни се възползват и от възможностите за хазартен туризъм. До преди два месеца посрещахме много израелци. За съжаление към момента това не е така по ясни за всички ни причини. Има някакви наченки на възстановяване на този пазар, но още е твърде рано да правим някакви положителни прогнози за настоящата година", каза още Веселина Попова. 

Ваканционни имоти са все по-търсени в региона, а семействата остават по няколко месеца в жилищата си като работят от разстояние

Друга тема, която беше разисквана на форума беше строителството на ваканционни имоти. Прогнозите са за забавяне на вторичния пазар на ваканционни имоти, което работи в полза на отдаването под наем или използването им като втори дом.

"Сегментът на ваканционните имоти в сектор Строителство претърпява значителни промени през последните години, под влияние на нови потребителски предпочитания, технологични постижения, променящата се икономическа среда, както и на регионалните военни конфликти", заяви по време на конференцията Радослав Котларов, изпълнителен директор на ГБС Инвест и управляващ GHome, бранд за жилищно строителство на Главболгарстрой.

"Инвеститорите, насочващи се към строителство и продажби на пазара на ваканционни имоти, трябва да бъдат адаптивни към новите реалности, за да постигнат устойчив успех на този динамичен пазар", отбеляза Радослав Котларов.

Тенденциите в сектора на имоти, предназначени за почивка включват сгради, осигуряващи устойчивост и екологичност, технологично обезпечени "умни" домове, пространства с възможности за работно място от дистанция, добро местоположение и иновации. Инвеститорите включват зелени строителни практики, енергоспестяващи технологии и екологични материали, за да привлекат купувачи, които са насочени към пълноценен живот и опазване на околната среда, обясни Радослав Котларов. Според него местоположението остава критичен фактор за успеха на инвестициите във ваканционни имоти. Инвеститорите все по-детайлно оценяват възможните райони, като задължителните изисквания са за налична добра туристическа инфраструктура, лесна достъпност и потенциал за растеж и развитие на локацията.

Специален гост на събитието беше представител на Build Europe ("Билд Юръп") -  организацията, която събира повече от 30 000 предприемачи в жилищното строителство от различни страни. Историята на Build Europe започва през 1958 г., като международна асоциация за научни цели, но от самото начало организацията подкрепя и защитава интересите на предприемачите и строителите на жилища в Европа. Днес Build Europe се позиционира като представител на предприемачите пред европейските институции, както и пред заинтересованите страни.

Проблемите в строителството на жилища са едни и същи за цяла Европа, каза Федерико Лазари, изпълнителен секретар на Build Europe. Той отбеляза, все по-отчетливата тенденция малките и средноголемите градове да привличат повече хора, особено по-млади. В картината се вписват и ваканционните имоти, където хората остават по-дълго.

Строителството вече не е същото. Зелени градове, иновативни материали, енергийна ефективност, декарбонизация, чиста енергия - все фактори, които му влияят. Инструментите на Европейския съюз, регулациите, промениха новото строителство, но и предизвикаха реновиране на съществуващото, на старите сгради, казва Федерико Лазари и добавя: Това няма как да не се отрази на финансирането - от една страна на инвеститорите, от друга - на банките.

По-късно, пред журналисти, Федерико Лазари каза, че Build Europe се стреми да привлече европейските държави към по тясно сътрудничество при прилагането на европейските зелени политики в жилищното строителство. За него Източна Европа е ключов регион и е много важно държавите, сред тях България, да споделят опит и решения, които предлагат - в строителството, в държавната политика, особено при реновиране на стари сгради, зелените инвестиции. Санирането на съществуващото строителство струва много, затова, според Федерико Лазари е работа на държавата да предложи подходяща данъчна политика, която да облекчи процеса.

По време на конференцията проектите си за ваканционни комплекси представиха три компании: Harmony Group (Harmony Suites), с изградени няколко обекта в Свети Влас и к.к. Слънчев бряг, където ще строи и най-новия си ваканционен комплекс; "Сова архитектура и дизайн", с ваканционния си комплекс в Боровец, и GHome (Главболгарстрой), с най-новия си проект "Лира".

Комплексът "Лира" ще бъде изграден зад ваканционен комплекс "Свети Тома". С неговата реализация ще надградим туристическата инфраструктура и удобствата за собствениците в района", каза Радослав Котларов.

Инвеститорите все повече отделят внимание на екологични строителни материали, използване на възобновяеми енергийни източници и нови технологии. Затова в проекта са заложени висок клас материали - каменна облицовка, дъсчена обшивка, а топлоизолацията е минерална вата с дебелина 12 см.

Сградата ще се състои от две самостоятелни тела, с общо 55 апартамента, от които 6 тип студио, 37 двустайни и 12 тристайни. Планирано е изграждането на подземен паркинг за 76 автомобила. Сградата ще бъде на 4 етажа, свързана с пречиствателната станция.

В проекта са заложени и богато озеленен вътрешен двор, контрол на достъпа, детска площадка, заведение за хранене и вело център със сервиз, както и салон за красота, обясни Радослав Котларов по време на конференцията.

Плановете са строителството да започне в идните седмици, като вече са завършени успешно всички процедури по градоустройство и нормативни изисквания, за да може фаза 1 на строителството да бъде изпълнена преди началото на туристическия сезон.

Пред журналисти Котларов наблегна на предпазливостта и добрата преценка при бизнес решенията. Ние сме консервативен инвеститор, каза той, отказваме предложения, оценяваме ползите, разходите, важна е цената на земята. Не гоним бройки, а качество, подчерта изпълнителният директор на ГБС Инвест.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Туризъм