В турската историография има тенденция да се гледа на завоеванието по-скоро като на благодат
Читателите на “Труд” знаят, че в няколко броя представям антибългарските тези на нидерландския историк Махиел Кийл, които за съжаление намират доста последователи и у нас. В тази статия се спирам на една от основните тези на автора, касаеща най-драматичната страница от българската история - османското завоевание през XIV в. В увода към българското издание от 2002 г. на издадената през 1985 г. на английски език книга “Изкуство и общество в България през турския период” Кийл отбелязва, че пише “с много обич към България и нейния народ”. Дали наистина е така?
Червена нишка в повествованието на нидерландеца е как османците създават през XIV в. империя, позволила на българската християнска култура да съществува и просперира. Обратно - с възстановяването на българската държава през XIX в. високото османско изкуство е потъпкано и унищожено. Друг лайтмотив в цялата книга е за слабото развитие на българската култура и изкуство преди нашествието, което предопределя и ниското им ниво по време на османския период.
“Присъдата” на Кийл за българския народ е еднозначна: “скромен, смирен, най-лош в сравнение с всички останали хора на Балканите; с малък, ако не почти никакъв автентичен принос, и внос на всичко хубаво отдругаде.” Неговата “любов” избуява именно в разказа за османското нашествие. Нидерландецът направо се подиграва със случилата се в края на XIV в. национална трагедия и нарича насмешливо изследванията на българските учени “теория на катастрофата”. “Станало е почти клише всички проучвания, свързани с годините на османското владичество, да припомнят ужасите на завоеванието с неговите уж драматични разрушения.” В книгата си Кийл се гаври и с използваните от наши класици като Вазов понятия “иго” и “робство”.
Съвсем друго е отношението на нидерландеца към турската историография. С вълнение той разказва за “потомците на господствалата векове наред империя, разпростряла се на три континента”. Ето защо турският “подход е доста по-многопластов и не така еднолинеен, както при българите, ограничени в тяхната мисъл и действие от малката си планинска страна.”
Според Кийл, неговите български апологети и турските историци, в навечерието на завоеванието балканските народи се намират в “ужасна разруха”, причинена от междуособиците между тях. Страшна е обрисуваната картина на беззаконията, на които са подложени българи, гърци и сърби от собствените им управници. Те пъшкат от ужасите на непрекъснати войни и тегобите на непосилни данъци. Огромни територии са напълно обезлюдени, а които не са избити в сражения, загиват от бушуващата чума.
Османците само се възползват от ситуацията. Ето защо българите въобще не са изтикани масово от плодородните равнини, както се твърдяло неправилно. Турците не са взели най-добрите земи, за да оставят планинския пущинак за обработка от бегълците, които те са прокудили. Моделът на колонизация, казва Кийл, по-скоро се определял от фактора на образуваното след междуособните войни “свободно място”.
По този начин “турците донасят траен мир на тези земи - пише нидерландецът, - застрояват ги отново и там където е необходимо, отново ги заселват. Така в турската историография се забелязва тенденция да се гледа на завоеванието по-скоро като на благодат, отколкото като на трагедия за балканските народи. Или както казва известния историк Узунчаршалъ, като “освобождение от жестокостите на собствените им господари и връщане към ред и справедливост.”
В книгата си Кийл се опитва да покаже колко са толерантни османците и как отнемат само някои от църквите за джамии, докато останалите великодушно оставят на християните. Естествено вземат най-хубавото - примери от София, Охрид, Солун и др. В по-късни времена завоевателите пък измислят различни претексти за конфискация. Същевременно според законите на шериата на християните не е разрешено да строят нови църкви, а само, и то при определени условия, да ремонтират старите.
Нататък Кийл пояснява: “Подобни църкви-джамии са свързани обикновено със завладяването на града и символизират победата на исляма. Затова те са наричани “Фетхие Джами”, т. е. “Джамия на победата”. Значението им е по-скоро политическо, отколкото религиозно.” Тук напълно ще се съглася с нидерландеца, виждайки как през 2020 г. Ердоган се обявява за наследник на султан Мехмед Фатих (Завоевателя) и превръща отново в джамии древни църкви, на които Ататюрк е дал статут на музеи.
Заключението в края на първата книга на Кийл е очаквано. Българската култура от османския период е най-слабо развита на Балканите, защото такава е била и преди, по време на Второто царство. Където пък има някакви постижения, като например Черноморието, то това се дължи на други народи, живели по тези земи. Именно Османската империя осигурява на българите просперитет и възможност за развитие, които обаче те не признават. Причината е в “дивия” български национализъм, който не е култивиран и цивилизован като у гърци и сърби. Няма съмнение, че “Изкуство и общество в България през турския период” е еманация на антибългарски дух, какъвто рядко се среща дори и сред най-заклетите врагове на нашия народ през вековете.
Човек би могъл да очаква, че в публикуваните през 2005 и 2017 г. сборници със статии на Махиел Кийл ще има някаква корекция в позициите му. Нали омразната БКП и инициираният от нея “Възродителен” процес са останали далеч в миналото? Нищо подобно! Още в началото на сборника от 2017 г. “България под османска власт. Събрани съчинения” нидерландецът е категоричен, че турското завоевание е носител на култура за България, а не “катастрофа”, както го представят българските историци.
В това отношение е характерна статията за важната летопис “Огледало на света” на ранния османски историк Мехмед Нешри, където най-подробно е отразено завладяването на българските земи. Целта на тази работа е да генерира доказателства, че епопеята на падането на България под османска власт не е така героична, както е представена в “националистическата” версия на българската историография. В такъв вид тази представа била използвана за целите на пропагандата при социализма (!?).
Още в началото Кийл въобще подлага на съмнение българския характер на нашата държава през последната третина на XIV в. Според него тогава тя е разделена на три части. Едната от тях е добруджанският деспотат, създаден от турци - християни-гагаузи. Останалите две части са под управлението на династията Шишмановци, които по произход пък били тюрки-кумани. Предишната българска династия, тази на Тертеровци, пък произхождала от тюркското племе кипчаци.
В статията Кийл се опитва да ревизира “линията на партията” в представянето на “героичната съпротива” на българите срещу османските “поробители”. Според него почти всички градове и крепости на Шишманова България са се предали без бой. Последните проучвания обаче ясно и категорично представят българският владетел като един от най-последователните борци на Балканите срещу османската напаст.
Жалко е, че и днес възгледите на Кийл намират привърженици у нас. Така например за мен е необяснимо как сборникът от 2017 г. е представен не някъде другаде, а в Института по българистика на Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий”, точно срещу многострадалния Царевец. Не знам как е минала проведената на 7 март 2018 г. презентация, но в анотацията е записано, че статиите и наблюденията на Кийл улесняват достъпа на професионалните историци до научните знания!
Злополучното представяне на антибългарските съчинения на Кийл във Великотърновския университет
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш
kak
от страна на бълг.народ следва да се направи подобаващ отговор -книгата му да не се разпространява тук. Този антибългарин да се прави на учен в Нидерландия не тук!