Българска браншова камара “Пътища”: Спекулират със състоянието на „Тракия“ (обзор)

Магистрала “Тракия”

Изследването е проведено на много малък участък, а официалните данни не са публикувани

На отсечките са направени над 150 проверки

Министрите от служебния кабинет спекулират със състоянието на отсечките между Стара Загора и Нова Загора (лот 2) и от Нова Загора до Ямбол (лот 3), твърдят от Българска браншова камара “Пътища” (ББКП). “Изненадани сме от разпространените внушения за некачествено изпълнение на участъците от магистралата, без наличието на официални данни от проведения преди дни лабораторен анализ”, се казва в позиция на организацията.

От ББКП подчертават, че проведеното изследване е направено на незначителна част от магистралата - 10 кв. м. спрямо общата площ на двата участъка от 1,47 млн. кв. м. “Това е все едно да съдите за качеството и количеството на извършените работи в апартамент от 200 кв. м по броя на пантите на вратата на килера”, посочват от камарата. От бизнеса са категорични, че “не е възможно въз основа на оценка на асфалтовите пластове да правите линейна интерполация за количеството и качеството на 70 км автомагистрала. Асфалтовите работи съставляват едва 15 до 17 процента от стойността на подобни обекти”.

От камарата припомнят, че трафикът по двете отсечки е пуснат преди повече от 10 години, а участъците са били проверени общо над 150 пъти, не само от възложителя - пътната агенция, но и от Европейската комисия (ЕК). При одита на участъците през 2014. от ЕК пробите и резултатите са анализирани в лабораторията в Италия, припомнят от бранша.

При изграждането на пътя той е бил оразмерен за определен трафик, а само по лот 2 в периода от 2017 г. до 2019 г. движението на тежкотоварни автомобили е било със 162 на сто повече от планираното, а на леки коли - с 348 на сто повече. “Получените резултати от измерванията с дефлектометъра с падаща тежест показват, че измерените участъци са структурно стабилни с минимален или никакъв риск за намаляване на очаквания проектен живот”, се казва в позицията на камарата. И подчертават, че през 10-те години на експлоатация на пътя той не е ремонтиран превантивно и текущо.
ББКП категорично настоява “да бъде преустановено политическото говорене, целящо уронването на престижа на пътно-строителния бранш”.

Позиция

Виновни са възложителите

Иван Шишков

Още при самото възлагане на изграждането на лот 3 на магистрала “Тракия” е било замислено в него да се полага по-тънък слой асфалт от нормите, заяви служебният строителен министър Иван Шишков пред БНТ.

“Участъкът Нова Загора - Ямбол е по-сложен като релеф, но въпреки това неговата цена е по-ниска, отколкото за участъка Стара Загора - Нова Загора”, обясни Шишков. Според него често фирмите се държали отговорни за лошото качество на пътищата ни, но вината била във възложителите - държава и общини. Именно настилката на по-евтината част от магистрала е в по-тежко състояние, обясни той

Шишков бе категоричен, че тепърва предстоят проверки за качеството и на другите големи инфраструктурни обекти у нас. До 10 дни трябва да е готов и анализа за дължимите суми на компаниите за извършени, но неразплатени ремонти.

Между Буховци и Белокопитово

Пускат нови 16,3 км от магистрала „Хемус“

Държавата забави проекта с 2 години

Откриват нови 16,3 км от магистрала “Хемус”.

Нови 16,3 километра магистрален път от “Хемус” ще бъдат открити от служебния регионален министър Иван Шишков, заместника му Захари Христов, председателят на УС на Агенция “Пътна инфраструктура” инж. Иво Иванов и областните управители на Шумен - проф. Христо Христов, и на Търговище - Станимир Парашкевов.

Отсечката между пътните възли “Буховци” и “Белокопитово” трябваше да бъде отворена за движение още през пролетта на 2020 г., но заради забавяне от страна на държавата изграждането на участъка се забави.

Изпълнител на строителството на отсечката е обединението ДЗЗД “Хемус-16320”. В него участват компаниите “Инфра Експерт” ЕООД, “Пътинженерингстрой-Т” ЕАД, “Автомагистрали - Черно Море” АД и “Трансконсулт-22” ООД. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД “Консултанти Хемус 2 - 2016”, в което са фирмите “Евроконсулт” АД, “Строл 1000” АД и “Пи Ес Консулт” ЕООД.

Изграждането на всички оставащи отсечки за довършването на магистрала “Хемус” и на скоростния път Видин-Ботевград бяха почти замразени през последната година заради отказа на държавата да се разплаща с изпълнителите на трасето.

Заради катастрофата на “Струма”

Искат 2 млн. лв. кръвнина от пътната агенция

Експертизата открила нарушения

Над 2 млн. обезщетение ще търсят близките на загиналите и пострадалите при катастрофата на “Струма”.

Близки на загиналите 45 македонски граждани след катастрофата на магистрала “Струма” внасят иск за кръвнина в размер на над 2 млн. лв. към пътната агенция (АПИ). Това съобщи адвокат Николай Димитров, който представлява част от близките на загиналите.

Той заяви пред bTV, че направената експертиза е доказала два вида неизправности в участъка. “АПИ е допуснала да съществуват такива нарушения още с изграждането на процесния участък. Второ, АПИ е допуснала да се компрометират определени елементи от инфраструктурата, което е в пряка връзка с инцидента”, уточни той.

Адвокатът обясни, че т. нар. “котешки очи” по мантинелата в 3-километров участък преди мястото на инцидента липсват или имат 6 пъти по-малка светлоотразителност от изискванията. Липсвали знаци на мястото на инцидента и пътна маркировка, които да ориентират водача на автобуса, който първоначално бе посочен като единствен виновник за инцидента.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес