Правилата подкрепени от крехко мнозинство
Шофьорските книжки за водачи на автомобили и мотори да важат 15 години, а за притежателите на категории за управление на камиони и автобуси - документите да са валидни 5 години. Така те ще ходят 3 пъти по-често на медицински прегледи от колегите си любители. В същото време заради недостига на професионални шофьори и младежи на 18 години ще могат да получават книжка, с която да карат камион или автобус до 16 пътници. Подобно право ще получават дори и 17-годишни, но само ако са придружавани от професионален шофьор.
Три пакета от правила, свързани с единната шофьорска книжка за страните от ЕС, бяха приети вчера на първо четене в Европарламента. Подкрепено бе въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон. Само преди месец евродепутатите гласуваха и списъка с тежки нарушения, за които водачът остава без книжка за територията на ЕС. Сред тях са шофирането с алкохол и дрога, със скорост над 50 км/ч от разрешената и др.
Мнозинството отхвърли предложението книжките на хората над 70-годишна възраст да важат само 5 години. Според депутатите това изискване е дискриминационно и създава пречки за пенсионерите. Не бяха приети и част от по-строгите изисквания към водачите със стаж до 2 години, за тях само ще има по-строги наказания за алкохол и дрога или при опасно шофиране.
Гласуването мина с крехко мнозинство - 339 гласа “за”, 240 “против” и 37 “въздържал се”. Второто четене ще бъде най-рано наесен от новия състав на Европарламента и не се знае кои от правилата тогава ще получат подкрепа. С окончателното приемане на нормите, на държавите членки ще се даде срок от 1-2 години, в които да променят националните закони. Най-вероятно единна шофьорска книжка за целия ЕС ще има около 2027 г.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш