Изкуственият интелект превзема училището

В Икономическия университет във Варна експерти се събраха на Третия международен форум “Иновативната образователна среда през призмата на емоционалната интелигентност и изкуствен интелект - посоки и предизвикателства”, за да мислят какво трябва да се направи за въвеждането на ИИ в училище.#Снимка Даниела Фархи

Вместо нерегламентирано да пише домашни и контролни, да започне да пита и оценява учениците

Според преподаватели МОН трябва да намери начин да се промени системата, за да не се оценява машина, а човек

Няма връщане назад, трябват правила

Няма предварително измислена формула как ще се вписва изкуственият интелект (ИИ) в училищната среда, но връщане назад няма учениците вече го използват масово, затова от МОН са позакъснели с писането на правила и създаването на рамки за прилагането на AI в родните школа. Това обясниха пред “Труд news” преподаватели и специалисти по IT технологии. Реакцията им идва по повод изявлението на просветния министър проф. Галин Цоков, който увери, че от следващата седмица експерти и социални партньори на МОН започват работата по рамката за прилагане на AI в училищното образование.

Той посочи, че ИИ няма как да замени учителя, но ще промени ролята му. “Учителите ще бъдат все повече мотиватори, вдъхновители и лидери в класната стая, защото наред с Изкуствения интелект е много важно развитието на личностните характеристики, социалното и емоционално развитие на децата”, обясни Цоков във Варна, където присъства на Третия международен форум “Иновативната образователна среда през призмата на емоционалната интелигентност и изкуствен интелект - посоки и предизвикателства”.

Именно с предизвикателствата вече се срещат преподавателите, които признават, че ИИ отдавна и вече много умело се използва от учениците, тъй като може да напише домашните и контролните за секунди. “Труд news” проведе експеримент, като зададе на ChatGPT да намери отговорите на задачи от матурите и изпитите след 7. клас от тази година, както и да състави есето от ДЗИ по БЕЛ за 12. клас (виж карето).

“Надявам се, учениците да го използват, за да им помага, а не да им пише домашните. Но съм се абонирала за чатбота и ако имам съмнения, смятам да проверя дали той е автор на дадена домашна работа”, обясни пред “Труд news” учителка от елитна гимназия в Бургас.

Заедно със свои колеги от морския град е категорично “за” използване на ИИ в училище. “Това не може да се спре. Но той така или иначе съществува. Затова - защо да не го използваме и да бъде полезен в учебните часове? Смятаме, че много сериозно трябва да се работи в тази насока”, заявиха пред “Труд news” учители по информационни технологии от водещи бургаски гимназии, някои от които в момента се подготвят да преподават “Изкуствен интелект” като избираем предмет.

Още в края на юли синдикати поискаха от МОН да има план-стратегия как ИИ ще подпомага на учителите и как ще промени качеството на учебния процес. От КНСБ, които са една от страните, с които министерството ще разработва рамката за ИИ, предупредиха, че се очертава доста сериозна битка с това доколко ИИ да навлиза в обучението.

Нужна е хигиена при използването му в училище, посочи председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева на форума в морската столица. “Въвеждането на високите технологии в училище вероятно ще има мотивиращ ефект за по-палавите деца, но има и риск за подрастващите. Нужно е да се разработи и мотивационен план”, каза още тя.

Нито учениците, нито студентите трябва да бъдат ограничавани да използват ИИ, а по-скоро да се стимулират да работят с него и да придобиват нови знания, категоричен пък бе пред “Труд news” доц. Ивайло Ченчев от Висшето училище по телекомуникации и пощи.

В някои ВУЗ-ове обаче са принудени масово да изпитват устно студенти, за да не оценяват знанията на изкуствения интелект. Така е в ЮЗУ в Благоевград. Технологиите не можем да ги спрем, но засега учениците и студентите ни не са готови за разумно използване на технологиите, казват преподаватели от университета. В Американския също са се хванали за главата от наготово написани есета от чатбот.

Според преподавателите МОН трябва да намери начин да се промени системата, за да не се оценява машина, а човек.

Какво мисли OpenAi за въвеждането му в българското училище:

“Въпреки факта, че изкуственият интелект (ИИ) продължава да променя съвременния свят, включително и образователната система, България изглежда забавя своето влизане в този новаторски свят. (...) Въвеждането на изкуствения интелект в училищата е неизбежен процес, който изисква добре обмислена стратегия и обучение на учителите. Правилното използване на ИИ може да засили образователния процес и да подготви учениците за бъдещите предизвикателства. Въпреки това, нерегулираният достъп и неправилната употреба на технологиите може да доведе до нежелани последици”

“Труд news” изпита ChatGPT със задачи от матурите

Почти е невъзможно учителят да „хване“ написана от OpenAI домашна работа

“Труд news” даде 3 задачи на OpenAI ChatGPT - от Националното външно оценяване (НВО) за 7 клас за 2023 г., от Държавния зрелостен изпит по биология след 12 клас и кратко есе на тема “Милосърдието - мяра за човешката сила” от Държавния зрелостен изпит по български език и литература след 12 клас, като само за последното учениците имат 120 минути.

OpenAI даде отговори за по-малко от минута, а според преподаватели по литература, съдържанието на есето би могло да се оцени с Много добър 4,75.

Отговор от ChatGPT на задача от матурата по математика за 7 клас - време 17 секунди.

Есе на тема “Милосърдието- мяра за човешката сила, написано от ChatGPT - 23 секунди.

OpenAI създава текстове, които могат да бъдат много подобни на тези, написани от хора. Възможно е да има индикации, че текстът е генериран от машина. Няма гаранция, че учителите могат да идентифицират текст, който е създаден от OpenAI, но ето няколко индикатора:

- Необичайен стил или формулировки: Текстовете, генерирани от машини, понякога могат да съдържат необичайни изрази или стил на писане, които не се очакват от учениците.

- Липса на индивидуалност: В текстовете, създадени от машини, може да липсва индивидуалността и личният подход, които са характерни за учениците.

- Прекалено точни или технически информации: Ако текстът съдържа технически детайли, които обикновено не са налични в отговорите на учениците, това може да бъде индикатор.

За да избегнат такива ситуации, ChatGPT предлага на учениците следното:

- Ако сте изучавали конкретен учебен материал, интегрирайте го в текста си. Това ще покаже, че сте задълбочили познанията си.

- Прегледайте текста си за граматически и правописни грешки. Преценете дали смисълът е ясен и логичен.

- Поискайте мнението на приятели или семейство за текста си. Техният поглед може да ви помогне да определите дали текстът изглежда автентичен.

- Важно е да се отнасяте към изготвянето на домашни задачи честно и с отговорност. Ако използвате средства за помощ като OpenAI, бъдете готови да споделите това с учителя си и да обясните как сте се възползвали от тях за подобряване на учебния процес.

Емил Радев, евродепутат от ГЕРБ/ЕНП: Да се внимава за фалшива информация при ползването на ИИ в образованието

Даниела Фархи,
ТРУД NEWS, Варна

Бъдещето на образованието изисква използването на изкуствен интелект, но това трябва да става внимателно, защото е трудно от огромните бази данни да се селектира полезното от фалшивата информация, каза евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев, който взе участие в Третия международен образователен форум за иновативна образователна среда във Варна.

Радев съобщи, че в ЕС се работи активно по пилотно законодателство, свързано с изкуствения интелект, като целта е то да не ограничава въвеждането му. “Опитваме се да сложим рамката, без да я затваряме в по-строги норми, които да направят ЕС неконкурентоспособен на останалия свят. Материята е много деликатна и по нея ще се работи постоянно, защото технологиите напредват, а правната рамка винаги изостава”, коментира Радев.

Невен Боянов, IT специалист и преподавател: Връщане назад няма

Веселина Ангелова,
ТРУД NEWS, Велико Търново

“Няма как да ограничим учениците да ползват компютри, интернет, телефони и досегът с изкуственият интелект неминуемо ще бъде полезен за тях. През 1984 г. в САЩ е имало стачка на учителите да се забрани ползването на калкулатори в училищата. Това сега е абсурдно. Така е и с изкуствения интелект и всеки опит за се забрани, по-скоро ще ни дръпне назад в развитието ни”, каза пред “Труд news” Невен Боянов, предприемач, IT специалист и преподавател във Велико Търново.

“Има разработени нови методи. Например в час по литература трябва да се напише есе по конкретна тема. Ако ученикът попита изкуствения интелект: “Напиши за моите преживявания през лятото”. Изкуственият интелект ще се справи. Но това, което се въвежда в много държави, е изкуственият интелект да играе активната роля при написването на това есе, но чрез специално разработена система той да задава въпроси и да следи как ученикът стъпка по стъпка се справя със задачата. И ако този материал е написан за 2 минути, най-вероятно ученикът е преписвал”, разясни Боянов.

Красимир Вълчев, председател на парламентарната комисия по образование: Нужна е промяна в кода на образователната система

Даниела Фархи,
ТРУД NEWS, Варна

Наред със СТЕМ центровете в училищата у нас трябва да бъдат създадени и хуматинарни, смята председателят на парламентарната комисия по образование и бивш просветен министър Красимир Вълчев. “За да подготвим децата за света на бъдещето, трябва да им осигурим по-широки базови знания и умения, а това изисква акцент върху хуманитарното образование. Днешните малки ученици ще трябва да сменят над 2 пъти професията си по време на трудовата си дейност. Много от специализираните работни места ще бъдат заменени от изкуствен интелект, но не и тези, които предполагат взаимодействие на човек с човек”, мотивира се Вълчев.

По думите му е назрял моментът да се направи нормативна уредба, чрез която културата на иновации да стане доминираща навсякъде, а не да се прилага само в училищата, които са защитили проекти и са получили статут на иновативни. За целта е нужна по-голяма автономност на преподавателите и промяна в кода на образователната система. “Днес тя е базирана на формализъм и работи заради документа, а не за децата. Пишат се стратегии, които се заключват в шкафа. Време е тази бюрократична система да бъде заменена в такава на иновациите”, категоричен бе Вълчев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения