Според преподаватели МОН трябва да намери начин да се промени системата, за да не се оценява машина, а човек
Няма връщане назад, трябват правила
Няма предварително измислена формула как ще се вписва изкуственият интелект (ИИ) в училищната среда, но връщане назад няма учениците вече го използват масово, затова от МОН са позакъснели с писането на правила и създаването на рамки за прилагането на AI в родните школа. Това обясниха пред “Труд news” преподаватели и специалисти по IT технологии. Реакцията им идва по повод изявлението на просветния министър проф. Галин Цоков, който увери, че от следващата седмица експерти и социални партньори на МОН започват работата по рамката за прилагане на AI в училищното образование.
Той посочи, че ИИ няма как да замени учителя, но ще промени ролята му. “Учителите ще бъдат все повече мотиватори, вдъхновители и лидери в класната стая, защото наред с Изкуствения интелект е много важно развитието на личностните характеристики, социалното и емоционално развитие на децата”, обясни Цоков във Варна, където присъства на Третия международен форум “Иновативната образователна среда през призмата на емоционалната интелигентност и изкуствен интелект - посоки и предизвикателства”.
Именно с предизвикателствата вече се срещат преподавателите, които признават, че ИИ отдавна и вече много умело се използва от учениците, тъй като може да напише домашните и контролните за секунди. “Труд news” проведе експеримент, като зададе на ChatGPT да намери отговорите на задачи от матурите и изпитите след 7. клас от тази година, както и да състави есето от ДЗИ по БЕЛ за 12. клас (виж карето).
“Надявам се, учениците да го използват, за да им помага, а не да им пише домашните. Но съм се абонирала за чатбота и ако имам съмнения, смятам да проверя дали той е автор на дадена домашна работа”, обясни пред “Труд news” учителка от елитна гимназия в Бургас.
Заедно със свои колеги от морския град е категорично “за” използване на ИИ в училище. “Това не може да се спре. Но той така или иначе съществува. Затова - защо да не го използваме и да бъде полезен в учебните часове? Смятаме, че много сериозно трябва да се работи в тази насока”, заявиха пред “Труд news” учители по информационни технологии от водещи бургаски гимназии, някои от които в момента се подготвят да преподават “Изкуствен интелект” като избираем предмет.
Още в края на юли синдикати поискаха от МОН да има план-стратегия как ИИ ще подпомага на учителите и как ще промени качеството на учебния процес. От КНСБ, които са една от страните, с които министерството ще разработва рамката за ИИ, предупредиха, че се очертава доста сериозна битка с това доколко ИИ да навлиза в обучението.
Нужна е хигиена при използването му в училище, посочи председателят на Синдиката на българските учители към КНСБ Янка Такева на форума в морската столица. “Въвеждането на високите технологии в училище вероятно ще има мотивиращ ефект за по-палавите деца, но има и риск за подрастващите. Нужно е да се разработи и мотивационен план”, каза още тя.
Нито учениците, нито студентите трябва да бъдат ограничавани да използват ИИ, а по-скоро да се стимулират да работят с него и да придобиват нови знания, категоричен пък бе пред “Труд news” доц. Ивайло Ченчев от Висшето училище по телекомуникации и пощи.
В някои ВУЗ-ове обаче са принудени масово да изпитват устно студенти, за да не оценяват знанията на изкуствения интелект. Така е в ЮЗУ в Благоевград. Технологиите не можем да ги спрем, но засега учениците и студентите ни не са готови за разумно използване на технологиите, казват преподаватели от университета. В Американския също са се хванали за главата от наготово написани есета от чатбот.
Според преподавателите МОН трябва да намери начин да се промени системата, за да не се оценява машина, а човек.
“Въпреки факта, че изкуственият интелект (ИИ) продължава да променя съвременния свят, включително и образователната система, България изглежда забавя своето влизане в този новаторски свят. (...) Въвеждането на изкуствения интелект в училищата е неизбежен процес, който изисква добре обмислена стратегия и обучение на учителите. Правилното използване на ИИ може да засили образователния процес и да подготви учениците за бъдещите предизвикателства. Въпреки това, нерегулираният достъп и неправилната употреба на технологиите може да доведе до нежелани последици”
“Труд news” изпита ChatGPT със задачи от матурите
“Труд news” даде 3 задачи на OpenAI ChatGPT - от Националното външно оценяване (НВО) за 7 клас за 2023 г., от Държавния зрелостен изпит по биология след 12 клас и кратко есе на тема “Милосърдието - мяра за човешката сила” от Държавния зрелостен изпит по български език и литература след 12 клас, като само за последното учениците имат 120 минути.
OpenAI даде отговори за по-малко от минута, а според преподаватели по литература, съдържанието на есето би могло да се оцени с Много добър 4,75.
Отговор от ChatGPT на задача от матурата по математика за 7 клас - време 17 секунди.
Есе на тема “Милосърдието- мяра за човешката сила, написано от ChatGPT - 23 секунди.
OpenAI създава текстове, които могат да бъдат много подобни на тези, написани от хора. Възможно е да има индикации, че текстът е генериран от машина. Няма гаранция, че учителите могат да идентифицират текст, който е създаден от OpenAI, но ето няколко индикатора:
- Необичайен стил или формулировки: Текстовете, генерирани от машини, понякога могат да съдържат необичайни изрази или стил на писане, които не се очакват от учениците.
- Липса на индивидуалност: В текстовете, създадени от машини, може да липсва индивидуалността и личният подход, които са характерни за учениците.
- Прекалено точни или технически информации: Ако текстът съдържа технически детайли, които обикновено не са налични в отговорите на учениците, това може да бъде индикатор.
За да избегнат такива ситуации, ChatGPT предлага на учениците следното:
- Ако сте изучавали конкретен учебен материал, интегрирайте го в текста си. Това ще покаже, че сте задълбочили познанията си.
- Прегледайте текста си за граматически и правописни грешки. Преценете дали смисълът е ясен и логичен.
- Поискайте мнението на приятели или семейство за текста си. Техният поглед може да ви помогне да определите дали текстът изглежда автентичен.
- Важно е да се отнасяте към изготвянето на домашни задачи честно и с отговорност. Ако използвате средства за помощ като OpenAI, бъдете готови да споделите това с учителя си и да обясните как сте се възползвали от тях за подобряване на учебния процес.
Даниела Фархи,
ТРУД NEWS, Варна
Бъдещето на образованието изисква използването на изкуствен интелект, но това трябва да става внимателно, защото е трудно от огромните бази данни да се селектира полезното от фалшивата информация, каза евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев, който взе участие в Третия международен образователен форум за иновативна образователна среда във Варна.
Радев съобщи, че в ЕС се работи активно по пилотно законодателство, свързано с изкуствения интелект, като целта е то да не ограничава въвеждането му. “Опитваме се да сложим рамката, без да я затваряме в по-строги норми, които да направят ЕС неконкурентоспособен на останалия свят. Материята е много деликатна и по нея ще се работи постоянно, защото технологиите напредват, а правната рамка винаги изостава”, коментира Радев.
Веселина Ангелова,
ТРУД NEWS, Велико Търново
“Няма как да ограничим учениците да ползват компютри, интернет, телефони и досегът с изкуственият интелект неминуемо ще бъде полезен за тях. През 1984 г. в САЩ е имало стачка на учителите да се забрани ползването на калкулатори в училищата. Това сега е абсурдно. Така е и с изкуствения интелект и всеки опит за се забрани, по-скоро ще ни дръпне назад в развитието ни”, каза пред “Труд news” Невен Боянов, предприемач, IT специалист и преподавател във Велико Търново.
“Има разработени нови методи. Например в час по литература трябва да се напише есе по конкретна тема. Ако ученикът попита изкуствения интелект: “Напиши за моите преживявания през лятото”. Изкуственият интелект ще се справи. Но това, което се въвежда в много държави, е изкуственият интелект да играе активната роля при написването на това есе, но чрез специално разработена система той да задава въпроси и да следи как ученикът стъпка по стъпка се справя със задачата. И ако този материал е написан за 2 минути, най-вероятно ученикът е преписвал”, разясни Боянов.
Даниела Фархи,
ТРУД NEWS, Варна
Наред със СТЕМ центровете в училищата у нас трябва да бъдат създадени и хуматинарни, смята председателят на парламентарната комисия по образование и бивш просветен министър Красимир Вълчев. “За да подготвим децата за света на бъдещето, трябва да им осигурим по-широки базови знания и умения, а това изисква акцент върху хуманитарното образование. Днешните малки ученици ще трябва да сменят над 2 пъти професията си по време на трудовата си дейност. Много от специализираните работни места ще бъдат заменени от изкуствен интелект, но не и тези, които предполагат взаимодействие на човек с човек”, мотивира се Вълчев.
По думите му е назрял моментът да се направи нормативна уредба, чрез която културата на иновации да стане доминираща навсякъде, а не да се прилага само в училищата, които са защитили проекти и са получили статут на иновативни. За целта е нужна по-голяма автономност на преподавателите и промяна в кода на образователната система. “Днес тя е базирана на формализъм и работи заради документа, а не за децата. Пишат се стратегии, които се заключват в шкафа. Време е тази бюрократична система да бъде заменена в такава на иновациите”, категоричен бе Вълчев.