Имало е бомба в самолета на Пригожин

Имало е бомба в самолета на Пригожин

Изясни се къде и кога са го минирали

Дясното крило и стабилизатора са откъснати при взрива

Пет дни след взривяването на самолета Embraer 135BJ Legacy 600 с основателя на ЧВК Вагнер Евгений Пригожин на борда, разследването официално потвърди смъртта му и смъртта на неговите сътрудници. Но официална версия не бе представена до днес.

Наказателното дело е образувано по класическия „авиационен“ член 263 от Наказателния кодекс - „Нарушение на правилата за безопасност на движението и експлоатацията на въздушния транспорт, довело до смъртта на две или повече лица“. Но по-голямата част от експертите са склонни към версията за слагане на борда на определено устройство.

Евгений Пригожин използва два самолета - Embraer 135BJ Legacy 600 с номер на опашката 02795 и Hawker 800 (по-рано наричан BAe 125-800) с номер на опашката 02878. Напоследък Hawker все по-често се използва за полети.

По-конкретно, Пригожин летеше с него почти през целия месец юни - по това време Embraer беше на годишен планов ремонт в един от хангарите в Шереметиево, който се извършваше от Jet Flight Service.

На 25 юни борд 02795 отново е готов за полети. И именно на него основателят на Вагнер извърши по свой собствен начин исторически полет от Ростов до Минск, ден след паметния бунт на 24 юни.

И на 18 юли се случи неочакваното - турбо-хладилникът, или по-просто казано, климатикът се повреди. Embraer беше спрян в Шереметиево. Артур Минченков, технически директор на операторската компания МНТ-аеро, започна търсенето на агрегата.

В условията на санкции това не е лесно, търсенето се проточи. Първоначално беше планирано да се намери хладилник за 10 дни, в резултат на което чакането се проточи почти месец.

Интересното е, че при освобождаването на турбо охладителя в склада на летището той беше... изпуснат и повреден. Поне тази версия беше представена от доставчика. По удивително стечение на обстоятелствата фирмата поръчва не един, а два климатика и, за да не вдига скандал, решава да монтира второ устройство на борда.

През цялото това време самолетът е на откритата площадка на летище Шереметиево. Монтажът на турбо охладителя започва сутринта на 19 август и приключи вечерта на 20 август.

Военният пилот, бившият заместник-министър на гражданската авиация на СССР Олег Смирнов беше скептичен към версията с турбоохладител, въпреки че призна, че съвременните взривни устройства, поради малкия си размер, могат да бъдат инсталирани навсякъде. Турбо охладителят в самолета изпълнява функцията за поддържане на жизнеспособна атмосфера вътре в самолета. Защото по време на полет температурата зад борда достига -60 градуса.

Вече е известно как Евгений Пригожин прекара последните дни преди смъртта си. Малко преди трагедията той долетя в Москва от Африка. Въпреки че след „бунта“ беше доста рядък гост в руската столица, той често посещаваше Минск и Санкт Петербург.

Плановете на Пригожин след 20 август периодично се променят. Първоначално полетът от Москва до Санкт Петербург на Embraer беше планиран за 21.00 часа на 22 август. Но пътниците така и не се появиха в Шереметиево. А в 23.00 часа е получена информация, че полетът е отложен за 17.30 часа на 23 август.

Както се оказа, самолетът Embraer е бил обявен за продажба, а в деня на катастрофата е бил прегледан от отзовалите се на търговското предложение.

Първоначално потенциалните купувачи искали да огледат самолета в събота, 19 август. Но са им казали, че това е невъзможно: монтирането на нов турбохладилник тъкмо е било в ход. Огледът е пренасрочен за 17,30 ч на 23 август. И тук се крие малка мистерия.

Преговорите са водени от ръководителя на самолета Наталия Минибаева. И тя не е можела да не знае, че на 23 август самолетът може вече да не е в Шереметиево - все пак полетът първоначално е планиран за 22-ри. Въпреки това служителят може просто да е забравил да коригира графика.

Въпреки че това е малко вероятно: Минибаева работи с Пригожин повече от 8 години. „Купувачите“ се оказаха някакви си Александра Юлина и Сергей Клокотов. На 22 са пратили сканирани паспорти - това е предпоставка за качване на борда. Освен това Юлина е предоставила не общ граждански, а чужд паспорт за достъп до режимната зона. Потенциалните купувачи са били придружени от втория пилот Рустам Каримов, който загива същата вечер на 23 август заедно с Пригожин, и Минибаева.

Според нашата информация по едно време Александра Юлина оглавяваше определена консултантска фирма „Зет Консулт“. Тя идва от Саратовска област, регистрирана е там и до днес, притежава автомобил Mercedes-Benz GLC-KLASSE. Обадихме се на РусДжет, казаха, че познават Юлина, но избегнаха по-нататъшен разговор.

Сергей Клокотов, родом от Егориевск, близо до Москва, е вписан като служител на компанията „Биково Сървис“ и има малки дългове за глоби за нарушения на пътя. На въпроса ни за посещението в Embraer той отговори: „Не разбирам за какво говорите“ и прекъсна разговора там.

Последната информация за хода на полета е съобщение от стюардесата Кристина Распопова в 17.40 - „рулиране“. Екипажът повече не комуникира.

Вече е ясно, че събитията на борда на Embraer се развиват бързо. В един момент траекторията на полета на самолета се променя: той внезапно рязко набира височина - с почти 1000 метра, след това изпада и просто пада надолу. Вече без дясното крило и стабилизатор - откъснати са при взрива.

Какво е могло да се случи? Най-вероятно, чувайки експлозия зад себе си, пилотът чисто инстинктивно е дръпнал волана към себе си. Поради това самолетът рязко се е издигнал. Почти веднага дясното му крило е паднало.

В същото време стабилизаторът се е отделил, части от самолета са излетели в различни посоки от траекторията на полета: крилото вдясно, стабилизаторът вляво.

„Естеството на разрушенията и развитието на събитията предполагат, че експлозията е станала вътре в кабината“, обясни нашият събеседник. - „Може би устройството е било поставено под седалката от дясната страна на купето. Но определено не в шасито.“

Но възниква друг въпрос: как е задействан този експлозив? Да предположим, че е поставена бомба в същия турбоохладител, който е сменен преди излитане. Климатичната система започва да работи на летището, дори преди излитане: когато вратите се затворят, се създава специално налягане, тоест полетът всъщност започва. И, относително казано, е невъзможно да стартирате таймера, защото никой не знае колко дълго тази климатична система ще бъде „карана“ на земята. Оказва се, че освен самото взривно устройство е имало система за дистанционно активиране... В противен случай няма да работи.

Авиационният експерт отхвърли и версията за инсталиране на датчик за налягане, който може да задейства действието на взривно устройство във въздуха.

„Налягането в кабината на самолета се настройва на земята до определени параметри и след това не се променя по време на целия полет. В противен случай устройството ще трябва да работи на земята, дори преди излитане.“

Роман Гусаров призна, че наличието на взривно устройство в турбо-охладителя може да остане незабелязано - системата може да се справи с подаването на въздух дори с чужд предмет вътре.

„Да, системата ще работи доста добре. Дори ако поставите там не кибритена кутия, а тухла. Като цяло, със специално умение, можете да пъхнете нещо във всяка система, във всяка резервна част, която е инсталирана.“

Ако приемем, че взривното устройство е поставено в самолета в последните дни (или часове) преди полета, то наистина няма толкова много заподозрени. Следователите ще трябва да прегледат охранителните камери на летище Шереметиево от 19 юли. Тогава Embraer е закъсал поради повреда на турбо охладителя.

Също така, много въпроси повдигна фактът, че Embraer е бил на открито. Характерно е, че месец по-рано, от 1 до 25 юни, по време на плановия годишен ремонт, самолетът е бил вкаран в хангара. И самите техници не крият факта, че е удобно да се извършва всякаква работа на закрито.

В една от компаниите, отдаващи под наем хангар за съхранение на самолети в Шереметиево, ни обясниха, че паркирането на частен самолет може да струва от 100 до 500 евро. Трудно ни е да кажем нещо относно гаранциите за сигурност. Може би желанието да се спестят пари е накарало собственика на Embraer да изостави хангара.

(Със съкращения, от Поглед инфо)

Най-четени