Истории с опашки в галерия „Синтезис“

Творби на Красимир Андонов

Дългогодишен преподавател в НАТФИЗ

Откриване на 28 септември

Галерия “Синтезис” представя изложбата “Истории с опашки” на Красимир Андонов, оператор, фотограф и дългогодишен преподавател в НАТФИЗ. Авторът, който рядко показва творческите си проекти, работи по тази серия повече от двадесет и пет години. Фотографиите, включени в изложбата представят уловени моменти от ежедневието, в което се срещат хората и животните, а откриването е на 28 септември.

“Направих първите снимки от серията, докато бях студент по операторско майсторство във ВИТИЗ. Тогава, под влияние на проф. Румен Георгиев - Рум, се запалих по фотографията на ежедневието и започнах да снимам всяка интересна репортажна ситуация, която успявах да видя. Когато имаме един кадър с няколко обекта, зрителят винаги търси връзката помежду им - и ако ти предварително заложиш комуникация между обектите, дори тя да се случва в живота точно за един миг, историята, която носи снимката, става съвсем различна. С времето забелязах, че в хаоса от запечатани моменти се появяват изображения, които кореспондират помежду си. Това ме насочи да организирам работата си по няколко теми, една от които - животните. Мисля, че първата фотография в изложбата е заснета през 1992 година, а последната е от 2021. Ако ги нямаше датите под изображенията, трудно може да се улови разликата във времето. Това не е търсено нарочно - замислих се, че като оператор съм научен да поддържам единен визуален стил на картината, нещо, което несъзнателно съм приложил и при тази дълго снимана фотографска серия”, разказва Андонов.

А как се снимат животни споредз него? “Лесно, защото никога нямат нищо против да им досаждам с фотоапарата... И трудно, защото винаги изпитват бързината ми - нямат навика да повтарят два пъти един и същи номер.”

В списание “Фото око” Николай Трейман пише: “Все по-рядко се вглеждаме, все по-малко светът ни интересува като визуална находка. Краси Андонов е изключение. Той осъзнава ценността да наблюдава света с детски очи, да се радва на случайностите и тяхното видимо проявление. Ситуацията e категорично ясна, случайна, добре премерена във всеки детайл. Убеден съм, че за да бъде превърната във фотография, е предварително преживяна и изпитана. Овладеният рефлекс за бърза реакция е постепенно осъзнатата готовност за среща с неочакваното. Разказаните истории са симпатични и разбираеми. Заредени с богат, пълнокръвен и емоционално наситен живот. Носители на позитивното са животните, както Краси твърди - поради тяхната човечност.”

Красимир Андонов е филмов оператор и фотограф. Той е преподавател и ръководител бакалавърската програма “Фотография” в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов”, където завършва специалност “Кино и телевизионно операторско майсторство” (1995) при проф. Георги Карайорданов, а по-късно и “Художествена фотография” (1997) в класа на проф. Румен Георгиев. Носител е на наградата за най-добра камера от South East European Film Festival в Лос Анджелис за филма “Отрова за мишки” (реж. Константин Буров, 2014) и призът за операторска работа на Българската филмова академия за “Съдилището” (реж. Стефан Командарев 2016). Работата му като фотограф е показвана и награждавана в България, Франция, Канада, Нова Зеландия и Китай, а негови дългосрочни проекти са показвани в самостоятелни изложби като “Светлина и култ” в галерия Кредо Бонум (2012) и “Пенсионирани птици” в рамките на фестивала Международни фотографски срещи в Пловдив (2020). Същата серия е представена с прожекция на престижния фестивал за фотожурналистика Visa Pour L‘Image в Перпинян, Франция. Негови фотографии са публикувани в списания като: Eva, PHOTO, Geo, National Geographic, Schwarzweiss и ZuDeutscheZeitung.

Най-четени